پوشش؛ تابلويي از شخصیت

گروه خرداد سعي دارد به مخاطبين خود بگويد چيزي را به تن بكنيد كه با شما و تمامي احساسات فرهنگ جامعه شما دوست و نزديك است آن چيزي را بپوشيد كه با ان راحت هستيد و از خاص بودن لذت ببريد چون ماهم مثل شما به تك تك اين اصول فكر كرده ايم و براي شما و پوششتان احترام قايل شديم تابلوي تن شما بايد با خط زيبايي نوشته شود كه شما انسان شادي هستيد كه زيبايي را مي شناسد لباسهاي ما بخشي از شخصيت، رويكرد و احساسات ما به زندگي هستند. پوشيدن را ساده نگيريم و حسمان را به تن كنيم .

پوشش؛ تابلويي از شخصیت

هسته اصلي تيم گروه خرداد متشكل از سه نفر هست كه هر كدام در يك بخش تخصص دارند، ماندانا زارعی، دانش آموخته ارشد پژوهش هنر است و طراحي كارها را به عهده دارد، سپيد خيام نكويي خيام، دانش آموخته کارشناسی ارشد مديريت MBAهستند و كارهاي بازرگاني و تجاري و بازاريابي را انجام مي دهند و ميثم گودرزي كه معماري خوانده اند و توليدات كيف و كفش را بر عهده دارند. در ضمن اسم گروه از اشتراك آنها در ماه خرداد و استارت اولين مجموعه آنها در اين ماه انتخاب شده است. در طراحي لوگو نیز سعي كرده اند اصل ايراني بودن را با خودمشان همراه كنند. این گروه کارهای خود را هفته گذشته در گالری مهرگان به نمایش گذاشتند. زارعی درباره این گروه و کارهایش به روزنامه گفته است:

*نقطه آغاز گروه خرداد و تن پوش های آن کجاست؟

گروه خرداد قبل از اينكه وارد اين مرحله از توليد و ارائه عمومي بشود طراحي كيف و كفش را در دو سطح براي داخل و خارج از كشور انجام مي داد و دو توليدي در تهران دارد كه مشغول به كار هستند .چند سال پيش حدود سال ٩٤ و ٩٥ من نمايشگاهي در غالب تركيب تن پوش و نقاشي دستي برگذار كرديم و بعد از آن تصميم به تلفيق اين كارها با هم گرفتيم كه حاصل كار تبديل به ست هاي مانتو و كيف و كفش ست شد كه امروز شاهدش هستيد.

* تعریف تن پوش از نظر شما چیست و ملاک های اصلی در کار این گروه چیست؟ این گروه بیشتر چه تن پوش هایی را طراحی و تولید می کند ؟

ما بيشتر تمركزمان در طراحي و توليد لباسهايي هست كه در عين منحصر به فرد بودن و خاص بودن راحتي البسه در نظر گرفته بشود و مهمترين المان براي ما در كنار حفظ راحتي در عين پوشيدگي لباس ها و ايجاد المانهاي بصري جذاب با ايجاد پيچيگي در فر م و خلق فرمهاي جديد در لباس كمك به ساده پوشي و راحتي در عين حال به نوآوری پرداخته باشيم. از اصول و تعاريف اوليه شيك پوشي ست و هماهنگي در رنگ و همخوان بودن فرمهاست و اين كار هم براي افراد كار سختي هست و هم معمولا با صرف هزينه زياد نتيجه حاصله خيلي مطلوب نيست چون رنگها در اجناس مختلف كمي تفاوت دارد اكثر افراد از اين قضيه و کارهای موجود در بازار احساس رضايت نمي كنند. قسمتي از طراحي ها، يادآور طرحهاي زيبا و در عين حال رنگ هاي بكار رفته در گل ها و نقش و نگارينه هاي ايراني است يا رنگهاي ايراني در اين كار ديده مي شود.

*طراحی دوخت و نقوش تن پوش ها چقدر با کاربرد ها و انسان معاصر ایرانی همخوان است و برای برآورده کردن نیازهای اجتماعی و فردی او مناسب می باشد؟

نخستین دغدغه ما در طراحي تكيه به اصل انسان محوري و كاركرد درست اجتماعي البسه هست به همين خاطر راحتي لباس و در عين حال پوشيدگي جزو نخستین اصل های پروه خرداد است. لباسها اغلب لباسهاي گشاد و راحتي هست كه در عين زيبايي و شاد بودن به حفظ اصول اجتماعي هم پايبند باشد و خوشبختانه اين نياز را مردم درك مي کنند و پاسخ خوبي به آن مي دهند.

*مهم ترین مشکل شما در این کار چیست؟

مهمترين مشكل ما هماهنگ كردن توليدهاي كيف و كفش و مانتو با يكديگر هست چون هر كدام نيازمند به تخصص و رسيدگي جداگانه است و همزمان اين سه مركز رو كنترل كردن كار پيچيده و سختي است به همين خاطر اين كار فقط از عهده يك تيم كاري بر مي آید و عملا كار انفرادي براي اين كار يك امر محال به حساب می آید.

*در نگاه شما کیف و کفش چقدر می تواند بار فرهنگی داشته باشد و شما چقدر تلاش کرده اید در حوزه کیف و کفش، فرد ضمن استفاده بهینه، گسست فرهنگی در وی ایجاد نشود و بتواند ریشه های فرهنگی خود را حفظ کند؟

كفشهاي ما با الهام از كفشهاي سنتي و راحتي در ايران و براي پوشيدن طولاني مدت و روزمره طراحي و توليد شده اند. در عين سادگي و زيبايي از المانهاي منحصر به فرد استفاده كنيم كه هم زيبايي هم تغيير كاربري را مخاطب احساس كند مثلا استفاده از چرم و تلفيق با كنف و برش و طراحي روي چرم در اين كار يا طراحي نقوش روي چرم روي اين مجموعه. تاكيد بر روي راحتي و حفظ سلامت و در عين حال استفاده روزمره كفش ها داشته ايم ما از كفهاي تخت و در عين حال طبي استفاده مي كنيم. پاي راحت سلامتي بدن را به همراه دارد و در عين حال پوشيدگي پا را هم مانند پوشيدگي بدن مهم می دانیم.

*در میان سلیقه و سفارش مخاطب و نگاه حرفه ای و پیشنهاد هنری خودتان، چگونه ارتباط برقرار می کنید؟

در ابتداي راه اين تناقض وجود داشت و به همين خاطر ابتدا طراحي ها را منحصرا براي افرادي كه با سليقه خاص و منحصرا يك كار با توجه و شناخت از شخصيت و سليقه خاص آن شخص صورت مي گرفت و مرحله كه وارد توليد عام شديم اين كار برای من يك مقدار دشواري داشت كه من سعي كردم با ميان روي و نگاه دقيقتري به سليقه عام افراد و توجه به نيازهایشان اين تعادل را به وجود بياورم و هم زمان چون معتقدم هر هنرمند و طراحي امضاي خاص و منحصر بفرد خودش رودارد با نگاه به سطح جامعه و تركيب با گرايش مورد علاقه هنري خود سعي در فرار از تكرار و تقليد و روزمرگي در عين حال عام پسند بودن كردم.

9-چی شد که گالری مهرگان را برای نمایش و معرفی آثار انتخاب کردید؟

هر كدام از کارها را به غير از تن پوش به مثابه يك اثر هنري مي بينم چون جزئيات و ريزه كاري و انتخاب هر قسمت مانند يك بوم نقاشي مهم بوده و از صرف پوشيدن صرف براي گروه ما خارج بوده و ما تمايل داشيم در غالب يك گالري نه صرفا يك مزون پوشاك كارها را عرضه كنيم. همچنین آشنايي من با مدیر گالری، مرجان مشتاقيان و پيگري كارها و گرايش و ديد متفاوت هنري ايشان و تلاشي كه در زمينه معرفي هنرمندان از سراسر ايران داشتند، باعث شد تا اين افتخار را داشته باشم كه با ايشان در اين فصل همكاري کنم.

*جان کلام و حرف آخر :

پوشش به غير از اينكه جزوي از نياز حياتي و روزمره ما انسانها شده اما در دنياي امروز كه تنوع توليدات پوشاك مانند هر كالايي به وفور هست و آن را تبديل به غول صنعت كرده اين امكان را به انسانها مي دهد كه در عين حال كه مد به سمت يكسان سازي سليقه ها را سوق مي دهد و انسانها را شبيه تابلوهايي مي كند كه فقط محل ياداشت كردن صنعت گران عمده لباس، به روي خود بدون هويت باشند اما با انتخاب پوشش فكر شده که می تواند چیزی باشد به اجزا آن در توليد فكر شده و از كليه عناصر براي راحتي زيبايي تنوع و عدم تكرار استفاده كرده و انتخابي كه نزديكترين مشابهت را به احساس فرد دارد، انتخاب درستی کند.آنگاه پوشش ما تابلويي از حسهاي خوب ما به زندگي مي شود و به مخاطب نا آشنا با خودمان ديگر نيازي به توضيح خودمان نيست كه چقدر خودمان را خوب مي بينم به خودمان اهميت مي دهيم دنيا را رنگ دار مي بينيم به اصالتهايمان پايبنديم ...همه اينها با انتخاب درست پوشش، به فرد ببينده منتقل خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار