بخش کشاورزی بستری مناسب برای کارآفرینان اصفهانی

این روزها با توجه به مشکلات اقتصادی فراوان به نظر می رسد بخش کشاورزی می تواند بستر خوبی برای ورود کارآفرینان و اشتغال زایی برای جوانان محصوب شود.

این روزها و با توجه به وضعیت نابه سامان اقتصادی و وجود مشکلات فراوان در مقوله اشتغال جوانان، موضوع کارآفرینی و تربیت جوانان خلاق می‌تواند شاه کلیدی برای رفع این مشکلات و عاملی برای باز شدن گره کور اشتغال باشد.

در این ارتباط، بخش دولتی و خصوصی می‌توانند با همکاری یکدیگر راه را برای توسعه آموزش‌های کارآفرینی به خصوص در میان نسل جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گسترش دهند تا شاهد حرکت رو به جلوی بخش اقتصادی باشیم.

در این شرایط، ارائه آموزش‌های کارآفرینی به جوانان اصفهانی نیز افزایش یافته و سازمان‌ها و نهادهای مختلف در تلاش هستند تا در این بخش با جدیت بیشتری وارد شوند، لذا جلسه بررسی فرصت‌های راه اندازی کسب و کار در بخش کشاورزی به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

*مزیت‌های فراوان بخش کشاورزی در مقوله کارآفرینی

در این جلسه، فرهاد حاجی مرادی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بنگاه‌ها و تشکل‌های خصوصی را مسئول تربیت کار آفرینان در صنعت کشاورزی برشمرد و اظهار کرد: وظیفه دولت ایجاد کسب وکار نیست بلکه راهنمایی جهت تسهیل دراین امراست.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های بخش کشاورزی، کارآفرینی با کم‌ترین سرمایه است و هزینه شروع یک حرفه در این صنعت بسیار کم‌تر از سایر بخش‌ها است، تصریح کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کار آفرینی در زمینه کشاورزی بسیار هستند که به طور مثال می‌توان از توریسم عشایری و تولید ژل رویال زنبور عسل نام برد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خواستار توجه بیشتر به موضوع شرکت‌های مدیریت صادرات محصولات کشاورزی شد و تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان ما به نیازسنجی و حضور در بازارهای هدف صادراتی توجه چندانی ندارند و این در حالی است که غفلت از این موارد باعث ایجاد مشکلات فراوانی خواهد شد.

وی در ادامه به معرفی چارت سازمانی جهاد کشاورزی استان اصفهان پرداخت و افزود: یکی از رسالت‌های مجموعه جهاد کشاورزی توجه به امنیت غذایی در جامعه است و خوشبختانه با اقدامات شکل گرفته شاهد موفقیت در این بخش هستیم، به گونه‌ای که با وجود تمامی مشکلات موجود بر سر راه بخش کشاورزی استان همچون خشکسالی شاهد حفظ و حتی افزایش سطح تولیدات محصولات کشاورزی در استان هستیم.

حاجی مرادی بیان کرد: مشکلات در زمینه کشاورزی در استان اصفهان زیاد است که از آن جمله می‌توان به ضعف علمی و آموزشی در مباحث کشاورزی، نبود دفتر توسعه صادرات کشاورزی و تنوع کم در بسته‌بندی محصولات اشاره کرد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خواستار ورود جدی‌تر کارآفرینان به موضوعات برندسازی، بسته‌بندی‌های مرغوب، فرآوری تولیدات کشاورزی و صادرات شد و گفت: کارآفرینان این بخش برای موفقیت باید به دو عامل مطالعه و تحقیق و توجه به بازار تامین مواد اولیه توجه کافی داشته باشند.

* کارآفرینی در گرو توجه به مهارت‌های مدیریتی و عمومی

در ادامه، علی میرجمالی مدیر مرکز آموزش بازرگانی استان اصفهان، با اشاره به عوامل موفقیت در راه اندازی یک کسب و کار کارآفرینانه اظهار کرد: برای راه اندازی کسب و کار به مهارت‌هایی نیاز است که از آن جمله می‌توان به مهارت‌های مدیریتی و مهارت‌های عمومی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: موفقیت در یک کسب و کار نیاز به شناسایی و ارزیابی فرصت‌ها دارد و در این مقوله نباید از نیازها و ایجاد ایده‌های جدید غفلت کرد، البته نوآوری و ایده‌یابی نیز از جایگاه ممتازی برخوردار بوده و تبدیل ایده به محصول از اولویت‌های اصلی در جهت رسیدن به موفقیت است.

*بازار، مهم‌ترین موضوع در کارآفرینی کشاورزی

مسعود عبداللهی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ارتباط با فرصت‌های کسب و کار در بخش کشاورزی گفت: مهم‌ترین نکته این روزهای کسب و کار کشاورزی، بحث بازار است.

وی به علاقه‌مندان کارآفرینی در صنعت کشاورزی گفت: عدم ثبات قیمت ونبود کیفیت در محصولات کشاورزی باعث فاصله گرفتن صنعت کشاورزی با دیگر صنایع شده است.

وی ادامه داد : تولید سنتی و دانش کم بهره‌برداران در بحث کشاورزی ازمهم‌ترین معضلات صنعت کشاورزی است و 99 درصد کشاورزان ما علم کافی در ارتباط با برداشت محصول را ندارند، در این شرایط، رهبران این بازار سرمایه گذارانی‌اند که مسلط به تکنولوژی این صنعت و علم کافی در مورد برداشت محصول هستند.

عبداللهی در ادامه به ارائه تکنولوژی‌های جدید در زمینه کشاورزی پرداخت و بیان کرد: تکنولوژی‌هایی در کاشت سیب درختی، تولید ماهی، صنعت کاغذ و محصولات گلخانه‌ای در خارج از کشور وجود دارد که استفاده از این تکنولوژی‌ها در داخل ایران می‌تواند موجب رشد صنعت کشاورزی در داخل کشور شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان این ظرفیت را دارد که درمباحث آموزش و دعوت هیئت‌های تخصصی به همکاری با علاقه‌مندان به کسب وکار در حوزه کشاورزی بپردازد.

وی در پایان گفت: فعالیت در بخش کشاورزی بالعکس بقیه صنعت‌ها با سرمایه اندک امکان پذیر است و باتوسعه بخش کشاورزی می‌توانیم محیط زیست داشته باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار