امسال ۳۲ نفر در رودخانه های اصفهان غرق شدند

32 نفر از ابتدای سالجاری تاکنون بر اثر غرق شدن در رودخانه ها، کانال ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان اصفهان، جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان روز سه شنبه در مراسم افتتاح سامانه‌های مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه ای زاینده رود و بیومانیتورینگ مواد سمی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ حادثه غرق شدگی در استان اتفاق افتاده است، گفت: از این تعداد ۳۲ مورد منجر به فوت شده است.

منصور شیشه فروش افزود: برغم اقدامات شرکت آب منطقه ای در زمینه گشت، نظارت و ساماندهی رودخانه، بیشتر حوادث غرق شدگی در روزهای پایانی هفته و تعطیلات رُخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شنا در رودخانه زاینده رود ممنوع و خطرناک است، هشدار داد: با توجه به تداوم گرمای هوای در ماه‌های شهریور و مهر، مردم نباید از منابع آبی استخرهای کشاورزی، کانال‌ها و سدها برای شنا استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه ای برای ایمن سازی زاینده رود گفت: حدود۸۰ کیلومتر از اراضی حریم و بستر رودخانه در شرق و غرب زاینده رود با هدف کنترل برداشت ها و اجرای نظارت و پایش منطقه، ساماندهی و جاده سازی و حدود ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان برای جلوگیری از دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه، رُپرگذاری شده است.

رُپرگذاری؛ علامت‌های نصب شده در حد بستر رودخانه‌هاست که در اصطلاح به آن "رُپر" می گویند، رپرها، علائم دو تکه ای است که قسمت تحتانی آن بتونی و قسمت فوقانی آن لوله‌هایی به رنگ آبی است و گاهی پلاک‌هایی نیز روی آن نصب شده است. این علائم نشان می‌دهد که در بخش داخلی آنها، بستر رودخانه با دبی برگشت ۲۵ ساله و قسمت خارجی آن ابتدای حریم است، در حقیقت رُپرگذاری، راهنمایی برای رعایت حد بستر و حریم رودخانه هاست.

شیشه فروش با اشاره به انجام عملیات لایروبی در۳۵۰ کیلومتر و دیوارسازی در ۲۳۰ کیلومتر از رودخانه های استان ادامه داد: شرکت آب منطقه ای، مطالعات یکهزار و ۹۱۰ کیلومتر از رودخانه های استان را برای تعیین حریم و بستر رودخانه انجام داده است.

وی گفت: ستاد مدیریت بحران استان جلساتی با هدف جلوگیری از سیل برگزار و اقداماتی را به دستگاه‌های اجرایی استان اعلام کرده است بر این اساس شهرداری‌ها مکلفند با همکاری شرکت آب منطقه ای طرح هدایت و جمع آوری روان آب های سطحی را انجام دهند و بنیاد مسکن و دهیاری ها در روستاها نیز سیل بندهای روستایی را کنترل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای تاکنون در منطقه لنجان و باغبادران حریم و بستر رودخانه را از وجود حدود یکصد سازه و تاسیسات آزاد کرده است، خاطرنشان کرد: آب منطقه ای باید عملیات آزادسازی را با شناسایی سازه ها در رودخانه ها اجرایی کند و به دستگاه های مرتبط نیز اعلام شده که با آب منطقه ای همکاری لازم را داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار