مفاد طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم ایران

مجلس نمایندگان آمریکا فردا سه‌شنبه بر سر طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های جامعی علیه ایران به‌بهانه‌های «حقوق بشر»، توسعه «برنامه موشکی» و «تروریسم» اعمال می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا فردا سه‌شنبه بر سر طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های جامعی علیه ایران به‌بهانه‌های «حقوق بشر»، توسعه «برنامه موشکی» و «تروریسم» اعمال می‌کند.

اعضای دو مجلس کنگره آمریکا روز شنبه از توافق برای پیشبرد طرح تحریم ایران و روسیه خبر دادند تا بن‌بست چندهفته‌ای بر سر پیشبرد این طرح به پایان برسد. قرار است مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه بر سر این طرح رأی‌گیری کند. نسخه‌ای از طرح که اکنون روی وب‌سایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته آن را به‌عنوان «مقابله با تجاوزهای دولت‌های ایران، فدراسیون روسیه و کره شمالی» معرفی می‌کند. نکته مهم‌تر آنکه، این طرح کماکان حاوی بندی است که کاخ سفید با آن مخالفت کرده بود. به همین دلیل، هنوز مشخص نیست که در صورت تصویب طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ آن را وتو خواهد کرد یا خیر. به گزارش تسنیم، مهم‌ترین محورها و تغییرات این طرح نسبت به نسخه‌ای که قرار بود قبلا به رأی‌گیری گذاشته شود ، از این قرار است:

ماده 103، پیشنهاد راهبرد برای مقابله با ایران: وزرای خارجه، دفاع، خزانه‌داری و مدیر اطلاعات ملی آمریکا موظف اند حداکثر 180 روز بعد از اجرایی شدن قانون، راهبردی را برای جلوگیری از «فعالیت‌ها و تهدیدهای ایران علیه ایالات متحده و متحدان این کشور در خاورمیانه، شمال آفریقا و فراسوی آن» تدوین کرده و پیشنهاد دهند.

ماده 104، تشدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران: رئیس‌جمهور آمریکا بایستی پس از اجرایی شدن این قانون تمامی افرادی را که آگاهانه در توسعه برنامه موشکی ایران نقش‌آفرینی می‌کنند با مسدود کردن دارایی‌ها یا منع سفر به آمریکا هدف تحریم‌هایی جدید قرار دهد. رئیس‌جمهور به‌علاوه بایستی حداکثر ظرف مدت 180 روز پس از اجرای قانون، گزارشی درباره افرادی که فعالانه به برنامه موشک بالستیک ایران کمک می‌کنند تقدیم کمیته‌های مرتبط در کنگره کند.

ماده 105، تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: رئیس‌جمهور آمریکا ظرف حداکثر 90 روز بعد از تبدیل شدن طرح به قانون بایستی تحریم‌های مشخص‌شده در بند (c) ماده 105 را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی که مقام‌ها، عوامل یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند.

ماده 106، تحریم‌های حقوق بشر: وزیر خارجه آمریکا حداکثر 90 روز بعد از اجرایی شدن قانون و پس از آن هر سال بایستی فهرستی شامل افرادی که طبق تشخیص وی و به‌استناد ادله قابل وثوق اقدام به قتل‌های بدون محاکمه، شکنجه یا سایر اعمال ناقض حقوق بشر علیه افرادی در داخل ایران کرده‌اند، تهیه کرده و به کمیته‌های مرتبط کنگره آمریکا ارائه دهد. رئیس‌جمهور همچنین ملزم شده مطابق اختیاراتش تمامی دارایی‌ها و سهام‌های تحت تملک اشخاص مندرج در فهرست فوق‌الذکر را که داخل ایالات متحده هستند، وارد ایالات متحده می‌شوند یا در اختیار یک شخص آمریکایی قرار می‌گیرند، مسدود و تمامی مبادلات مالی با آنها را نیز منع کند.

ماده 107، منع تسلیحاتی: رئیس‌جمهور آمریکا ملزم شده تمامی افرادی را که مشمول شرایط زیر می‌شوند با مسدود کردن دارایی‌ها یا منع سفر به ایالات متحده تحریم کند:

* افرادی که آگاهانه اقدام به انجام هرگونه فعالیتی کنند که به تأمین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم اقلام زیر به ایران یا از ایران یا برای استفاده یا منفعت ایران کمک کند: هر گونه تانک جنگی، خودروی زره‌پوش جنگی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین با کالیبر بالا، هواپیمای رزمی، بالگرد تهاجمی، کشتی جنگی، موشک یا سامانه‌های موشکی، به‌نحو مشخص‌شده در «طرح ثبت تسلیحات متعارف سازمان ملل» یا اقلام مرتبط شامل قطعات یدکی.

* افرادی که آگاهانه اقدام به تامین آموزش‌های فنی، منابع یا خدمات مالی، توصیه‌ یا خدمات دیگر یا کمک‌رسانی برای عرضه، فروش، انتقال، ساخت، نگهداری یا استفاده سلاح‌ها و اقلام تشریح‌شده در پاراگرف بالا برای ایران کنند.

ماده 108، بررسی قابلیت اعمال تحریم‌های موشکی و حقوق بشر: حداکثر پنج سال بعد از اجرایی شدن قانون، رئیس‌جمهور آمریکا بایستی اقدام به بررسی‌هایی درباره قابلیت اعمال تحریم‌ها علیه تمامی افرادی کند که نام آنها به‌دلیل انجام اقداماتی در ارتباط با ایران در فهرست تحریمی اداره کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا است. در صورتی که رئیس‌جمهور پس از انجام این بررسی تشخیص دهد که می‌تواند فردی را از تحریم‌ها معاف کند ، می‌تواند طبق شرایط مندرج در بند 112 از اختیارش برای صدور معافیت تحریمی استفاده کند.

ماده 109، هماهنگی تحریم‌های بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا: رئیس‌جمهور آمریکا بایستی حداکثر 180 روز بعد از اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر 180 روز یک‌بار گزارشی حاوی موارد زیر تهیه و آن را به کمیته‌های مرتبط کنگره ارائه کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار