کابینه دوازدهم با ۱۶ وزیر تشکیل شد

دیروز آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد.

اصفهان امروز: دیروز آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد. نمایندگان در این جلسه ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را در دستور کار داشتند. وکلای ملت پیش از آن صلاحیت 15 وزیر پیشنهادی را در جلسات قبل مورد رسیدگی قرار داده و در جلسه دیروز صلاحیت وزرای نیرو و ورزش و جوانان مورد رسیدگی قرار گرفت. اولین کسی که دیروز برنامه‌هایش مورد نقد و بررسی قرار گرفت وزیر پیشنهادی نیرو بود. به‌این‌ترتیب بررسی برنامه‌های حبیب‌الله بی‌طرف آغاز شد و نمایندگان مخالف و موافق به بیان نظرات خود پرداختند. حسین امیری خامکانی و محسن علیجانی زمانی از جمله موافقان، هادی قوامی و سید ابوالفضل موسوی بیوکی از جمله مخالفان برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو بودند. بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو نوبت به بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رسید. به‌این‌ترتیب بررسی برنامه‌های مسعود سلطانی فر آغاز شد و نمایندگان مخالف و موافق به بیان نظرات خود پرداختند. محمد قمی و محمدمهدی برومندی ازجمله موافقان بودند و هیچ نماینده‌ای مخالف وزیر پیشنهادی ورزش نبود.


حسن روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی:

یک تیم ۱۷ نفره هماهنگ معرفی کردم

رئیس‌جمهور در آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم گفت: بسیار سپاسگزارم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیئت‌رئیسه و به‌ویژه ریاست مجلس که در طول این پنج روز کاری که برخی از روزها هم صبح و هم بعدازظهر مشغول کار بودند. مردم هم خوشبختانه توجه ویژه‌ای به مذاکرات مجلس داشتند. وی افزود: ما شاهد یک کار حرفه‌ای از مجلس در این دوره بودیم، مجلس همیشه اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می‌دهد و این بار بیشتر این را رعایت کرد، همه نمایندگان مخالف و موافق کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند، انجام دادند. جز این از مجلس شورای اسلامی توقعی نیست. رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتند، همه ما می‌دانیم شرایط کشور ما آسان نیست هم نمایندگان مطلع هستند و هم ما در دولت اطلاع داریم که راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا برای اروپا و آسیا و آفریقا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست چه برسد به ما در این منطقه پر آشوب با مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی‌مانده است. رئیس‌جمهور گفت: در طول این پنج روز شما نکات فراوانی را بیان کردید و من موفق نبودم که همه را بشنوم ولی خلاصه گزارش را خواندم و دیدم. به نظر من، آن‌ها که مخالف و یا موافق بودند، نقص‌ها و اشکالاتی را بیان کردند و پیشنهاداتی ارائه دادند، از آن‌ها ممنون هستیم، چراکه به دولت کمک کردند. روحانی افزود: برنامه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد، در مجلس بررسی می‌شود. نمایندگان به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنند، نقد می‌کنند و ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه ما نقص و اشکالی دارد، آن اشکال را تصحیح کنیم. وی تصریح کرد: وزرا برنامه‌ای را خدمت مجلس ارائه می‌دهند و شما آن را نقد می‌کنید. بسیاری از نقدهای شما، نقدهای واردی است و باید آن برنامه تصحیح شود.

به ۷ وزیر رأی دهید تا کارمان را زودتر شروع کنیم

رئیس‌جمهور افزود: این بار که ان‌شاءالله با رأی شما وزرا، هر ۱۷ وزیر رأی می‌آورند، ما کارمان را زودتر شروع می‌کنیم. من نمی‌خواهم بگویم وزیری که معرفی‌شده، بی‌نقص است؛ هیچ‌کدام از ما بی‌نقص نیستیم. همه ما نقاط قوت و ضعف داریم، اما همه تلاشم را به کار گرفتم، حرف‌های بسیاری را به جان خریدم و گوش کردم، با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس هم مشورت کردیم، بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم، همین وزرایی است که به مجلس عرضه کردیم. روحانی ادامه داد: اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی بهتر، صالح‌تر و توانمندتر پیدا می‌کردم، تردید به خودم راه نمی‌دادم. هیچ‌گاه اینکه این فرد با من رفاقت قبلی داشته و یا در چهار سال دولت گذشته چگونه باهم رفتار کردیم یا اینکه از چه جناحی و یا حزبی است، برای من مطرح نبوده است. دولت دوازدهم به اصول، اصلاح و اعتدال اهتمام خواهد ورزید؛ ما بهتر از این افراد پیدا نکرده‌ایم. رئیس‌جمهور اظهار داشت: امید ما این است که هر چه سریع‌تر کار را شروع کنیم. یک وزیر اگر بخواهد شروع به کار نکند، ناچار رئیس‌جمهور باید یک سرپرست بگذارد، دومرتبه فرد جدید به مجلس معرفی شود و سه تا پنج ماه کار به تأخیر می‌افتد. مجموعه مصالح را کنار هم بگذاریم، شاید اولویت ما سرعت کار باشد.

توصیه رهبری به شروع بکار زودتر دولت

وی افزود: برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز عید فطر امسال تأکید کردند که هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود و قبل از اینکه نماز آغاز شود، ایشان به من گفتند دولت کی تشکیل می‌شود و تذکر دادند دولت زودتر تشکیل شود و شروع به کار کند. روحانی با طرح این سؤال که تأکید رهبری در تشکیل دولت برای چیست؟ گفت: ما برنامه سنگینی پیشرو داریم، کشور را باید متحول کنیم. گرچه در مسئله اشتغال توفیق نسبی داشتیم، اما گام‌های بلندی باید برداریم. قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال صفر بود و همه این بار به دوش دولت یازدهم افتاد. رئیس‌جمهور افزود: اینکه در یک سال بیش از ۶۰۰ هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم و اشتغال ناخالص بالای ۸۰۰ هزار نفر باشد، اما هنوز با توجه به برنامه ششم عقب هستیم. بعدازاین رئیس‌جمهور دفاعیاتی کوتاهی از تک‌تک وزرای پیشنهادی خود داشت.


وزیر پیشنهادی نیرو رأی اعتماد نیاورد

بعد از سخنرانی روحانی، او و وزرای پیشنهادی مجلس را ترک کردند و رأی‌گیری آغاز شد. از میان وزرای معرفی‌شده همه غیر از حبیب‌الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو موفق به کسب رأی اعتماد مجلس شدند. جزییات شمارش آرا به این شرح است:‌


جدول آرای وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

نام وزیر

نام وزارتخانه

آرای مثبت

آرای منفی

آرای ممتنع

نتیجه

عباس آخوندی

راه وشهرسازی

188

75

14

اعتماد

سیدمحمد بطحایی

آموزش و پرورش

238

35

13

اعتماد

محمد جواد آذری جهرمی

ارتباطات و فناوری اطلاعات

152

120

7

اعتماد

سیدمحمود علوی

اطلاعات

252

22

13

اعتماد

مسعود کرباسیان

امور اقتصاد و دارایی

240

31

15

اعتماد

محمدجواد ظریف

خارجه

236

26

26

اعتماد

سیدحسن قاضی زاده هاشمی

بهداشت و درمان

253

18

14

اعتماد

علی ربیعی

کار، تعاون و رفاه اجتماعی

191

79

15

اعتماد

علی حجتی

جهادکشاورزی

164

94

23

اعتماد

علیرضا آوایی

دادگستری

244

18

23

اعتماد

امیر حاتمی

دفاع

261

10

13

اعتماد

محمد شریعتمداری

صنعت

241

25

20

اعتماد

سیدعباس صالحی

فرهنگ و ارشاد اسلامی

242

25

21

اعتماد

عبدالرضا رحمانی فضلی

کشور

250

25

13

اعتماد

بیژن زنگنه

نفت

230

35

23

اعتماد

حبیب الله بیطرف

نیرو

133

132

17

عدم اعتماد

مسعود سلطانی فر

ورزش و جوانان

225

39

20

اعتماد

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار