نوآوری در هنر - صنعت معرق سنگ با اختراع دستگاه اسلایسر در اصفهان

مدیر کل آموزش و فنی و حرفه ای اصفهان گفت: بدنبال اختراع دستگاه اسلایسر توسط یکی از مربیان فنی و حرفه‌ای علویجه، هنر - صنعت معرق سنگ در اصفهان راه اندازی شد.

نوآوری در هنر - صنعت معرق سنگ با اختراع دستگاه اسلایسر در اصفهان

مدیر کل آموزش و فنی و حرفه ای اصفهان گفت: بدنبال اختراع دستگاه اسلایسر توسط یکی از مربیان فنی و حرفه‌ای علویجه، هنر - صنعت معرق سنگ در اصفهان راه اندازی شد.

ابوطالب جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای تهیه لایه های نازک سنگ و کانی یک مشکل اساسی مقاومت آنها در برابر شکسته شدن است، بر این اساس طراحی و ساخت دستگاه اسلایسر برای اولین بار در ایران طوری انجام گرفت که تلورانس به حداقل برسد. بدین منظور تعداد دور در دقیقه تا ۹ هزار دور افزایش یافت، این افزایش در تعداد دورها مستلزم دقت بالایی بود.

وی بیان داشت: برای ساخت دیسک این دستگاه نیز از یک آلیاژی خاصی با حداقل تلورانس استفاده شد.

مدیر کل آموزش و فنی و حرفه ای اصفهان با بیان این که این دستگاه از دو بخش سخت افزار و نرم افزار ساخته شده و قطعات مورد استفاده در دستگاه شامل ریل، سوپورت، دستگاه تنظیم سرعت، شاسی، بدنه و میز نگهدارنده است، به نحوه عملکرد دستگاه اشاره کرد و گفت: برای تهیه لایه های نازک، سنگ مادر باید کاملا مهار و ثابت شود، برش نیز با سرعت کم، مداوم و پیوسته انجام گیرد.

وی تصریح کرد: با این دستگاه و از انواع سنگها و کانی ها، برش هایی نازک به ضخامت یک میلیمتر و بیشتر با عرض ۱۰ سانتیمتر و طول حتی تا دو متر بسته به سنگ مادر می تواند تولید شود.

جلالی با بیان این که یکی از مشکلات اساسی کشور ما فرآوری سنگ است، به طوری که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد توده های معدنی که طی یک زمان طولانی، میلیون ها سال تشکیل شده است به سنگ باطله تبدیل می شود و علاوه بر این یک معضل برای کارخانه داران محسوب می شود، اضافه کرد: این کار آثار زیست محیطی مخربی نیز برجای می گذارد.

وی ادامه داد:‌ تلاش‌هایی مانند سنگ کوبی و تبدیل به دانه‌های ریز، شن و پودرهایی خاصی از این باطله‌ها نهایت کارهای انجام گرفته در این زمینه است در همین حال دستگاه اسلایسر قادر به تولید لایه های نازک از ماده اولیه معادن، سنگ بری ها یا طبیعت است.

مدیر کل آموزش و فنی و حرفه ای اصفهان گفت: تولید لایه های نازک از باطله‌ها، به عنوان پایه و یکی از اهداف اصلی ایده و اختراع دستگاه اسلایسر است، در طبیعت نیز بیش از سه هزار نوع کانی وجود دارد که با ترکیبات و درصدهای مختلف سنگ ها را می سازند، بر این اساس بینهایت سنگ ساخته می شود.

وی با اشاره اینکه اما در صنعت سنگبری‌ها کمتر از ۲۰۰ نوع سنگ فرآوری می‌شود، در واقع فرآوری هر نوع سنگ باید بر اساس یک تعریف خاصی انجام گیرد، تصریح کرد: بکارگیری دستگاه اسلایسر مستلزم راه اندازی کارگاهی بود تا در یک مقیاس نه چندان بزرگ از باطله ها و همچنین تمام سنگ هایی که در طبیعت وجود دارد با توجه به تنوع رنگ و بافت آنها لایه های نازک تهیه شود.

جلالی اعلام کرد: راه اندازی کارگاه در تولید لایه های نازک پایه ای اساسی برای شکل گیری حرفه هنر صنعت معرق سنگ فراهم آورده است، به طوری که لایه‌های نازک در اختیار هنرمندان قرار گرفته و انواع و اقسام محصولات در حوزه صنایع دستی مانند جعبه های جواهرات، جعبه های دستمال کاغذی، کارهای معرق سنگ، و حتی در مقیاس ساختمانی درهایی از جنس سنگ، دکوراسیون داخلی و هر آن چه که در صنعت ساختمان و صنایع دستی کاربرد دارد با استفاده از این لایه های نازک سنگ تهیه می شود.

وی بیان داشت: در واقع این دستگاه انقلابی در صنعت سنگ ایجاد کرده است.

مدیر کل آموزش و فنی و حرفه ای اصفهان، اشتغال زایی را در دو بخش تولید لایه های نازک از سنگ های باطله برابر ۲۰ نفر و اشتغال ناشی از صنایع دستی بر روی این لایه ها شامل معرق کاری، نگارگری، خوشنویسی، کنده کاری و غیره را ۷۰ نفر عنوان کرد و گفت: در بخش صنایع دستی بیشتر اشتغال مربوط به خانم ها بوده که در منزل هم انجام می شود. این حرفه در حال حاضر دارای بیش از ۲۰ محصول هنری که در توصیف آن می توان گفت، بی نظیر است.

وی در رابطه با نمونه های خارجی این دستگاه اظهار کرد: فرآوری سنگ با این دستگاه با هدف خاص استفاده در حرفه هنر صنعت معرق سنگ، یک هنر و دانش بومی انجام گرفته است، در خارج از کشور با اهدف دیگری فرآوری سنگ انجام می شود، به طور مثال یک نمونه دستگاه برای تولید لایه های نازک اما با روش مختلف، یک تکنولوژی تحت عنوان وسط بر که یک پک سه قسمتی در خارج از کشور استفاده می شود.

جلالی افزود: راه اندازی کارگاه تولید لایه های نازک سنگ و کانی طبق یک تفاهم نام سه جانبه بین مخترع، سازمان فنی و حرفه ای استان اصفهان و با مساعدت ادراه فنی و حرفه ای شهید امینی علویجه انجام گرفته است که طی این تفاهم نامه سه ساله تا کنون ۸۰ نفر دوره آموزشی حرفه ای مربوطه را گذرانده و در صورت آماده بودن شرایط و ایجاد کارگاه (تسهیلات و حمایت های ویژه) موجبات اشتغال صدها نفر را فراهم می کند، علاوه بر این خروج از شرایط فعلی و رکود در زمینه صنایع دستی و ساختمان بعنوان یک عامل با تاثیر مثبت در اشتغال زایی تولید لایه های نازک و حرفه هنر صنعت معرق سنگ محسوب می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار