باشگاه نویسندگان کودک و نوجوان راه‌اندازی می‌شود‌

نخستین نشست شبانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به موضوعات وضعیت فیلم‌نامه‌نویسی در سینمای کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد.

باشگاه نویسندگان کودک و نوجوان راه‌اندازی می‌شود‌

نخستین نشست شبانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به موضوعات وضعیت فیلم‌نامه‌نویسی در سینمای کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، شامگاه جمعه نخستین نشست شبانه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به موضوعات ‌فیلم‌نامه‌نویسی در سینمای کودک و نوجوان با نگاهی به پنجمین دوره مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی و بحران‌های فعلی سینمای کودک و نوجوان ایران در تالار نگین هتل کوثر با حضور کارشناسان و دست‌اندرکاران سینما، اهالی رسانه و فعالان سینمای کودک و نوجوان ایران برگزار شد.
وحید نیکخواه آزاد در این نشست با بیان اینکه رشد فیلم‌نامه‌ها در بخش کودک از نظر کیفی و کمی رشد داشته، اظهار داشت: بکی از آفاتی که در جشنواره فیلم‌نامه وارد است، تغییر دبیر بخش است و از مسئولان می‌خواهیم که تغییرات در زمینه دبیران جشنواره انجام ندهید که از این طریق بتوان از تجربیات استفاده شود.
وی افزود: پیشنهاد می‌شود در تهران مراسمی برگزار شود که فیلم‌نامه‌نویسان و فعالان این حوزه حضور داشته باشند و در طول سال مطالبات اصلی دست‌اندرکاران از مسئولان مطرح شود. باید به دنبال ایجاد سازوکاری مناسب برای بخش فیلم‌نامه سینمای کودک بود.
داوری 322 اثر فیلم‌نامه در هفتمین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی جشنواره فیلم کودک
دبیر هفتمین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی جشنواره فیلم کودک نیز در این نشست اظهار داشت: برای نخستین بار با حمایت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره کودک، بخش فیلم‌نامه جشنواره وسعت پیدا کرد و بخش حرفه‌های، اقتباسی و اندیشه‌های نو جدا شد که این اتفاق مثبتی است.
علی‌اکبر قاضی‌نظام افزود: با وقفه‌ای که در برگزاری جشنواره افتاد سبب شد فیلم‌نامه با دقت بیشتری داوری شد و امیدواریم این کارها به تولید برسد. 445 اثر در ابتدا ثبت و 322 اثر پذیرفته شد که 32 انیمیشن، 82 فیلم‌نامه در بخش حرفه‌ای و در بخش اندیشه‌های نو 249 اثر به داوری شد.
دبیر هفتمین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی جشنواره فیلم کودک با بیان اینکه امیدواریم در دوره‌های آینده شاهد رشد بیشتر فیلم‌نامه‌ها باشد، اضافه کرد: 20 درصد از اعتبار تولید فیلم‌ها در بنیاد سینمای فارابی به بخش تولید فیلم‌نامه‌ها اختصاص پیدا کند.
وی تصریح کرد: در این دوره از جشنواره بخش اقتباسی و بخش انیمیشن و نگاه نو جدا شد و فرصت بیشتری برای داوری آثار وجود داشت و همچنین تمام کاندیداها به جشنواره دعوت شدند.
قاضی نظام با بیان اینکه باشگاه نویسندگان کودک و نوجوان راه‌اندازی می‌شود، افزود: این اتفاق مهمی است امیدوارم به‌زودی انجام شود تا تمام نویسندگان کودک و نوجوان آثار خود را ارائه دهند و مورد استفاده فیلم‌سازان قرار گیرد. امیدواریم پس از اتمام سی‌امین جشنواره دفتری برای مراجعه فیلم‌نامه‌نویسان راه‌اندازی شود تا این افراد تا سال آینده فرصت کافی برای تولید اثر داشته باشند.
دبیر هفتمین مسابقه فیلم‌نامه جشنواره کودک با بیان اینکه با دبیر جشنواره کودک توافق شده که تمام شرکت‌کنندگان بخش فیلم‌نامه، خلاصه‌ای از اثر خود را در سایت جشنواره قرار داده شود، گفت: این راه می‌تواند بخش فیلم‌نامه سینمای کودک ایران را به حرکت درآورد. اگر مسئولان دلسوز کودکان و نوجوانان هستند، گروه کودک تشکیل دهند.
اوضاع بخش فیلم‌نامه سینمای کودک خوب نیست
مجید صدیقی فیلم‌ساز اصفهانی و داور بخش اندیشه‌های نو هفتمین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی سی‌امین جشنواره فیلم کودک گفت: در فیلم‌نامه‌های بخش اندیشه نو که به دبیرخانه رسید عوارض و مشکلات مختلفی دیده می‌شد و مشکلات مقدماتی داشت. بخش زیادی از فیلم‌نامه به جهان کودک با دغدغه‌های کودک ارتباط نداشت.
سیاوش گلشیری، نویسنده و منتقد سینمای ایران و داور بخش اقتباس هفتمین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی جشنواره فیلم کودک نیز در این نشست گفت: اوضاع بخش فیلم‌نامه سینمای کودک خوب نیست و دانش ما درباره ادبیات اقتباسی در فیلم‌نامه‌های سینمای کودک بسیار کم است و آثار با شناخت و آگاهی درست نگارش نشده و شاخصه‌های سینمایی در آن‌ها رعایت نمی‌شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه فقر نگارش فیلم‌نامه‌ها در آثاری که به دبیرخانه مسابقه به‌شدت دیده می‌شد، افزود: در بخش اندیشه‌های نو خلاقیت بیشتری دیده شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار