عوامل مؤثر درفروش صنایع‌دستی به گردشگران خارجی

افزایش ورود گردشگران خارجی به اصفهان و تأثیری که بر بهبود بازار صنایع‌دستی ایجادشده را اگر در مقایسه با سال‌های گذشته بسنجیم، به شکل نسبی مطلوب بوده است.

عوامل مؤثر درفروش صنایع‌دستی به گردشگران خارجی

اصفهان امروز- اعظم رضوی نیک:

افزایش ورود گردشگران خارجی به اصفهان و تأثیری که بر بهبود بازار صنایع‌دستی ایجادشده را اگر در مقایسه با سال‌های گذشته بسنجیم، به شکل نسبی مطلوب بوده است. قطعاً افزایش تعداد تولیدکنندگان و حتی ایجاد فضا و بستر برای فعالیت هنرمندان، مثل بازارچه‌های صنایع‌دستی یا اماکن تاریخی، به تولید بالا می‌انجامد و تولید بالا، فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد که در پی آن کیفیت در تولیدات صنایع‌دستی هم به وجود خواهد آمد.

در این میان وجود لیدرها در معرفی صنایع‌دستی به گردشگران، قطعاً مهم و مؤثر خواهد بود. گرچه گاهی سودجویی‌ها باعث ضربه خوردن به این بازار می‌شود، اما هستند لیدرهایی هم که به نفع هنرمندانی که اصالت و کیفیت را در کار خود رعایت می‌کنند و شاید به دلیلی در نزدیکی اماکن تاریخی نیستند و فرصت دیده‌شدن ندارند، گردشگران را به سمت آنها هدایت می‌کنند.

اگر بحث فرصت‌طلبی در این میان نباشد و نظارت بهتری صورت گیرد، قطعا تمام هنرمندان و تولیدکنندگان از وجود گردشگران بهره خواهند برد. ما اغلب مشاهده می‌کنیم که بیشتر گردشگران خارجی اطلاعات و مطالعات از پیش گردآوری‌شده فراوانی را در ارتباط با صنایع‌دستی و البته کیفیت و اصالت آنها دارند و در برخورد با آنها کاملاً متوجه می‌شویم که اصل یا بدل بودن اثر را هم درک می‌کنند.

شاید بتوان گفت که چه‌بسا گردشگر خارجی بیش از گردشگر داخلی هنرها و صنایع‌دستی اصیل ما را می‌شناسد و حتی مواد اولیه به‌کاررفته را هم در نظر دارد. درحالی‌که گردشگر داخلی برای انتخاب صنایع‌دستی تنها به قیمت فکر می‌کند، اما گردشگر خارجی تنها بخشی از انتخاب خود را قیمت و بیشتر بر کیفیت، مرغوبیت و حتی بیش از همه نوع بسته‌بندی و حمل‌ونقل آن متمرکز می‌کند.

موضوع دیگر در گرایش گردشگران خارجی به خرید صنایع‌دستی، هنرمندانی است که در همان فضای فروش هم مشغول تولید هستند و این موضوع جنبه هنری، هویت بخشی و مستند بودن صنایع‌دستی را جدای از فضای خریدوفروش و معامله برای او دلنشین‌تر و مورد تاییدتر می‌کند.

این یادداشت شفاهی است.

کارشناس صنایع‌دستی
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار