960بانوی اصفهانی ، عضو هيئت علمی دانشگاه‌ها

به تازگی پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گزارشی از جزئیات وضعیت آموزشی زنان را به تفكیک ویژگی‌ها و استان‌های كشور منتشر كرده است.

به تازگی پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گزارشی از جزئیات وضعیت آموزشی زنان را به تفكیک ویژگی‌ها و استان‌های كشور منتشر كرده است. درصد بالای شاخص‌های آموزشی زنان در استان‌ها نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر زنان به جهش‌های قابل توجهی در امر دانش اندوزی دست یافته اند. بر اساس اعلام این معاونت، زنان اصفهانی با بیش از 52درصد دانشجویان استان، در جایگاه چهارم كشور قرار دارند. همچنین زنان اصفهانی با آمار ۹۶۵ عضو هیئت علمی زن تمام وقت در موسسات آموزش عالی کشور در جایگاه سوم كشور جای گرفته اند. گزارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نشان می دهد، زنان اصفهانی با اختصاص سهم حدود 85 درصدی با سوادی،‌ رتبه پنجم كشور را به خود اختصاص می‌دهند؛ ضمن اینكه به ترتیب 86و 74 درصد زنان شهری و روستایی استان از نعمت سواد بهرمند هستند. تهران، بیشترین درصد زنان با سواد كشور را به خود اختصاص می دهد. سیستان و بلوچستان نیز كمترین درصد زنان با سواد را در خود جای داده است.

بی‌سوادی 3درصد استان
البته اصفهان از حیث سواد آموزی وضعیت بسیار خوبی در كشور دارد. بر اساس اعلام معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان، اصفهان با دارا بودن 3درصد بی سواد، جزء پنج استان برتر با سواد کشور است. بهمن امیدقائمی در گفت‌‌و‌گو با فارس در این خصوص، اظهار داشت: جامعه هدف در معاونت سواد آموزی جذب سوادآموزان سنین 10 تا 49 سال است. سال گذشته اصفهان در جذب افراد بی ‌سواد و آموزش این افراد در رتبه 13 کشوری بود که سعی ما در معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان در سال جدید تحصیلی تلاش مضاعف برای جذب افراد بیشتر است. وی تصریح کرد: در سال 95 نسبت به سال 94، 10 درصد افزایش جذب بی‌سواد در استان اصفهان داشتیم که در این بین نواحی 5 و 6 و مناطقی مثل پیربکران و تیران و کرون تلاش خوبی را در جذب افراد بی‌سواد داشته‌اند.

هفت‌هزار دانشجوی دوره دكتری
اصفهان از حیث تربیت دانشجو در رشته و مقاطع تحصیلی مختلف نیز در كشور جزء استان‌های شاخص است. به گفته مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصفهان بالاتر از استان فارس و بعد از پایتخت در سكوی دوم بیشترین تعداد دانشجو جای دارد. آنگونه كه پیش از این استاندار اصفهان خبر داده، 330 هزار دانشجو دراستان اصفهان وجود دارد که نزدیک به هفت هزاردانشجو در مقطع دكترا هستند و این مسئله بیانگریک ظرفیت عظیم علمی و دانشگاهی در استان اصفهان است. به گزارش فارس، رسول زرگرپور در دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور، افزود: 160 واحد دانشگاهی دیگر از جمله دانشکده‌های علمی کاربردی، پیام نور و... در سطح استان وجود دارد.

رتبه دوم تعداد دانشگاه‌ها
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در این گزارش نكات قابل توجهی از آمار اشتغال زنان اصفهانی در كرسی تدریس دانشگاه‌های كشور ارائه می‌كند. بر این اساس، زنان اصفهانی با ۹۶۵ عضو هیئت علمی زن تمام وقت در موسسات آموزش عالی کشور در جایگاه سوم كشور جای گرفته اند. از این تعداد، ۴۹۵ نفر با رتبه علمی مربی، ۳۱۶نفر با رتبه علمی استادیار و ۷۵ زن نیز با رتبه علمی دانشیار در موسسات آموزش عالی کشور مشغول به تدریس هستند. بنا به گفته استاندار اصفهان، اصفهان بعد از تهران دارای بیشترین تعداد دانشگاه است. زرگرپور افزود: دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، پزشکی، هنر و کاشان جزء دانشگاه‌های دولتی این استان هستند و دو دانشگاه آزاد هم در این استان وجود دارد که از دانشگاه دولتی پیشی گرفته‌اند؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی نجف ‌آباد با 25 هزار دانشجو و دانشگاه آزاد خوراسگان با 18 هزار دانشجو، در دانشگاه‌های آزاد کشور جایگاه کاملا ویژه‌ای دارند.

عنوان درصد رتبه در کشور
درصد با سوادی زنان در سنین بالای شش ساله ۸۴,۷۵ ۵
میزان باسوادی زنان نقاط شهری در جمعیت شش ساله و بالاتر ۸۶,۴۷۲ ۱۱
میزان باسوادی زنان نقاط روستایی در جمعیت شش ساله و بالاتر ۷۴,۳۸ ۷
جمع اعضای هیئت علمی زن تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور ۹۶۵ ۳
تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت زن موسسات آموزش عالی کشور با مرتبه علمی دانشیار ۷۵ ----
تعداد اعضای هیئت علمی زن تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور با مرتبه علمی استادیار ۳۱۶ ۲

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار