۷۵ درصد سنگ کوپ در فرآوری به ضایعات تبدیل می شود

استاد رشته معادن دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در شرایط کنونی از سنگ کوپ خام ۲۵ درصد سنگ فرآوری به دست می‌آید و ۷۵ درصد سنگ به ضایعات تبدیل می‌شود.

۷۵ درصد سنگ کوپ در فرآوری به ضایعات تبدیل می شود

استاد رشته معادن دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در شرایط کنونی از سنگ کوپ خام ۲۵ درصد سنگ فرآوری به دست می‌آید و ۷۵ درصد سنگ به ضایعات تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا مهدی نصیری در سومین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان، انباشت ضایعات سنگ در کارخانه‌های فرآوری را چالشی برای این واحدها دانست و افزود: اگر ۴۰۰ درصد سنگ کوپ به سنگ فرآوری شده مرغوب تبدیل شود علاوه بر کاهش ۱۵ درصد ضایعات شاهد افزایش درآمد برای معدن کاران و همچنین کاهش ضایعات و آلودگی محیط‌زیست خواهیم بود.

وی بر ضرورت و اهمیت همکاری دانشگاه و واحدهای معدنی به‌ویژه در بخش سنگ‌های تزیینی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی از سنگ کوپ خام ۲۵ درصد سنگ فرآوری به دست می‌آید و ۷۵ درصد سنگ به ضایعات تبدیل می‌شود.

استاد رشته معادن دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سنگ‌های تزیینی کشور در استان اصفهان فرآوری می‌شود، گفت: واحدهای فرآوری سنگ با همکاری دانشگاه‌ها می‌توانند در نوع برش و استفاده از تجهیزات جدید درصد ضایعات سنگ را کاهش دهند.

در شرایط سخت اقتصادی باید تسهیلات ویژه به تولید اختصاص داد

رییس انجمن سنگ استان اصفهان در این جلسه گفت: در شرایط سخت اقتصادی و سیاسی باید تسهیلات ویژه برای تولید ایجاد کرد تا شاهد سوخت شدن فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده نباشیم.

رضا احمدی افزود: وقتی‌ که پشت چراغ‌قرمز ترافیک سنگینی است مامور راهنمایی از اختیارات خود استفاده می‌کند و مسیر را باوجود قرمز بودن چراغ باز می‌کند تا ترافیک سنگین، سبک ‌تر شود. در حوزه تولید نیز باید سازمان‌های نظارتی شرایط کار برای بخش‌های تولیدی به‌ویژه در بخش معدن تسهیل کنند.

مسعود صالحی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه گفت: نقش اتاق بازرگانی در بررسی مسایل و مشکلات معدن کاران استان مهم و اثرگذار است و برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند علاوه بر دسته‌بندی مسایل نسبت به یافتن راهکارهای عملیاتی موثر باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در این جلسه بیان داشت: بیش از ۷۵ درصد استعلام سازمان صمت استان در موضوع معادن مثبت بوده است.

داریوش سعیدی افزود:از سال ۹۳ تاکنون توافقاتی با سازمان صمت در موضوع معادن استان داشتیم که منجر به تسریع در استعلام‌ها و حل مسایل معدن کاران شده است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه معدن کاران اقدام به احیا و بازسازی معادن اخراج شده کنند تا ۲۰ درصد حقوق دولتی را تخفیف خواهند گرفت.

بهروز ستایش رییس محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان در این جلسه گفت: بازسازی و احیای معادن بهره‌برداری شده می‌تواند به محیط‌زیست کمک کند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار