حقوق بشر، بازیچه دست قدرت‌های سلطه‌گر!

امام جمعه چرمهین گفت: در فاجعه ایرباس وجدان بین‌المللی مجبور به سکوت شد و افکار عمومی منحرف گردید؛ سایر دولت‌های جهان با بی‌تفاوتی خود، میدان را برای ارائه چنین بازی‌ای از سوی آمریکا باز گذاشتند و این گویای این حقیقت تلخ است که حقوق بشر تحریف شد و حقوق بین‌الملل به‌راحتی قابل نقض است.

حقوق بشر، بازیچه دست قدرت‌های سلطه‌گر!

حجت الاسلام جعفر غلامی در خطبه های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه چرمهین اظهار کرد: در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و نزدیک جزیره هنگام مورد حمله دو فروند موشک ناو متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد .

وی افزود: ساقط‌ کردن هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه‌های جنگ بود و پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند.

امام جمعه شهر چرمهین تصریح کرد: اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و هم‌چنین مشخص‌ بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است .

وی ادامه داد: با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چند روز، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و اینگونه حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام کردند .

غلامی اضافه کرد: به‌هر حال، این جنایت نیز کنار جنایات بی‌شمار دولت آمریکا، در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد و لکه ننگ دیگری بر تارک آن جنایت‌پیشگان نقش بست و چهره واقعی آمریکا در بحث انسان دوستی و حقوق بشر را به نمایش گذاشت چراکه آمریکای مدعی حقوق بشر، خود بزرگ ترین ناقض حقوق بشر چه در داخل آمریکا و چه در کل جهان است.

وی عنوان کرد: این مسئله از عجائب و ویژگی‌های جهان امروز است که قربانیان تروریسم، را تروریست معرفی کرده و حامیان تروریست ها و ناقضان حقوق بشر، را انسانهایی آزاده و دوستدار بشر جلوه می دهند.

امام جمعه چرمهین بیان کرد: باید توجه داشت که آمریکا برای رسیدن به اهدافش از به‌کارگیری هیچ وسیله‌ای ابا ندارد؛ حقوق بشر، حقوق بین‌الملل، وجدان بین‌الملل و افکار عمومی در راستای اهداف مزبور توجیه و یا سرکوب می‌شوند و در فاجعه ایرباس، اساسی‌ترین حقوق بشر پایمال گردید و حقوق بین‌الملل به بازیچه گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه برخورد گزینشی امریکا با موضوع حقوق بشر به مثابه یک ابزار سیاسی است، یاداور شد: نکته قابل توجه آن است که در این فاجعه وجدان بین‌المللی مجبور به سکوت شد و افکار عمومی منحرف گردید؛ سایر دولت‌های جهان با بی‌تفاوتی خود، میدان را برای ارائه چنین بازی‌ای از سوی آمریکا باز گذاشتند و این گویای این حقیقت تلخ است که حقوق بشر تحریف شد و حقوق بین‌الملل به‌راحتی قابل نقض است.

غلامی متذکر شد: هرگونه کوتاه ‌آمدن یا به فراموشی سپردن این حادثه و یا موضع‌گیری نکردن در مقابل چنین حوادثی در عرصه جهانی، پیامدهای بسیار دردناکی را برای بشریت خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به اوقات فراغت نسل جوان گفت: با اتمام امتحانات و آغاز فصل تابستان یکی از دغدغه های اصلی نوجوانان و خانواده های آنان مسئله پر کردن اوقات فراغت به شیوه صحیح است و باید توجه داشت که نقش اوقات فراغت در شناخت و ساخت شخصیت نوجوانان تا آنجا اهمیت دارد که زمینه ای برای ورود شخص به جامعه می شود.

امام جمعه چرمهین تاکید کرد: خانواده های دارای فرزند نوجوان و جوان با شروع فراغت فرزندان خود، دو رویکرد را دنبال خواهند کرد؛ برخی خانواده ها با شرایط مالی مناسب فرزندان خود را به سمت انواع کلاس های درسی، هنری، ورزشی و … سوق می دهند و البته از آنجایی که در بیشتر موارد این انتخابات هدفمند نیستند نتیجه مقتضی را به همراه نداشته و سهمی در مهارت آموزی آنان ایفا نمی کنند.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر خانواده های زیادی هستند که توان مالی لازم برای فرستادن فرزندان خود به چنین کلاس هایی با شهریه های بالا را ندارند که همین امر سبب آشفتگی جوانان می شود لذا مراکز فرهنگی باید نسبت به برنامه‌های غنی و اثرگذار فرهنگی در جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان اقدام کنند.

غلامی در پایان با اشاره به فصل گرما و کمبود آب، از مردم خواست در مصرف آب صرفه جویی کرده تا منابع موجود جوابگویی همه مردم باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار