ادامه موافقت و مخالفت ها بر سر تائید صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت

امروز سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم برگزار شد.

اصفهان امروز: امروز سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم برگزار شد. در جلسه‌های اول و دوم وزیر آموزش‌وپرورش، ارتباطات، اطلاعات، امور خارجه، اقتصاد، کار و تعاون و بهداشت به دفاع از برنامه‌های خود پرداختند که این برنامه‌ها توسط موافقان و مخالفان بررسی شد.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی

در جلسه روز پنجشنبه وزیر کشاورزی اولین کسی بود که در ترازوی سنجش مجلس قرار گرفت.


مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی

محمد حسینی نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اهمیت امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی و مفاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در برنامه ششم توسعه نیز آمده است مورد تأکید همه نمایندگان است. وی افزود: برای اجرای این مهم نیازمند مدیری مدبر و باتجربه هستیم که با نظر داشتن به محدودیت‌های کشور و تمرکز بر استفاده از منابع آبی کشور که امروزه دچار تنگناست بتواند بخش کشاورزی را به سامان برساند. نماینده مردم تفرش در مجلس ادامه داد: بررسی عملکرد 14 سال گذشته آقای حجتی و عدم پرداخت به‌موقع خرید تضمینی گندم از کشاورزان نشان می‌دهد که ایشان توانایی انجام این کار را ندارد. همچنین سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: وزرا به‌عنوان مدیران کلان کشور لازم است که دارای نگاهی انسجام‌یافته و درک درست از حوزه مأموریت خود داشته باشند. نقاط ضعف و قوت را بشناسند تا به یک مدل مفهومی برسند.وی با انتقاد از واردات محصولات کشاورزی به کشور، ادامه داد: امروز برنج آلوده به آرسنیک وارد کشور می‌شود، چرا از قاچاق محصولات جلوگیری نمی‌شود. وی ادامه داد: افزایش قیمت پیاز در سال جاری که تا ۲.۵ برابر بود، به دلیل عدم برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی است چراکه کشاورزان در یک فضای کاملاً ابهام‌آمیز کار می‌کنند.


موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی

جلال محمودزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: در شرایط کنونی کشور به مدیران باتجربه، دلسوز و کارآمد نیاز دارد. کشور با مشکلاتی همچون خشکسالی، کم‌آبی و حتی بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند که باید مدیری در این عرصه روی کار آید که با داشتن تجربه بتواند مشکلات را رفع کند. محمودزاده با اشاره به انتقادات به مدرک تحصیلی حجتی گفت: مگر وزارت جهاد کشاورزی تنها مختص به کارهای کشاورزی است که وزیر باید فقط مدرک کشاورزی داشته باشد، این حوزه گسترده است و آقای حجتی با مدرک عمران می‌تواند مشکلات را برطرف کند. همچنین رسول خضری به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی در طول چهار سال گذشته، گفت: تولیدات کشاورزی در طول چهار سال به ۲۱ میلیون تن رسیده است که این میزان افزایش در کمتر حوزه‌ای مشاهده می‌شود. وی بابیان این‌که حجتی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و برنامه ششم اهداف بلند میان و کوتاه‌مدت را دنبال می‌کند، گفت: حوزه کشاورزی ازجمله حوزه‌هایی است که نیازمند مدیری عمل‌گرا و قدرتمند است، چون این حوزه با مواد غذایی و کسب‌وکار ارتباط مستقیم دارد.


دفاع حجتی از برنامه‌هایش

از ابتدای کودکی با کشاورزی در ارتباط بودم

محمود حجتی برای دفاع از برنامه‌های چهار سال آینده خود گفت: امروز در شرایطی هستیم که ۹۰ درصد نیاز به محصولات غذایی و کشاورزی در داخل تولید می‌شود. امنیت غذایی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی رهبری در دستور کار قرار دارد و نیاز ما به واردات به حداقل ممکن رسیده است.وی در بخش دیگری از صبحت‌های خود در خصوص پرونده‌های اختلافی میان کشاورزان و منابع طبیعی گفت: یکی از عوامل این اختلافات تغییر کاربری‌ها و ویلاسازی است که باید فکری برای آن شود. اما بخش دیگر نیز مرتبط با اسناد زمین‌های کشاورزی است که بر اساس برخی قوانین به نام منابع طبیعی ثبت‌شده و برای این مشکل دادگاه لازم نیست و باید در هیئت‌هایی سوابق و عقبه مالکیت زمین‌ها و همچنین مستندات کشاورزان مورد قضاوت و ملاک عمل قرار گیرد و سازمان ثبت‌اسناد موظف شده اسنادی که به اسم دولت زده شده بعد از بررسی‌ها به اسم کشاورزان برگردانند اما حجم پرونده‌ها و مراودات به شکلی بالا است که بخشی از آن پابرجا مانده است. حجتی در پایان در مورد سؤال یکی از نمایندگان در خصوص غیر مرتبط بودن مدرک وزیر با موضوع کشاورزی گفت: من از ابتدای کودکی با کشاورزی در ارتباط بودم و هیچ‌گاه فاصله نداشتم و در مسئولیت‌ها مختلف نیز با کشاورزی در ارتباط بودم و خودم نیز کشاورز بودم. اما باید توجه کرد برفرض اینکه من مدرک منابع طبیعی یا کشاورزی باشد و حجم فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها در منابع طبیعی، شیلات، دامداری، طیور، بیماری‌ها و آفات و صدها رشته مرتبط امکان تخصص در مورد همه این‌ها وجود ندارد و کارشناسان و متخصصان در رده‌های مختلف مدیریتی و کارشناسی در این بخش فعال خواهند بود و مگر بنده بناست کار تصدی‌گری در دولت داشته باشم؟


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری

در ادامه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت، نوبت به بررسی وزیر پیشنهادی دادگستری رسید.

مخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری

آوایی در میان نمایندگان مجلس مخالفی نداشت. ولی بااینکه نماینده مخالف آوایی انصراف داده بود و او مخالفی نداشت بیگلری با استفاده از زمان نماینده مخالفی که از مخالفت انصراف داده بود استفاده کرد و به مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری پرداخت. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: آقای آوایی برنامه‌ای برای حل مشکل کمبود مراکز پزشکی قانونی در استان کردستان ندارد. وی افزود: در برخی شهرستان‌ها و استان‌های غربی کشور پزشکی قانونی با مشکلاتی مواجه است که نمونه آن اگر فردی فوت کند هزاران نفر تجمع می‌کنند تا مراحل قانونی برای تشییع و دفن انجام شود، اما اگر به آخر هفته بخورد باید تا شنبه صبر کنند آن‌هم با مشکلاتی که در مسیرها و جاده‌ها برای مناطق دوردست وجود دارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری افزود: اگر برای پزشک قانونی راه‌حلی ارائه کنید به شما رأی می‌دهیم، اما اگر راه‌حلی نداشته باشید مخالف هستم.


موافقان وزیر پیشنهادی دادگستری
فرهاد تجری نماینده قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی دادگستری تصریح کرد: آقای آوایی از قضات بااخلاق کشور است که از دادستانی تا دادسرای انقلاب و سمت رؤسای کل 5 استان حضورداشته و همه این‌ها جزو سوابق پرافتخار وزیر پیشنهادی دادگستری است. نماینده قصر شیرین در مجلس بابیان اینکه این مسئله نشان می‌دهد او ازلحاظ فنی و کارشناسی خدمت کرده و این مسیر به‌واسطه آشنایی و ارتباطات طی نشده است، افزود: وزیر پیشنهادی دادگستری ارتباط خوبی با جامعه قضایی کشور دارد. همچنین حسن بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: سیدعلیرضا آوایی فردی مؤمن و متخصص است. وی حدود 4 دهه در مشاغل قضایی سابقه فعالیت دارد و در قوه قضائیه و قوه مجریه مسئولیت‌های مختلفی داشته و در این سال‌ها استخوان خرده کرده دستگاه قضا است. نماینده مردم نهاوند در مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی دادگستری به دلیل اینکه تجارب مختلفی در سال‌های اخیر کسب کرده بایدها و نبایدها را می‌شناسد.


دفاع آوایی از برنامه‌هایش

تلاش برای سامان دادن به اصطکاک بین قوا

سید علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری بابیان اینکه خوشحالم که از سوی دو قوه به‌عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری انتخاب شدم، اظهار داشت: بیش از چهل سال محضر بزرگان حوزه قضایی و حقوقی را درک کرده و به دنبال پیاده کردن این آموخته‌ها در جهت حل مشکلات مردم هستم. وی تصریح کرد: دادستان، رئیس دادگستری و قاضی بودم و مهم‌ترین برنامه‌ام در صورت رأی تلاش برای ارتقای هرچه بیشتر وزارت دادگستری در راستای اهداف انقلاب است. وزیر پیشنهادی دادگستری بابیان اینکه تثبیت روابط بین قوه قضائیه و مجلس از مهم‌ترین برنامه‌هایش است، گفت: همچنین نظارت هوشمند و تفکیک بین مرز و تخلف و بازنگری بر قوانین ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایم خواهد بود. آوایی درعین‌حال به توجه به حقوق شهروندی در قالب یک معاونت در وزارت دادگستری اشاره و تصریح کرد: استفاده از نظرات علما و حقوقدانان محور اصلی اقداماتم است. وی افزود:‌ قانون اساسی برای تسهیل روابط و روان‌سازی قوا علاوه بر اختیارات مقام معظم رهبری سازوکار وزارت دادگستری را نیز تعریف کرده که اگر به‌درستی مورداستفاده قرار گیرد بر کارآمدی نظام می‌افزاید. وزیر پیشنهادی دادگستری در ادامه افزود:‌ استفاده از نظریات علما، حقوقدانان و اساتید علوم انسانی را محور اقدامات خود قرار می‌دهم. وی همچنین به موضوع ارتقاء توانمندی در حوزه تعزیرات حکومتی اشاره و تصریح کرد: درصورتی‌که حریم این حوزه پاسداری نشود بحث اقتصاد مقاومتی با چالش جدی مواجه می‌شود؛ بهینه‌سازی سازمان تعزیرات امری بایسته و ضرورت ملی است. اصلاح قوانین، فرآیند و آیین رسیدگی به پرونده‌ها و یکپارچه‌سازی آیین‌نامه‌ها از محورهای مهم این امر است.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع

در ادامه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت، نوبت به بررسی وزیر پیشنهادی دفاع رسید، اما او نیز در میان نمایندگان مجلس مخالفی نداشت.


موافقان وزیر پیشنهادی دفاع
شهروز برزگر در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع مجلس گفت: امیر حاتمی از اشخاص شایسته اخلاق مدار و قانونمند است که در طول خدمت خود در ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و دیگر ارگان‌ها نقش مهمی در آمادگی رزمی ارتش، سپاه پاسداران، مرزبانی، نیروی انتظامی و نیروی دریایی داشته‌اند. نماینده مردم سلماس ادامه داد: امیرحاتمی نماد اتحاد و وحدت بین نیروهای مسلح است که نمایندگان مجلس می‌توانند با یک رأی حداکثری حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام کنند و از زحمات آن‌ها تقدیر کنند.همچنین احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در سخنانی به‌عنوان موافق امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: بنده امیر حاتمی را فردی ولایی می‌دانم، او با بیش از 30 سال خدمت در نیروهای مسلح همیشه خود را سرباز ولایت دانسته است. وی افزود: امیر حاتمی مسئولیت‌های متنوعی در سطوح مختلف داشته است و به امور وزارت دفاع کاملاً مسلط است و شناخت کاملی از این وزارتخانه دارد.


دفاع حاتمی از برنامه‌هایش

قدرت دفاعی را افزایش خواهیم داد

امیر سرتیپ حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی سخنانی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با اشاره به چالش‌های پیش رو اظهار داشت: تلاش دشمن برای تضعیف امر دفاع و امنیت، انعقاد قراردادهای پرهزینه نظامی و تبدیل منطقه به انبار سلاح و مهمات، بودجه پایین دفاعی کشورمان در مقابل دشمنان ازجمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. هرچند سیاست دفاعی ما نتیجه داده و ما امروز بالاترین قدرت دفاعی در سطح منطقه را داریم. امیر حاتمی با اشاره به برنامه‌های خود در وزارت دفاع برای 4 سال آینده تصریح کرد: تلاش وزارت دفاع در تمام حوزه‌ها باید افزایش پیدا کند و ما نحوه دستیابی به قدرت دفاعی بالاتر را در برنامه پیشنهادی خود به نمایندگان داده‌ایم که دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است. ما در این برنامه به همه ظرفیت وزارت دفاع و نیروهای مسلح توجه کرده و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره با اتکا به نیروی ایمان و تخصص کارکنان موفقیت‌هایی داشته‌ایم که این روند را ادامه خواهیم داد. وزیر پیشنهادی دفاع گفت: قدرت موشکی را در زمینه‌های بالستیک و کروز ارتقاء می‌دهیم و همچنین توان پدافند هوایی و قدرت هوایی راهبردی را در آینده ارتقاء خواهیم داد. از دیگر برنامه‌های ما نوسازی توان دریایی و افزایش قابلیت یگان‌های واکنش سریع در نیروهای زمینی برای مقابله با تهدید جنگ‌های نیابتی است. امیر حاتمی با اشاره به فعالیت‌های وزارت دفاع در امر دیپلماسی دفاعی گفت: در بحث دیپلماسی دفاعی سعی می‌کنیم به‌عنوان مکمل وزارت خارجه در جهت دستیابی به ثبات و امنیت پایدار در سطح منطقه عمل کنیم و پیگیری و تحقق سیاست دفاعی کشور با رویکرد بازدارندگی فعال و زمینه‌سازی برای مشارکت کشورهای دوست ازجمله برنامه‌های ما خواهد بود.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

در ادامه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت، نوبت به بررسی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رسید.


مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

علی بختیاری در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: سوانح رانندگی ما بالاتر از استانداردهای جهانی است که در این دوره، سوانح ریلی نیز به آن اضافه‌شده است. وی همچنین افزود: ما از وزیر انتظار داشتیم برای آرام شدن مردم پس از حادثه قطار در سمنان، استعفا دهد. از دیگر انتقادات او به آخوندی این بود که موضوع توازن در توسعه راه‌ها در برنامه آخوندی موردتوجه قرار نگرفته است. همچنین محمود صادقی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در برنامه ارائه‌شده از سوی آقای آخوندی که در 17 صفحه عنوان‌شده، توازن در حوزه ماموریتی این وزارتخانه دیده نمی‌شود به‌طوری‌که سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی بسیار قابل توجه است و به بخش مسکن به‌طور متوازن توجه نشده است. صادقی با انتقاد از به نتیجه نرسیدن مسکن اجتماعی در طول 4 سال گذشته تأکید کرد: مسکن اجتماعی که در ابتدای دولت یازدهم به‌عنوان یک جایگزین و آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اما اقدامات علمی در این زمینه ندیده‌ایم درصورتی‌که آقای وزیر هم گزارش عملکرد در مسکن اجتماعی را فقط در حد تصویب آن در هیئت‌وزیران ارائه کرده است.


موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رحیم زارع نماینده آباده در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: نقش وزارت راه و شهرسازی در سیاست‌گذاری حوزه مسکن ۷۰ تا ۸۰ درصد است، اما در اجرای سیاست‌ها نقش ۵ درصدی دارد؛ باید مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست هم بدهند تا مشکل مسکن حل شود. وی واردات ۲۰۰ فروند هواپیما باکلاس جهانی را از دستاوردهای دوران تصدی وزارت راه و شهرسازی توسط آخوندی خواند و گفت: بر این اساس ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند ATR در دوران وزارت آقای آخوندی وارد کشور شد. همچنین قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، بخش‌هایی از اقدامات آخوندی در چهار سال گذشته را تشریح کرد. وی ادامه داد: رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد ۱۱۴ درصدی پرواز ترانزیتی از کشور، انتقال ۳۲.۴ درصد از صادرات غیرنفتی از بنادر، بهسازی ۱۴۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پایانه دریایی کشور در هرمزگان از مهم‌ترین اقدامات وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت گذشته است. نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آخوندی در حوزه مسکن نیز کارنامه موفقی داشته است، گفت: تلاش برای بازسازی بافت‌های حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده، تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه، بازنگری در نقشه جامع مسکن، ساخت سالانه ۱۰۰ واحد مسکن در قالب مسکن مهر و طرح‌های اجتماعی، افزایش تسهیلات خرید مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان و تسهیلات ساخت مسکن تا ۱۵۰ میلیون تومان از اقدامات مهم آقای آخوندی بوده است.

پس از سخنان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی راه، پزشکیان نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد دستور بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت به پایان رسید. به‌این‌ترتیب دفاع وزیر راه از برنامه‌هایش و همچنین بررسی صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی دولت امروز پیگیری خواهد شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار