ابطال شناسنامه در بعضی آرامستان‌ها صورت نمی‌گیرد

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: در بعضی آرامستان‌ها ابطال شناسنامه صورت نمی‌گیرد و گاهی دفن غیرمجاز هم دیده شده که به حراست مرکزی هم نامه نگاری شده است.

ابطال شناسنامه در بعضی آرامستان‌ها صورت نمی‌گیرد

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: در بعضی آرامستان‌ها ابطال شناسنامه صورت نمی‌گیرد و گاهی دفن غیرمجاز هم دیده شده که به حراست مرکزی هم نامه نگاری شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد پرورش پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی وقایع حیاتی اصفهان اظهار کرد: در سامانه سازمان آرامستان‌ها 3 هزار و 400 پزشک برای صدور گواهی فوت وجود دارد که طبق بخشنامه دادستان موظف هستیم امواتی را پذیرش کنیم که گواهی فوت آن‌ها به امضای این پزشکان رسیده باشد.

وی با اشاره به تعرفه صدور گواهی فوت افزود: در این مورد بعضاً بازاری به وجود آمده است که میزان آن را هر طور که بخواهند در نظر می‌گیرند، حتی این میزان به 500 هزار تومان هم رسیده بوده است؛ سازمان آرامستآن‌ها در این زمینه ذی‌نفع نیست ولی مردم باید از این تعرفه‌ها مطلع باشند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تصریح کرد: باید نظارت بر مبادی صدور گواهی فوت تشدید شود، سازمان آرامستان‌ها از امضای پزشکانی که مجوز ندارند ممانعت به عمل می‌آورد و گواهی فوت چنین پزشکانی را نمی‌پذیرد.

* ابطال شناسنامه در بعضی آرامستان‌ها اتفاق نمی‌افتد

پرورش یادآور شد: صدور جواز دفن باید توسط سازمان آرامستان‌ها صورت گیرد که در بعضی از آرامستان‌های شهر و حومه آن این روند دنبال نمی‌شود؛ سالیان زیادی است که در کلان‌شهرها این کار به صورت منسجم انجام می‌شود ولی در اصفهان مورد غفلت واقع شده که به تازگی در 6 ماهه گذشته به جریان افتاده است و به سبب جلوگیری از تنش با شیب ملایمی دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی آرامستان‌ها ابطال شناسنامه صورت نمی‌گیرد و گاهی دفن غیرمجاز هم دیده شده که به حراست مرکزی هم نامه نوشته شده است، برای اینکه این‌گونه موارد رصد شود و از بروز چنین مواردی جلوگیری شود باید صدور مجوز دفن در سازمان آرامستان‌ها اتفاق بیفتد.

*راه‌اندازی دفتر مرکزی سازمان آرامستان‌ها تا دو ماه دیگر

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: در زمان ابطال شناسنامه نماینده ثبت احوال در سازمان آرامستان‌ها وجود دارد اما به دلیل اینکه این کار مشکلی از لحاظ مسافت برای مردم ایجاد نکند دفتر مرکزی سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تا دو ماه دیگر در خیابان آیت‌الله صادقی در چهارراه باهنر راه‌اندازی می‌شود تا مشکل مسافت هم برای مردم برطرف شده و محدوده غرب اصفهان هم پوشش داده شود، آنچه در این زمینه مهم است رصد متوفی و ابطال شناسنامه است.

پرورش تأکید کرد: قرار است در صورت مشاهده دفن غیرمجاز در مناطق مختلف، شهرداران به سازمان آرامستان‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

* تخفیف 80 درصدی برای ایثارگران در قطعه ایثارگران

وی به قطعه ایثارگران در باغ رضوان هم اشاره کرد و گفت: قبور این قطعه به ایثارگران یعنی خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان تعلق دارد و نسبت به سایر قبرها در دیگر قطعات از تخفیف 80 درصدی برخوردار است، اگر خارج از این موارد در اختصاص قبور به ایثارگران عمل کنیم و دایره وسعت را تا رزمندگانی که بیش از 6 ماه سابقه حضور در جبهه دارند گسترده کنیم از توان سازمان آرامستان‌ها خارج می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به یکی از معضلات شهر اصفهان خاطر نشان کرد: دفن اموات و حمل آن‌ها در اصفهان متمرکز نبوده است ولی از سال گذشته ساماندهی خوبی در این زمینه صورت گرفته است، صلاحیت رانندگان حمل اموات بررسی شده و از بین 55 نفری که در سطح شهر اصفهان فعالیت داشتند بعد از تأییدیه‌های لازم از نظر جسمی و روانی 30 نفر زیر نظر سازمان آرامستان‌ها مشغول به کار شده‌اند.

وی اضافه کرد: خودروهای فرسوده حمل اموات هم با وانت ال‌نود جایگزین شده و به صورت آمبولانس در آمده است.

* سازمان آرامستان‌ها تنها متولی حمل اموات است

پرورش با انتقاد شدید از فعالیت شرکت‌های خصوصی در حمل اموات یادآور شد: طبق حکم دادستان اصفهان فقط سازمان آرامستان‌ها می‌توانند در خصوص حمل اموات ورود کنند و بقیه شرکت‌ها نباید در این زمینه دخالت کنند اما تا امروز 4 شرکت خصوصی دیگر فعال هستند که موجبات تنش و اختلاف را در پزشکی قانونی و بیمارستان‌ها فراهم کرده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: این مشکل باید یک بار برای همیشه برطرف شود؛ یا این شرکت‌ها زیر چتر سازمان قرار بگیرند و یا از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شود که نیازمند یک مصوبه قوی در این زمینه است؛ این شرکت‌ها تنها از سازمان ثبت شرکت‌ها مجوز دارند در صورتی که باید از شهرداری هم مجوز داشته باشند.

پرورش در پایان با اشاره به اینکه برای دفن نوزادان در سازمان آرامستان‌ها هم هیچ مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ایرادی که در بعضی آرامستان‌های حاشیه شهر وجود دارد این است که ابطال شناسنامه در آن‌ها صورت نمی‌گیرد و سامانه ثبت اموات هم وجود ندارد و گاهی کندن قبر هم به صورت شبانه اتفاق می‌افتد که نیاز است به این موارد هم رسیدگی شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار