جذابیت‌ انرژی خورشیدی برای پس اندازهای خرد

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: هر انشعاب پنج کیلو واتی خانگی حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند برق مازاد مصرفی خود را به فروش برسانند و از فضای مازاد پشت‌بام خود درآمدزایی داشته باشند.

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: هر انشعاب پنج کیلو واتی خانگی حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند برق مازاد مصرفی خود را به فروش برسانند و از فضای مازاد پشت‌بام خود درآمدزایی داشته باشند.

سارا صالحی در گفت‌وگو با فارس ،در رابطه با وضعیت بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی در اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر 100 نیروگاه خورشیدی کوچک در اصفهان در حال بهره‌برداری است که متوسط راندمان این نیروگاه‌ها، برابر 20 درصد است.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال 95 با ابلاغ بخشنامه خرید تضمینی برق، تحرک سرمایه‌گذاران در این حوزه افزایش یافته و 159 قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی در شهرستان اصفهان منعقد شده است.

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر هزار و 234 کیلووات ظرفیت برق خورشیدی در اصفهان وجود دارد و نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان 233 هزار کیلووات ساعت و معادل مصرف 100 خانوار را به شبکه تزریق می‌کنند.

صالحی یادآور شد: درآمد هشت مشترک فعلی خورشیدی که در حال فعالیت هستند در 6 ماه ابتدایی سال برابر با 180 میلیون تومان بوده است.

به گفته وی، هر انشعاب پنج کیلو واتی خانگی حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد و این انشعاب، مساحتی حدود 50 متر از پشت‌بام خانه را اشغال می‌کند.

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: بازگشت سرمایه احداث نیروگاه‌های خورشیدی 3.7 سال است و خرید برق از این نیروگاه‌ها با قرارداد 20 ساله و به صورت تضمینی صورت می‌پذیرد.

صالحی تأکید کرد: مصرف‌کنندگانی که اقدام به احداث پنل خورشیدی در ساختمان خود کنند، می‌توانند مازاد مصرفی خود را به فروش برسانند و از فضای مازاد پشت‌بام خود درآمدزایی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در مقیاس بزرگ‌تر، هر مگاوات نیروگاه خورشیدی، 3.8 میلیارد تومان هزینه در بر دارد که درامد ماهانه 85 میلیون تومانی را به همراه خواهد داشت و با بازگشت سرمایه 3.8 سال، یک سرمایه‌گذاری کم ریسک بلندمدت محسوب می‌شود.

مدیر بخش بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خاتمه عنوان کرد: اصفهان از نظر بازدهی تولید انرژی خورشیدی جزو بهترین نقاط کشور است و در حالی که میانگین بازدهی انرژی خورشیدی در کشور 13 درصد اعلام شده، بازدهی تولید در اصفهان بین 20 الی 27 درصد است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار