صادرات ۴۲ میلیون دلاری سیمان از اصفهان در سال ۹۵

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به صاردات ۸۰۳ میلیون دلاری صنعت سیمان در سال گذشته، گفت: آمار صادرات سیمان در استان اصفهان طی سال ۹۵، معادل ۴۲ میلیون دلار برآورد شد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به صاردات ۸۰۳ میلیون دلاری صنعت سیمان در سال گذشته، گفت: آمار صادرات سیمان در استان اصفهان طی سال ۹۵، معادل ۴۲ میلیون دلار برآورد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمد مجیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی صنعت سیمان اصفهان، با اشاره به اینکه نمایشگاه سیمان نمایشگاهی تخصصی و پرطرفدار خواهد بود، اظهار داشت: مطمئنا حضور صنایع مختلف در این نمایشگاه برای آنها دستاوردهایی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران رتبه پنجم تولید سیمان را در کشور دارد، به مشکلات فعالان این صنعت در کشور اشاره کرد و افزود: حمل و نقل یکی از معضلات بزرگ این صنعت است از سوی دیگر هنوز در بحث تعاملات مالی با دنیا درگیر هستیم. البته بعد از برجام سوئیفت باز و نقل و انتقالات مالی انجام شد اما این مبادلات باید از طریق برخی معاهدات بانکی صورت گیرد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: ما در نظر نداریم صادرات سیمان در کشور را از طریق تهاتر و واردات دیگر اجناس انجام دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد بعد از برجام با بهبود تعاملات بانکی، صادرات سیمان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: البته باید برای رقابت با سایر کشورها یک سری تسهیلات را در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون یارانه حمل و نقل به فعالان صنعت سیمان، گفت: باید با تخصیص یارانه حمل و نقل به صادرکنندگان حوزه سیمان کمک کنیم؛ البته سازمان توسعه تجارت فعالیت های زیادی در این خصوص انجام داده و توانسته بخشی از این یارانه را به صادرکنندگان پرداخت کنند.

وی در خصوص آمار صاردات سیمان، بیان داشت: در سال ۹۴، حدود ۹۵۳ میلیون دلار سیمان از کشور صادر شد در حالیکه این رقم در سال ۹۵ به ۸۰۳ میلیون دلار کاهش یافت و این به معنای افت ۱۶ درصدی صادرات در این صنعت است.

وی اضافه کرد: البته آمار صادرات سیمان از لحاظ وزنی در سال ۹۵، حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته مجیری، آمار صادرات سیمان در استان اصفهان طی سال ۹۵، معادل ۴۲ میلیون دلار برآورد شده است.

وی در ادامه با انتقاد از رقابت منفی در حوزه صادرات و واردات در کشور، افزود: ما باید با مطالعه بازارهای جدید صادراتی، نواقص خود را برطرف کنیم.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه ۷۲ شرکت تولیدکننده سیمان در کشور داریم، تصریح کرد: متاسفانه در بخش صادرات سیمان کشورهایی همچون ترکیه، پاکستان و عمارات از ایران پیشی گرفته اند.

وی تاکید کرد: در این فضا تشکل ها نقش اساسی برای عملکرد مطلوب واحدهای تولیدی سیمان و صادرات آنها خواهند داشت. البته ایرادی که وجود دارد این تشکل ها به بدنه دولت وابسته اند در حالیکه دولت باید نقش تسهیل گر در صادرات داشته باشد.

مجیری با بیان اینکه صادرات سیمان کشورمان بیشتر به عراق، افغانستان، کویت و آذربایجان انجام می شود، تاکید کرد: ایران باید به دنبال بازارهای جدید صادراتی برای سیمان باشد.

وی افزود: می توان به مقاصدی با مرز زمینی نزدیک همچون کشورهای آسیای میانه و آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان برای صادرات سیمان وارد شویم.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان پیرامون مشکلات اصفهان در صادرات سیمان، بیان داشت: مشکل صنعت سیمان اصفهان، دوری از مرزها است که منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود و در نهایت هزینه های رقابتی آن نسبت به سایر کشورها قابل صرفه نخواهد بود.

وی در ادامه شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی را یکی از ظرفیت های خوب کشور دانست و گفت: در این شورا برخی از قوانین و آیین نامه ها قابلیت اصلاح دارند از سوی دیگر تولیدکنندگان برخی مواقع استنباط درستی از دستورالعمل ها ندارند که با حضور در این شورا می توانند مشکلات خود را حل و فصل کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار