سالانه ۸۰۰ هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه اضافه می شود

بنا بر آمارهای رسمی نرخ بیکاری کشور ۱۲ درصد است که بر اساس برنامه ها باید به ۴ درصد برسد و اکنون سالانه ۸۰۰ هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه افزوده می شود. اما گفته می شود که رشد اقتصادی همراه با اشتغال نیاز به تمرکز در حوزه های اقتصادی است که اشتغال مردم ورونق کسب و کار پایدار را به دنبال داشته باشد.

سالانه ۸۰۰ هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه  اضافه می شود

بنا بر آمارهای رسمی نرخ بیکاری کشور ۱۲ درصد است که بر اساس برنامه ها باید به ۴ درصد برسد و اکنون سالانه ۸۰۰ هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه افزوده می شود. اما گفته می شود که رشد اقتصادی همراه با اشتغال نیاز به تمرکز در حوزه های اقتصادی است که اشتغال مردم ورونق کسب و کار پایدار را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایمنا، چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در ابلاغیه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی، تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تحت عنوان «برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶» را با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور به میزان ۹۷۰ هزار نفر در سال ۹۶ ابلاغ کرد.

برنامه اشتغال فراگیر به تایید کارگروه منتخب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی متشکل از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، رییس کل بانک مرکزی، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهور رسیده است.

در برنامه اشتغال فراگیر، بخش اول به کلیات، بخش دوم به معرفی برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶، بخش سوم به فرایند اجرایی (تقسیم کار دستگاهی) و بخش چهارم به ارزیابی، پایش و ارزشیابی و الزامات اجرای برنامه اختصاص یافته است.

در این خصوص شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب نمایندگان دولت و مجلس در کلیات برنامه اشتغال فراگیر دولت در سال ۱۳۹۶ به اتفاق نظر رسیدند و معتقدند با بحث های کارشناسی می توان نواقص جزئی این طرح را برطرف کرد.

غلامرضا کاتب نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر لایحه ۱.۵ میلیارد دلار که به مجلس داده شده است، به تعویق افتاده به این دلیل است که پرداخت پول و تسهیلات به عنوان محور اشتغال نباشد، افزود: عمده ترین مبحث لایحه ما در مجلس هم این است که طرح های اشتغال زا ابتدا اجرایی شوند و باید دستگاه های اجرایی همه سهمیه اشتغالزایی داشته باشند و از ۹۷۰ هزار شغل سهم داشته باشند.

وی ادامه داد: عزم همه دستگاه‌ها برای اجرای این طرح و حرکت به سمت هدف آن مهم است و همه دستگاه ها تا ۱۵ تیر فرصت دارند تا بسته حمایتی خود را برای اشتغال تعیین کنند.

این نماینده مجلس افزود: در راستای اشتغال فراگیر، بانک مرکزی هم موظف شد؛ ۲۰ هزار میلیارد ریال بسته حمایتی اشتغال را حمایت کند زیرا بزرگترین چالش ما در گذشته بودجه لازم برای ایجاد اشتغال بوده است.

قابلیت اشتغالزایی بنگاه های متوسط و خرد در ایجاد اشتغال

کاتب گفت: بنگاه‌های متوسط و خرد اگر بسته حمایتی دریافت کنند می توانند در ایجاد اشتغال بسیار کمک کنند و بهره وری بالایی داشته باشند.

وی ادامه داد: امسال مجلس رویکردهای جدیدی در بحث بودجه در نظر گرفته است و اینها باید هم جهت شوند تا به نتیجه برسند.

این نماینده مجلس افزود: نرخ بیکاری ما ۱۲ درصد است که بر اساس برنامه ها باید به ۴ درصد برسد و اکنون سالانه ۸۰۰ هزار بیکار تحصیل کرده به جامعه افزوده می شود.

کاتب با انتقاد از وزارت علوم ادامه داد: رتبه بندی ها در وزارت علوم تاکنون بر اساس اشتغال زایی نبوده است و بیشتر به سمت مدرک گرایی و اعطای مدرک پیش رفته است در نتیجه نتوانسته فارغ التحصیلان اشتغال زا تربیت کند.

وی تاکید کرد: وزارت علوم هم به عنوان یکی از دستگاه ها باید پای کار و پاسخگو باشد.

پول محور اصلی طرح های اشتغال نیست

علیرضا محجوب دیگر نماینده مجلس و رئیس فراکسیون کارگری در این برنامه با اشاره به اتفاق نظر دولت و مجلس در رابطه با طرح های پیشنهادی برای اشتغال فراگیر، گفت: بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت در کلیت و دیدگاه اشتغال زایی اختلاف نظری وجود ندارد و همه بر این باوریم که پول محور اشتغال نیست.

وی افزود: به عنوان مثال پول برای حوزه اشتغال مانند نمک است برای اینکه این غذا بی مزه نشود ولی به عنوان محوریت باشد را قبول نداریم زیرا خود این موضوع باعث ایجاد رانت و از کار افتادن برخی از بخش های تولیدی می شود.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم بازار سرمایه باید محور اشتغال در کشور ما شود و برابر این طرح مهندسی علمی اشتغال آماده شده از سوی دولت موافقیم و باید در جزئیات با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازیم تا به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه تولید و اشتغال برسیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: این طرح ابتدایی می تواند محور یک کار و طرح ملی مطرح شود و امیدواریم تا هفته آینده بحث های اولیه آن به سرانجام برسد و نقص های آن برطرف شود.

وی ادامه داد: مشکل امروز ما در بخش تولید و اشتغال این است که ما لنگ سیاست های پولی مالی هستیم و باید در گام اول سطح تورم و سود بانکی را به یک سطح معقولی برسانیم زیرا این منطقی نیست که تورم پایین باشد اما سود بانکی همچنان رقم بالایی دارد.

محجوب افزود: برخی از همین فعالیت ها حرکت فراگیر اشتغال را مختل می کنند یعنی وقتی بانک ها سودهای بالا می دهند کسی رغبت نمی کند برای حضور در بخش های تولید با سود پایین تر و باید این فعالیت ها اصلاح شوند.

اشتغال نیازمند طرح ها و ایده های جدید است

عیسی منصوری معاون وزیر کار در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: در دولت های گذشته روش های مشترک و تکراری برای اشتغال زایی وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری برای ایجاد اشتغال نیاز به طرح ها و ایده های جدید دارد، گفت: رشد اقتصادی همراه با اشتغال نیاز به تمرکز در حوزه های اقتصادی است که اشتغال مردم و رونق کسب و کار پایدار را به دنبال داشته باشد.

منصوری افزود: برقراری ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر با نظارت دولت میسر می شود.

وی با اعتقاد به نقش نظارتی دولت در بحث اشتغال، افزود: توسعه صادرات و حضور در بازار منطقه ای باید بر اساس نیاز بازار های جهانی و حضور مستمر باشد.

معاون وزیر کار با اشاره به آموزش های تخصصی نیروی کار، گفت: اگر نیروی کار براساس اولویت اقتصادی، صنعتی و کشاورزی و یا هر قسمتی که در اولویت زمانی و مکانی است آموزش ببیند بهتر می توان از تخصص نیروی انسانی بهره لازم را برد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار