برای حل مشکل آمده‌اید؟

محمد یوسفی شاتوری| قرار است رئیس‌جمهور پنج‌شنبه به اصفهان بیاید. مدت‌هاست در انتظار سفر رئیس‌جمهور به اصفهان هستیم و حالا که این برنامه در حال اجرا است باید با عزم جدی و قدم‌های محکم و برای حل مسئله زاینده‌رود به اصفهان بیاید.

برای حل مشکل آمده‌اید؟



اصفهان امروز -محمد یوسفی شاتوری| قرار است رئیس‌جمهور پنج‌شنبه به اصفهان بیاید. مدت‌هاست در انتظار سفر رئیس‌جمهور به اصفهان هستیم و حالا که این برنامه در حال اجرا است باید با عزم جدی و قدم‌های محکم و برای حل مسئله زاینده‌رود به اصفهان بیاید. این در حالی است که مردم اصفهان هنوز امید خود را برای حل معضلات استان در سفر استانی رئیس‌جمهور از جمله مشکل حیاتی و مهم آب استان از دست نداده‌اند.

آقای رئیسی! نیک می‌دانید که اولین و آخرین مشکلی که مردم استان اصفهان طی چند دهه اخیر با آن روبه‌رو بودند «مسئله آب» است. چرا که عمده درخواست‌های مردمی استان بر روی همین کلیدواژه به‌ظاهر ساده اما بسیار حیاتی می‌چرخد و امیدواریم در سفر استانی به اصفهان، برای احیای زاینده‌رود شاهد برنامه‌ها و تدابیر مناسبی باشیم که در عمل باشد و نه در حد حرف!

آقای رئیسی! بر اساس آمارها در استان با میزان افزون‌تری از بیماری‌های لاعلاج و خطرناکی چون سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. بنا بر آمارهای ثبت شده برای سرطان در دانشکده علوم پزشکی اصفهان، آمار سرطان در استان اصفهان در حال حاضر با شیب ملایم در حال افزایش است. بحران ریزگردها، خشکسالی‌های چند دهه اخیر در محدود تالاب گاوخونی و ... به نظر می‌رسد بر دامنه این بیماری افزوده و نیز بر شیوع سایر بیماری‌های دیگری چون سالک در محدوده شرق اصفهان دامن زده است.

آقای رئیسی! بحران فرونشست زمین در اصفهان مانند یک بمب ساعتی هر روز بسیاری از شهروندان ما را در محدوده‌های پرتراکم شهری نگران‌تر می‌کند. ما در خانه‌هایمان امان نداریم. بسیاری از ابنیه تاریخی در شهر اصفهان دچار تَرک شده‌اند. خیابان‌ها در حال شکافتن هستند و جغرافی‌دانان این واقعه را مرگ زمین قلمداد می‌کنند. دراین‌بین، پل‌های تاریخی اصفهان از جمله خواجو و سی‌وسه‌پل که دستاورد هنری چندصدساله اصفهان هستند، در حال تخریب است. چرا که سازه پل‌های اصفهان به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید همیشه آب زاینده‌رود بر پی آن‌ها جریان داشته باشد. در غیر این صورت تخریب می‌شوند.

آقای رئیسی! طی چند سال اخیر در استان اصفهان به دلیل نبود آب بخش کشاورزی از رونق افتاده است. چرا باید استان هم‌جوار ما در تولید محصولاتی چون خیار رتبه اول را داشته باشد اما مردم اصفهان که زمانی در کاشت و برداشت محصولاتی مانند گندم و جو خودکفا بودند و نیاز کل کشور را تأمین می‌کردند، اکنون بیش از ۹۸ درصد از زمین‌هایشان به کانونی برای تولید ریزگردها تبدیل شده و دیگر بازده پیشین را نداشته باشد.

آقای رئیسی! در کشور سالانه صدها طرح غیرکارشناسی شده اجرا می‌شوند که یکی از آن‌ها طرح غیرقانونی بن - بروجن است که آب را از حوضه کم آب زاینده‌رود به حوضه پر آب کارون انتقال می‌دهد. چرا سالانه بودجه برای طرح‌های آب‌رسانی به استان اصفهان اختصاص داده نمی‌شود یا روند آن بسیار کند پیش رفته است. اما طرح‌های انتقال آب از خلیج‌فارس به یزد هر روز روند سریع‌تری دارد و اجرا شده است؟

آیا اصفهان هیچ ارزش‌افزوده‌ای ندارد؟ آیا باید سالانه بودجه‌های کلانی را صرف توسعه صنایع کنیم اما برای احیای زاینده‌رود که زندگی میلیون‌ها را دچار خطر کرده و نیز بر اکوسیستم جغرافیایی منطقه تأثیر نامطلوبی را گذاشته، هیچ کاری نکنیم. مگر برخی صنایع ‌غیر از آلودگی هوا و تشدید بحران آب و عدم شفافیت در میزان بهره‌برداری از آب زاینده‌رود برای ما سود دیگری دارند؟

ما مردم اصفهان بارها اعتراضات خود را در بستر رودخانه خشکیده و تفتیده زاینده‌رود فریاد زدیم و قول‌هایی هم از سوی دولت یازدهم و دوازدهم و همچنین دولت شما شنیدیم که همه آن‌ها در حد حرف بیش نبوده‌اند. امیدواریم برای حل مسئله زاینده‌رود خودتان شخصا با قدم‌های محکم و جدی به مسئله زاینده‌رود و اصفهان ورود پیدا کنید و برای حل این معضلات زیست‌محیطی که برای مردم اصفهان پیش‌آمده کارنامه‌ای درخشان کسب کنید.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار