بدعهدی ادامه‌دار دولت‌ها ؛ مهم‌ترین نیاز اصفهان احیای زاینده‌رود است

زاینده‌رود چند سالی است با مشکلاتی روبرو شده و این موضوع وضعیت وخیمی برای اصفهان ایجاد کرده است. زاینده‌رود یک رودخانه دائمی است اما به دلیل مسائل مختلفی که شاید بتوان مهم‌ترین آن‌ها را برداشت‌های بی‌رویه از رودخانه، عدم مدیریت یکپارچه حوضه، بی‌برنامگی‌ برای احیای زاینده‌رود و عمل نکردن به وعده‌ها در خصوص این رودخانه دانست

بدعهدی ادامه‌دار دولت‌ها ؛ مهم‌ترین نیاز اصفهان  احیای زاینده‌رود است

اصفهان امروز - احمدرضا منزه |زاینده‌رود چند سالی است با مشکلاتی روبرو شده و این موضوع وضعیت وخیمی برای اصفهان ایجاد کرده است. زاینده‌رود یک رودخانه دائمی است اما به دلیل مسائل مختلفی که شاید بتوان مهم‌ترین آن‌ها را برداشت‌های بی‌رویه از رودخانه، عدم مدیریت یکپارچه حوضه، بی‌برنامگی‌ برای احیای زاینده‌رود و عمل نکردن به وعده‌ها در خصوص این رودخانه دانست با مشکلاتی روبرو شده که نیاز است هرچه زودتر تدابیری اساسی برای این رفع مشکلات زاینده‌رود و احیای دائمی شریان حیاتی فلات مرکزی ایران اندیشید.واقعیت این است که در سالیان اخیر روسای جمهور مختلف هر کدام با قول‌های مختلف، رفع مشکلات زاینده‌رود را به مردم وعده دادند اما تاریخ نشان داد هیچ کدام به وعده‌های خود عمل نکردند.این بار اما موضوع متفاوت است، سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری فعلی ایران با انگیزه فراوان پا به میدان مدیریت کشور گذاشته و البته با حضور وی امید برای رفع مشکلات زاینده‌رود نیز زنده شد چراکه رئیسی از سال‌های گذشته در جریان مشکلات زنده‌رود بوده و در مقاطع مختلف نیز وعده‌هایی برای رفع مشکلات این رودخانه مهم داده است.حال که اصفهان به عنوان مقصد سفر استانی رئیس‌جمهوری میزبان هیات دولت است، مردم اصفهان انتظار دارند با اتخاذ تصمیمات و تدابیری ویژه به زودی شاهد احیای دائمی زاینده‌رود پر آب باشند.به نظر می‌رسد زمان شعار دادن و وعده به مردم گذشته و همه منتظر هستند تا نتایج سفر رئیس‌جمهوری را در خصوص احیای زاینده‌رود مشاهده کنند، در حقیقت اگر این سفر نتیجه‌ای جز احیای زاینده‌رود به همراه داشته باشد، نه تنها مشکلی از اصفهان حل نخواهد کرد بلکه امید مردم را هم ناامید می‌کند.در ادامه نگاهی به وعده‌های دولت‌های قبل در خصوص زاینده‌رود می‌اندازیم.

سال 1373:‌اکبر هاشمی رفسنجانی

مصاحبه آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی در پایان سفر سه‌روزه به استان اصفهان که در ۱۳ خرداد ۱۳۷۳ انجام شده است، می‌گوید: «تونل کوهرنگ خیلی طرح عظیمی است. حدود ۲۵۰ میلیون متر‌مکعب آب را از آن‌ طرف زاگرس به این‌ طرف می‌آورد. آبی که همیشه از اول تاریخ ایران هرز می‌رفته است. می‌دانیم این‌ طرف مناطق مرکزی ایران هر قطره‌اش باارزش است. اصولا یکی از کارهای مهم ما در آینده این خواهد بود که از مناطقی که آب زیادی دارند، از آن‌ طرف زاگرس و از جاهای دیگر، آب را به مناطق نیازمند من‌‌جمله به منطقه مرکزی منتقل کنیم و به‌دنبال همین هم تصمیم گرفتیم خط لوله انتقال آب از زاینده‌رود به کاشان را اجرا کنیم که جزء آرزوهای این منطقه بود».

سال 1378: سید محمد خاتمی

سید محمد خاتمی گفته بود: «در دولت میرحسین موسوی پیشنهاد انتقال آب زاینده‌‏رود به استان یزد را ارائه کردم که در آن مقطع برخی دوستان به دلیل اینکه انتقال آب زاینده‌‏رود به یزد را از نظر اقتصادی مقرون‌به‌‏صرفه نمی‌‏دانستند، مخالفت کردند. در آن مقطع من تأکید کردم که باید مشخص شود آیا یزد در کشور باشد یا نه. پس از پیگیری‌‏هایی مقدمات این کار در دولت آقای هاشمی ایجاد شد. در اوایل دولت اینجانب، انتقال آب زاینده‌رود به یزد نهایی شد و این باعث افتخار من است که این اقدام در دولت من انجام شده است».

سال 1390:‌محمود احمدی نژاد

محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر خود به چهارمحال‌و‌بختیاری و در جمع مردم شهرکرد گفت: «هر قدر و هر جور که نیاز هست، برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده‌رود برداشت کنید! اولویت با شما و بعد استان‌های دیگر! ». این سخنان به‌ شدت بحران آب و رویارویی مردم در دو استان را دامن زد و کشور را در آستانه یک بحران امنیتی جدی قرار داد. البته احمدی‌نژاد قول‌هایی هم برای احیای زاینده‌رود داد که هیچ کدام عملی نشد.


سال 1393:‌حسن روحانی

حسن روحانی در جمع مردم اصفهان گفت: «زاینده‌‌رود حق مسلم مردم است. دستور می‌دهم زاینده‌رود پر آب شود.»

روحانی در جمع ایثارگران و نخبگان استان اصفهان هم با اشاره به مشکل زاینده‌رود در شهر اصفهان، گفت: زاینده‌رود رودخانه تاریخی و تمدنی ایران است و از روزهای اولیه تشکیل دولت یازدهم در جلسات شورای آب تصویب شد که باید مشکلات آب کشور بویژه اصفهان و زاینده‌رود را هر چه سریع‌تر حل کنیم و بحمدالله دولت برای حل این مشکل قدم‌های خوبی را برداشته است و ما شاهد این هستیم که طی ماه‌های گذشته بعد از مدت‌ها آب وارد زاینده‌رود شد و مقامات استانی مسئول باید وظیفه خود بدانند تا مشکل آب زاینده‌رود را حل کنند.

سال 1393:‌اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به اصفهان افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که ایران، کشوری خشک است و در صرفه‌جویی آب نباید ذره‌ای تردید داشت. وی اظهار کرد: صرفه‌جویی در آب باید تبدیل به یک فرهنگ شود زیرا این آب ارزش بسیار زیادی دارد. وی افزود: هنگامی که زاینده‌رود خشک شد بسیاری از مردم دچار گرفتاری و بیکاری شدند. وی با بیان اینکه در استان اصفهان، صنایعی که آب زیادی مصرف می‌کنند نباید ایجاد شود، افزود: باید به سمت استفاده از صنایعی رفت که آب زیادی مصرف نمی‌کند. وی با اشاره به لزوم رفع مشکلات زاینده‌رود تاکید کرد: باید به سمت توسعه صنایع دانش بنیان و متکی به فکر و اندیشه رفت و در کشور ما، این مهم جای کار دارد.

سال 1396:‌حسن روحانی

حسن روحانی در سفر انتخاباتی خود به اصفهان خطاب به مردم این استان گفت: «در دولت یازدهم از خشکی دریاچه ارومیه جلوگیری شد و جان ۱۴ میلیون ایرانی نجات پیدا کرد و این بار نوبت زاینده‌رود است؛ اصفهان به زنده‌بودن زاینده‌رود زنده است».

سال 1400:‌سید ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی چند روز قبل از رای‌گیری برای ریاست جمهوری در پیامی به مردم اصفهان گفت: بنده علاوه بر ظرفیت‌های این استان از مشکلاتی که مردم عزیز اصفهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و گریبانگیر زندگی آنان شده است اطلاع دارم و الحق که این گرفتاری‌ها و مشکلات، شایسته این خطه و در شأن این مردم فرهیخته نیست. مردم غیرتمند اصفهان و جوانان عزیز این استان بر گردن این انقلاب حقوق بسیاری دارند که این حقوق محقق نشده است. متاسفانه اصفهان امروز از ناملایمات و نواقصی رنج می‌برد. کمبود منابع آب و بحران خاموش فرونشست خاک بر اثر خشکسالی، کشاورزان عزیز را نگران کرده است. بی‌توجهی به مصارف زیاد آب و آلایندگی بالای صنایع بزرگ، مردم را در رنج قرار داده است. بنده از مسئله خشکی زاینده‌رود، به عنوان نبض حیات و شادابی شهر اصفهان و همچنین نرسیدن آب کافی به کشاورزان مظلوم شرق اصفهان اطلاع دارم. کشاورزان عزیزی که روزی بزرگ‌ترین پرداخت‌کننده زکات کشور بودند امروز به دلیل سوء مدیریت‌ها خود فقیر و نیازمند زکات شده‌اند! ما می‌دانیم که مشکل، نبود مدیران کاردان و انقلابی برای مدیریت بحران آب است، مسئله اصلی نبود دلسوزان و جوانان کارآمد و بومی در مسند مدیریت این استان است. بحران آب اصفهان باید با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی یک بار برای همیشه حل شود.

سال 1400: محمد مخبر

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با جدیت در تلاش است تا مشکل زاینده‌رود را به هر نحو ممکن حل کند، تصریح کرد: به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور دادم که به سرعت برای حل این مشکل تدابیری بیاندیشند.

محمد مخبر در گفتگویی تلفنی که از رسانه ملی پخش شد، ضمن قدردانی از بصیرت و وفاداری مردم غیور اصفهانی گفت: مردم اصفهان در دوران دفاع مقدس و همه مقاطع، وفادارانه در صحنه حضور داشته‌اند. وی با اشاره به اینکه خشکسالی تقریبا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است، اظهار داشت: رئیس‌جمهوری ظرف یک ماه گذشته دو بار شورای عالی آب را برگزار کردند و در همین یک ماه شخصا مشکل زاینده‌رود را با جدیت دنبال و پیگیری کرده‌اند. وی گفت: شخصا در شرق اصفهان حضور داشته‌ام و از نزدیک در جریان وضعیت سخت کشاورزان و مردم این منطقه هستم و با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا به هر طریق ممکن مشکل را برطرف کنیم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار