تلنگر استارت آپ ها به سنتی ها

پیدا كردن یک ایده برای راه اندازی استارت آپ خیلی هم سخت نیست. فقط كافی است به اتفاقات اطراف با دقت بیشتری نگاه كرد و كمی عمیق تر آنها را برانداز كرد. ایده ها در لحظاتی كه از حجم ترافیک كلافه شده اید یا زمانی كه آسمان آبی پیش چشمان تان سیاه و تیره است هم می توانند خودنمایی كنند و در ثانیه ای به ذهن تان جرقه بزنند.

تلنگر استارت آپ ها به سنتی ها

پیدا كردن یک ایده برای راه اندازی استارت آپ خیلی هم سخت نیست. فقط كافی است به اتفاقات اطراف با دقت بیشتری نگاه كرد و كمی عمیق تر آنها را برانداز كرد. ایده ها در لحظاتی كه از حجم ترافیک كلافه شده اید یا زمانی كه آسمان آبی پیش چشمان تان سیاه و تیره است هم می توانند خودنمایی كنند و در ثانیه ای به ذهن تان جرقه بزنند. مواقعی هست كه همین ایده ها فرصتی برایتان فراهم می كنند تا یک كسب و كار جدید و جالب را آغاز كنید تا درآمدزایی هم داشته باشید. با همسفر یكی از همان كسب و كارهای نوپاست كه با سرمایه محدود؛ اما با دغدغه ای بزرگ آغاز به كار كرده است؛ یک استارت اپ كه با اشتراک سفر، هم تعداد خودروهای تک سرنشین را كاهش می دهد و هم دغدغه كاهش آلودگی هوا را دنبال می كند. گپ و گفت ما با مهرداد صیرفی ، موسس استارت آپ با همسفر را می خوانید:

استارت آپی که راه اندازی کرده اید در چه زمینه ای فعالیت می کند؟
یکی از اهداف استارت آپ با همسفر جلوگیری از تک سرنشینی است . فرض کنید قصد مسافرت داخل شهر یا بیرون شهری با اتومبیل شخصی خودتان را دارید . اگرچند صندلی خالی داشته باشید با نرم افزار تلفن همراه هوشمند یا استفاده از وب سایت ما می توانید صندلی خالی خودتان را به اشتراک گذاشته ، اعلام نیاز به مسافر کنید و مبلغ کرایه را هم مشخص کنید در این صورت از ظرفیت های خالی اتومبیل خود استفاده می کنید.بدین ترتیب اتومبیل های کمتری در جاده تردد کرده و حجم ترافیک کاهش پیدا می کند. کاهش آلودگی هوا نیز از دیگر اهدافی است که در این استارت آپ دنبال می کنیم.

این ایده چطور به ذهن تان رسید؟
در آلمان این ایده اجرایی شده است. زمانی که چنین سیستمی را در این کشور دیدم برای من جالب بود که در شهرهای بزرگ ایران هم این ایده می تواند اجرایی شود. در ابتدای کار با چندین نفر مشورت کردم؛ اما نظر آنها این بود که به دلیل جو فرهنگی چنین ایده ای در ایران جواب نمی دهد. در کشور ما برای رسیدن به مقصد، مردم در خیابان ها هم دست بالا می کنند تا سوار ماشین شوند، آنها در هر صورت ریسک می کنند؛ اما در آلمان شرایط این گونه نیست که یک تاکسی چندین نفر را سوار کند .با در نظر گرفتن این موارد به نظرم رسیدچنین ایده ای در ایران هم می تواند اجرایی شود و موفق عمل کند.

در ابتدای کار چقدر سرمایه داشتید؟
راه اندازی این استارت آپ به سرمایه چندانی نیاز نداشت. خودم برای انجام این کار توانمندی های لازم را داشتم ؛دانش آموخته کامپیوتر م و از تخصص لازم برخودار هستم پس هزینه چندانی نکردم.

برای راه اندازی یک استارت آپ نخستین گام چیست؟
نخستین گام همان پیدا کردن ایده است. البته یک گام صفر هم داریم؛ یعنی یک گام قبل از پیدا کردن ایده. در برخی از مواقع ابتدا معضل شناسایی می شــود و به این فکر می کنیم چطور مشکل حل و فصل شود.

اینکه استارت آپ ها باعث محدود شدن کسب وکارهای سنتی شده اند، درست است؟
بله این اتفاق افتاده است. کسب وکارهای قدیمی باید خود را بروز کنند؛ اما متاسفانه مقاومت می کنند. اگر استارت آپ‌ها توسط خودمان راه اندازی نشوند استارت آپ های خارج از کشور بازار ایران را در دست می گیرند حتی در حال حاضر هم چندین استارت آپ در کشور ما وابسته به شرکت‌های خارجی هستند؛ زمانیکه استارت آپ اوبر در کشور هند وارد شد اتحادیه تاکسیرانی این کشور را منحل کرد؛ اما در ترکیه آنها متحد شدند و این اتفاق نیفتاد. پس با وجود این تفاسیر ما باید سریع‌تر اقدام کنیم.استارت آپ ها یک تلنگر برای کسب وکارهای سنتی محسوب می شوند تا فعالیت شان را به روز و گسترش دهند ضمن اینکه این تلنگر برای جامعه استارت اپی هم هست که باوجود مقاومت کسب وکارهای سنتی نباید ناامید شوند و به فعالیت شان ادامه دهند.

برخی فکر می کننداستارت آپ های شهرستان ها در مقایسه با پایتخت ضعیف عمل می کنند ، موافقید؟
در شرایط حاضر این درست نیست. در گذشته صددرصد درست بود. بین رشد استارت آپ های حوزه آی تی و اینترنت وابستگی زیادی وجود دارد. پیش تر در شهرستان‌ها اینترنت فراگیر نبود؛ اما در شرایط حاضر، جو شهرستان ها مناسب شده است. به عنوان مثال حتی در ایلام هم که رسیدگی ها و امکانات کمتر از سایر شهرستان‌هاست جلسه های خوبی در حوزه استارت آپ ویکند برگزار می شود. در حال حاضر جو شهرستان ها برای فعالیت های استارت آپی از تهران هم مناسب تر شده است. در پایتخت چندین استارت آپ همزمان روی یک موضوع کار می کنند؛ اما در شهرستان ها این گونه نیست ؛ انباشتگی کمتر است و هنوز جای کار هست.

توصیه شما به افرادی که کارندارند و تمایل دارند وارد جامعه استارت آپی شوند، چیست؟
جوانان برای ورود به این حوزه و راه اندازی استارت آپ ها باید دقت کنند. اگر این تفکر را داشته باشند که با راه اندازی یک استارت آپ میلیاردرشوند و بدون سنجیدن تمامی ابعاد کارشان را شروع کنند این احتمال وجود دارد که شکست بخورند. بحث استارت آپ ها چندسالی است داغ شده؛ اما هر استارت آپی هم موفق نمی شود. پس قبل از شروع کار باید حوزه مورد فعالیت خود را به طور دقیق بسنجند ؛ حتی برای یک موضوع ساده هم چندین استارت آپ در حال فعالیت هستند. ضمن اینکه بسته به حوزه ای که قرار است در آن فعالیت داشته باشند باید پشتوانه مالی خود را درنظر بگیرند در مواقعی برای انجام یک کار بسیار وقت و انرژی صرف می کنند؛ اما به این دلیل که با افرادی که از سرمایه و پشتوانه مالی خوبی برخودار هستند در بازار نمی توانند رقابت کنند دچار سرخوردگی می شوند و شکست می خورند ؛ این وضعیت تبعات روانی برای آنها به دنبال دارد.

اگر به ابتدای کارتون برگردید چه کارهایی را انجام نمی دهید؟
یک زمان پیگیری زیادی برای دریافت مجوز می کردم؛ اما مخالفت می شد. با همسفر خیلی زودتر می توانست کارش را شروع کند. شاید بهتر این است که قانون را درمعرض کار انجام شده قرار دهیم. در حال حاضر جو جامعه تغییر کرده و درمقایسه با چند سال گذشته بهتر شده است. در شرایط کنونی بیشتر قانون خودش را با کسب و کارهای نوپا وفق می دهد. مشکل این است که قانون عقب تر از جامعه حرکت می کند. شاید بد نباشد قانون را در معرض کار انجام شده قرار دهیم به عنوان مثال اسنپ و تپسی در شرایط حاضر کارخودشان را انجام می دهند. در مواقعی به دلیل حمایت جامعه، قانون هم با این فعالیت ها همراه می شود.

مشکل مشترک استارت اپ ها چیست؟
موضوعی که بیشتر صاحبان کسب و کارهای نوپا نسبت به آن شکایت دارند بحث قانون است . قانون در ایران به جای اینکه تسهیلگر باشد مانع ایجاد می کند. برای انجام برخی از فعالیت ها بانک مرکزی محدودیت ایجاد می کند. بحث های مالیاتی هم مهم است. شرکت‌های کوچک اطلاعات کمی دارند نمی توانند حسابدار استخدام کنند از طرفی هم از درآمد اندکی برخودار هستند؛ اما همیشه در راهروهای سازمان امور مالیاتی دیده می شوند و باید آنها را قانع کنند که هنوز درآمد چندانی ندارند البته تلاش می شود که برای درصدی از شرکت ها مانند شرکت های دانش بنیان این مشکل را برطرف کنند؛ اما ما هنوز با این قضیه مشکل داریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار