انتقاد تند نیویورک‌تایمز از بدعهدی رئیس‌جمهور آمریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ برای لغو یک‌طرفه بخش‌هایی از توافق بین دولت پیشین آمریکا و کشور کوبا چرایی این اقدام ترامپ و پیامدهای آن را بررسی کرد.

انتقاد تند نیویورک‌تایمز از بدعهدی رئیس‌جمهور آمریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ برای لغو یک‌طرفه بخش‌هایی از توافق بین دولت پیشین آمریکا و کشور کوبا چرایی این اقدام ترامپ و پیامدهای آن را بررسی کرد.

به گزارش میزان، نیویورک‌تایمز می‌نویسد: دونالد ترامپ روز جمعه برای خوش‌آمد گویی آمریکایی‌های کوبایی اصلِ شهر «میامی» که از مخالفان سرسخت دولت کوبا هستند و در پیروزی ترامپ نقشی کلیدی داشتند، اعلام کرد که بخش‌هایی از توافق بین دولت کوبا و دولت اوباما را لغو می‌کند و دلیل این اقدام خود را نقض حقوق بشر از سوی دولت کوبا و در راستای ایجاد یک «کوبای آزاد» توصیف کرد. دونالد ترامپ هدف اصلی اقدام خود را حرکت به‌سوی آزادی کامل در کوبا معرفی می‌کند، اما در واقعیت سیاست جدید او در برخورد با کوبا تلاشی است برای نابود کردن تمام عناصر میراث دولت اوباما. نویسنده در ادامه با اشاره به استدلال دیگر ترامپ مبنی بر اینکه ازسرگیری روابط با کوبا و لغو محدودیت‌های مسافرتی و روابط تجاری با این کشور موجب تقویت بنیه نهادهای نظامی این کشور می‌شود، می‌نویسد: برخلاف تصور دونالد ترامپ که مدعی است گسترش صنعت توریسم در کوبا و هجوم دلارهای آمریکا به داخل این کشور نهادهای نظامی این کشور را تقویت می‌کند، تنها کسانی که از هجوم توریست‌های آمریکایی به کوبا نفع می‌برند کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک هستند و لغو این قرارداد درواقع ضربه زدن به مشاغل کوچک است و نه نهادهای نظامی کوبا. وی همچنین در خصوص دیگر پیامدهای لغو توافق آمریکا و کوبا ضمن بیان اینکه اقدام ترامپ موجب می‌شود که آمریکایی‌ها نتوانند به اصلی‌ترین بخش‌های اقتصاد کوبا ازجمله صنعت توریسم که تحت نظر نهادهای نظامی و امنیتی است دسترسی داشته باشند می‌افزاید: به‌احتمال‌زیاد نتیجه نهایی لغو این توافق برگشت به فضای جنگ سردی و افزایش دشمنی‌ها و تزلزل جایگاه آمریکا در میان کشورهای آمریکای لاتین باشد. نگارنده با تأکید بر اینکه سیاست دولت ترامپ در خصوص نحوه برخورد با دولت کوبا بر بنیاد یک بدبینی و توهم تاریخی پایه‌ریزی شده تصریح می‌کند: ترامپ گفته است که قصد دارد با لغو این قرارداد رهبران دولت کوبا را مجبور کند تا به سرکوب مردم خود پایان دهد و به سمت دموکراسی گام بردارند و دروازه‌های اقتصاد خود را به روی بازارهای جهانی باز کنند و مدعی است که توافق دولت اوباما موجب می‌شود که دولت کمونیستی کوبا قدرتمندتر و نهادهای نظامی این کشور ثروتمندتر شوند، اما ۵۰ سال تحریم‌های کُشنده آمریکا علیه کوبا و تحمیل انزوا به این کشور هیچ‌گاه خواسته اصلی مخالفان دولت کوبا یعنی سرنگونی دولت کاسترو محقق نشد. نیویورک‌تایمز در پایان می‌نویسد: نگرانی یک‌باره دونالد ترامپ درباره نقض حقوق بشر در کوبا را دیگر نمی‌توان به هیچ طریقی هضم کرد؛ هنوز زمان زیادی نگذشته از هنگامی‌که دونالد ترامپ در ریاض با در آغوش گرفتن سران کشورهای عربی و خاندان سعودی که مردم خود را به بدترین شکل ممکن سرکوب می‌کنند، به حقوق بشر توهینی آشکار کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار