28 درصد پرونده های قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: صدور مجوز سقط درمانی جنین برای علت هایی مثل ناقص الخلقه، عقب ماندگی ذهنی و خطرهای جانی برای مادر صادر می شود که در سال 95 نزدیک به 728 پرونده تشکیل و برای 516 مورد مجوز صادر شد.

28 درصد پرونده های قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: صدور مجوز سقط درمانی جنین برای علت هایی مثل ناقص الخلقه، عقب ماندگی ذهنی و خطرهای جانی برای مادر صادر می شود که در سال 95 نزدیک به 728 پرونده تشکیل و برای 516 مورد مجوز صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان - علی سلیمان پور امروز (پنج شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پزشکی قانونی یکی از مهمترین و تخصصی ترین بازوهای قوه قضاییه است. 25 تا 30 درصد پرونده های قوه قضاییه برای اظهار نظر تخصصی به این مجموعه واگذار می شود.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم پرونده ها در کشور و 28 درصد پرونده هایی قضایی استان به پزشکی قانونی استان ارجاع می شود، افزود: پرونده هایی هستند که از نظر اهمیت ویژه از قتل و خودکشی یا پرونده های دارای طرف دعاوی به این ارگان ارجاع می شود و اظهار نظر پزشکی قانونی در 95 درصد موارد مورد وثوق مراجع قضایی قرار می گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه پزشکی قانونی از 4 حوزه فنی و تخصصی تشکیل شده است، ادامه داد: اولین تخصص معاینات سرپایی است که در سال 95 نزدیک به 150 هزار پرونده به این اداره ارجاع شده است که بیشترین مورد مربوط به نزاع و پس از آن حوادث ترافیکی هستند. البته بر اساس آمار نزاع در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 2.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

سلیمان پور تصریح کرد: حوادث ناشی از کار بیش از دو هزار 760 مورد مصدومیت بوده است که در سال 95 نسبت به سال قبل از آن 3.5 درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: صدور مجوز سقط درمانی جنین برای علت هایی مثل ناقص الخلقه، عقب ماندگی ذهنی و خطرهای جانی برای مادر صادر می شود که این میزان در سال 95 نزدیک به 728 پرونده بوده که برای 516 مورد مجوز صادر شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان به موضوع دوم فنی و تخصصی یعنی معاینات اجساد اشاره کرد و افزود: 3400 مورد اجساد فوت شده به این اداره ارجاع شده است. همچنین واحدی به نام دادپزشک در سال گذشته راه اندازی شده است که اجسادی که نیازمند کالبد شکافی نیستند و علت فوت مشخص و شاکی خصوصی ندارند و ابهام قضایی در مورد آنها نیست به دادپزشک ارجاع و جواز صادر می شود.

سلیمانی پور با اشاره به اینکه از سه هزار و 400 مورد جسد یک هزار و 46 مورد به حوادث ترافیکی مربوط بوده است، گفت: این آمار نسبت به سال قبل 7.4 درصد کاهش داشته و همچنین مرگ بر اثر سوختگی کاهشی 8 درصدی نشان می دهد. واحد دادپزشکی نیز 750 جسد را بررسی کرد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 150 پرونده قصور پزشکی در کمیسیون های پزشکی مورد بررسی قرار گرفت که شامل جراحی زنان و زایمان، پزشکان عمومی و مامایی است. همچنین واحد آزمایشگاه های چهارگانه پزشکی قانونی سم، آسیب شناسی، سرولوژی و ژنتیک هستند. از این آزمایشگاه ها حدود 26 هزار پرونده سم شناسی، 5 هزار و 500 آسیب شناسی، 3 هزار و 200 سرولوژی و 550 پرونده ژنتیک بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان به راه اندازی بانک هویت ژنتیک ایرانیان در شش مرکز کشور اشاره کرد و افزود: بانک هویت ژنتیکی ایرانیان در اصفهان 880 مورد بررسی داشته که نقش این بانک در رسیدگی دقیق به پرونده های مبهم نقش سازنده ای دارد.

سلیمانی پور تصریح کرد: تیم های بازرسی و کنترل کیفی مداوم در بخش اداری و فنی تخصصی در سال 95 تشکیل شد، همچنین از زیرساخت های در اختیار خود حداکثر استفاده را بردیم. در سال جاری بخش تشریح پزشکی قانونی به مرکز جدید منتقل می شود. این مرکز به علت اینکه معین تهران بوده و پشتیبان چند استان است یکی از مجهزترین مراکز پزشکی قانونی کشور است که تا پایان سال جاری افتتاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: روزانه 400 تا 300 نفر به پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه می کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار