فصل رهایی اصفهان از بند بحران‌ها

انسان‌ها به امید زنده‌اند و ما هم دلمان را به همین خوش کرده‌ایم تا به‌مرورزمان موانع موجود برای ادامه حیات پایدار برطرف شوند. اما هرروز این بار سنگین و سنگین‌تر می‌شود تا متولیان آب پاکی را بر روی دست‌های خوش باوران امیدوار بریزند که از 53 بحران شناخته‌شده زمینه ۴۲ بحران در اصفهان وجود دارد!

فصل رهایی اصفهان از بند بحران‌ها

حسن روانشید | انسان‌ها به امید زنده‌اند و ما هم دلمان را به همین خوش کرده‌ایم تا به‌مرورزمان موانع موجود برای ادامه حیات پایدار برطرف شوند. اما هرروز این بار سنگین و سنگین‌تر می‌شود تا متولیان آب پاکی را بر روی دست‌های خوش باوران امیدوار بریزند که از 53 بحران شناخته‌شده زمینه ۴۲ بحران در اصفهان وجود دارد! خشکسالی، سیل، آلودگی هوا، گردوغبار، بیابان‌زایی، زلزله، فرونشست زمین، آلودگی منابع آب، آلودگی منابع خاک، تصادفات جاده‌ای، ریلی و هوایی از مهمترین این بحران‌ها به شمار می‌رود. درصورتی‌که نظم طبیعی و موجود یک سیستم بنا به دلیل حادثه‌ای به هم بخورد و از تعادل خارج شود، بحران ایجاد می‌شود که می‌تواند با منشأ طبیعی و غیرطبیعی باشد. مدیریت بحران یک چرخه چهار مرحله‌ای است و وظایف همه دستگاه‌ها، بر اساس قانون مدیریت بحران که سال 97 ابلاغ‌ شده به‌طور دقیق مشخص شده است. اصفهان در مدیریت بحران معین هشت استان دیگر در کشور است و هرکدام از آن استان‌ها هم معین اصفهان هستند و این موضوع در شهرستان‌ها هم وجود دارد و شهرستان‌ها در حوادث و بحران‌ها به کمک یکدیگر می‌شتابند. ۲۰ هزار نیروی آموزش‌دیده امدادی و کد دار در استان اصفهان وجود دارد که این افراد شامل پزشک، مهندس، کارمند، مرد و زن هستند و در صورت وقوع حوادث و بحران آمادگی حضور دارند. همه شهرداری‌ها موظف‌اند شهر را در برابر سیل ایمن کنند و برای هر حادثه استراتژی عملیاتی داشته باشند و بانک اطلاعات خطر در شهرها و روستاها را تهیه کنند. همه دستگاه‌های اجرایی استان موظف‌اند برنامه کاهش خطر و پاسخ به بحران را متناسب با مأموریت خود تهیه کنند. هیچ‌چیز در زمینه قانون مدیریت بحران در استان اصفهان معطل نمانده است و همه دستگاه‌ها وظایف خود را می‌دانند. بیش از 98 درصد تالاب ۴۷ هزار هکتاری گاوخونی خشک شده است که در صورت خشک شدن کامل این تالاب، گردوغبارهای آن پنج استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تاکنون 19 کانون گردوغبار در این استان شناسایی شده و باید اعتبار لازم در خصوص مهار این کانون‌ها به استان اصفهان اختصاص پیدا کند. برای تثبیت شنزارها و مهار کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان نیاز به حمایت ملی وجود دارد. استان اصفهان پنج دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته و ۹۸ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است و طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در این خطه پیش‌بینی‌شده و برنامه‌های مشخصی در این زمینه وجود دارد. آنچه از خلاصه کلام مدیران استان برداشت می‌شود تکرار مکررات است و نمی تواند راهکار دفع تمامی یا قسمتی از 42 بحران شناخته شده موجود باشد که باید دیگر چالش‌ها ازجمله اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را هم به آن افزود و نیازهای کاری را از دولت مطالبه نمایند تا در هر زمان و مکانی این استان را برخوردار قلمداد نکنند.

امروز زمانی است که با حضور رئیس دولت سیزدهم در اصفهان خط پایانی بر برداشت برخوردار بودن اصفهان کشیده شود و این دولت که از ابتدا به دنبال احیای شرایط مطلوب بقای تمدنی بوده است، ‌اصفهان را به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی از بندهای اسارت در بحران‌ها به ویژه خشکی دامنه‌دار زاینده‌رود رها کند.

ادامه دارد


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار