برگزاری مراسم روضه‌خوانی بازار از گذشته تا امروز

مراسم عزاداری و روضه‌خوانی از رسوم دیرینه بازارهای اصفهان بوده است. مراسمی که در بسیاری از راسته‌های بازار بزرگ، و تیمچه‌ها و سراها برگزار می‌شده و حتی تعدادی از این مکان‌ها وقف روضه‌خوانی هم بوده‌اند. هزینه برپایی این مجالس را معمولاً کسبه بازار تقبل می‌کردند.

مرتضی تواناپور/از کسبه بازار اصفهان/اصفهان امروز: مراسم عزاداری و روضه‌خوانی از رسوم دیرینه بازارهای اصفهان بوده است. مراسمی که در بسیاری از راسته‌های بازار بزرگ، و تیمچه‌ها و سراها برگزار می‌شده و حتی تعدادی از این مکان‌ها وقف روضه‌خوانی هم بوده‌اند. هزینه برپایی این مجالس را معمولاً کسبه بازار تقبل می‌کردند.

به این صورت که هرکدام از بازاریان مبلغی را در نظر گرفته و مجموع آن، هزینه برگزاری مراسم روضه‌خوانی می‌شد. سرای گلشن، سرای مخلص، تیمچه ملک‌التجار، کامسرای شاه، بازار دواتگرها، تیمچه جهانگیری، بازار زرگرها، تیمچه جارچی و سرای شماعی‌ها ازجمله پاتوق‌های برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر از گذشته تا دهه‌های 30 تا 50 بوده است.

هیئت‌ها و دسته‌های مذهبی هم از بیشتر محله‌های اصفهان، مساجد و امامزاده‌ها به سمت بازار حرکت می‌کردند که این برنامه در سال‌های اخیر به میدان نقش‌جهان هم رسیده است.

تیمچه ملک التجار و سرای گلشن ازجمله موقوفات روضه‌خوانی بازار اصفهان بوده‌اند. در تیمچه ملک هرسال شش روز روضه‌خوانی برپاست، در سرای گلشن و کامسرا شاه معمولاً قبل از شروع ماه محرم مراسمی برگزار می‌کنند و در سرای مخلص بیشتر در ایام ماه صفر این مراسم را انجام می‌دهند. در تیمچه ملک، سرای گلشن و سرای مخلص تا به امروز برگزاری مراسم عزاداری ادامه پیداکرده است اما در بقیه سراها و تیمچه‌ها که در دوره متأخر از کسبه قدیم خالی‌شده، این مراسم ادامه پیدا نکرده و بیشتر هیئت‌های امروزی با جوان‌ها برگزار می‌شود و مراسم‌ سنتی با حضور سالخوردگان کمرنگ‌تر شده است.

این یادداشت شفاهی است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار