تحویل 92 پروژه آموزشی به آموزش‌وپرورش

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و درحالی‌که بوی ماه مهر و پاییز در شهر پیچیده است، شاهد جنب‌وجوش خانواده‌ها برای مهیاکردن فرزندان خود به این مناسبت هستیم. این در حالی است که مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز خود را برای آغاز سال تحصیلی 96-97 آماده کرده و در این رهگذار مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان از افتتاح 92 پروژه در مهرماه 96 خبر می‌دهد که 66 پروژه‌ از آنها با حضور مستقیم خیرین و مشارکت مردم ساخته‌شده است.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و درحالی‌که بوی ماه مهر و پاییز در شهر پیچیده است، شاهد جنب‌وجوش خانواده‌ها برای مهیاکردن فرزندان خود به این مناسبت هستیم. این در حالی است که مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز خود را برای آغاز سال تحصیلی 96-97 آماده کرده و در این رهگذار مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان از افتتاح 92 پروژه در مهرماه 96 خبر می‌دهد که 66 پروژه‌ از آنها با حضور مستقیم خیرین و مشارکت مردم ساخته‌شده است.
بهره‌برداری از 92 پروژه در مهر 96

محمدحسین سجاد، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در نشست خبری پیش از شروع سال تحصیلی جدید اعلام کرد: امسال 92 پروژه در ابتدای مهرماه به آموزش‌وپرورش تحویل داده خواهد شد که 66 پروژه را خیران در ساخت آن دخیل بوده یا مستقل اقدام به ساخت داشته‌اند. همچنین ساخت 84درصد کلاس‌ها و 72درصد پروژه‌ها توسط خیران انجام‌شده است. علاوه بر اینکه تعدادی پروژه نیز تا پایان سال و هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. تا این لحظه بالاترین رکورد پروژه‌های تحویلی مهر 96 متعلق به استان اصفهان است و اگر تا پایان سال اتفاق جدیدی در استان‌های دیگر به وقوع نپیوندد رکورد جدیدی را ثبت خواهیم کرد. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان بابیان اینکه 820میلیارد ریال برای 92 پروژه صرف شده است، گفت: 600 میلیارد ریال از سوی خیران و مابقی توسط دولت تخصیص داده‌شده است. وی بابیان اینکه 56 پروژه از کل پروژه ها آموزشی و به‌عنوان مدرسه استفاده خواهد شد، ادامه داد: مابقی پروژه‌ها غیرکلاسی و شامل توسعه کلاس و غیرآموزشی نظیر کانون، نمازخانه، سالن اجتماعات و… غیره است. سجاد بابیان اینکه حدود 75هزار مترمربع زیربنای این 92 پروژه خواهد بود، اظهار کرد: هشت پروژه با 60 کلاس جایگزین مدارس تخریبی شده و دو پروژه نیز مقاوم‌سازی شده است. این در حالی است که در سال جاری، سال مالی 95 تا پایان شهریور 96 تمدیدشده است و فعلاً بودجه‌ای برای سال 96 برای ما تخصیص داده نشده است. سجاد درباره وضعیت ساخت‌وساز مدارس اعلام کرد: 8/33 درصد کلاس‌های مدارس اصفهان تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی‌ هستند. در حقیقت کلاس‌های مدارس براساس تقسیم‌بندی‌ها به سه دسته مستحکم، نیاز به استحکام و تخریبی مجزا شده‌اند که در حال حاضر 2/66 درصد فضاهای کلاسی استان اصفهان مستحکم، 9/18 درصد نیاز به مقاوم‌سازی و 9/14 درصد آنها تخریبی هستند. وی با اشاره به اینکه میانگین سنی هر مدرسه 25 سال است گفت: در حال حاضر بازسازی 4هزار کلاس درس تخریبی موجود در استان، اعتباری حدود 500 میلیارد تومان نیاز دارد. همچنین تعداد 8هزار و 534 کلاس درس در اصفهان تخریبی بوده است که تاکنون از این تعداد سه هزار و 592 کلاس ساخته‌شده است. وی بابیان اینکه 64 مدرسه در استان اصفهان با قدمت طولانی وجود دارد، اظهار کرد: برای 38 درصد این مدارس دستور تخلیه صادرشده است و 13 مدرسه نیز تا یک سال آینده فرصت تخلیه دارند. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان ادامه داد: درخواست تغییر کاربری 40 مدرسه را نیز به استاندار داده‌ایم تا محل آن مدارس موجود تبدیل به احسن شود. این نخستین سالی است که این اتفاق رخ‌داده است و می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. سجاد گفت: 6/15 درصد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند و اگر دولت به هزار مدرسه غیرانتفاعی استان تسهیلات ندهد، وضعیت این مدارس بزودی به بن‌بست خواهد رسید، به‌طوری‌که 155 هزار دانش‌آموز ناچار به انتقال می‌شوند.

وجود 4/7 درصدی تعداد مدارس دو نوبته استان

وی با اشاره به پدیده فرونشست در اصفهان، بابیان اینکه این پدیده در شهرهای حاشیه رودخانه زاینده‌رود زودتر به وقوع می‌پیوندد، اظهار کرد: فلاورجان، پیربکران، دامنه، برخوار و ناحیه 4 شهر اصفهان بیشترین آسیب را از فرونشست دیده‌اند. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: برای برخی از مسیرهایی که به خاطر فرسودگی یا نشست دچار مشکل می‌شود دستور تخلیه صادر می‌شود و گاهی با بررسی‌های کارشناسانه اجازه فعالیت در یک سال تحصیلی دیگر به آنها داده می‌شود. از مجموع مدارس فرسوده استان 13 مدرسه فقط یک سال دیگر مشروط بر اینکه اتفاق جدیدی رخ ندهد اجازه تشکیل کلاس دارد. سجاد بابیان اینکه حدود 10درصد دانش آموزان در روستاها هستند، اظهار کرد: این میزان پایین دانش آموزان در روستاها نشان از مهاجرت بالا از روستاها به شهرها دارد؛ و این باعث شده تا شاهد باشیم در سال گذشته 6درصد مدارس استان دو نوبته بوده‌اند درصورتی‌که امسال این میزان به 4/7 درصد رسیده است که بخشی از آن به خاطر مدارس تخریبی است که از چرخه خارج شدند. در حال حاضر ناحیه 4 و 5 اصفهان و شهر نجف‌آباد بیشترین مدارس دو نوبته را دارد.

استانداردسازی گرمایش 65 درصد مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان درباره وضعیت گرمایشی مدارس گفت: ابتدا باید اشاره داشت از سال 92 هزینه‌ای به‌عنوان عوارض گاز در قبض های گاز خانوارهای ایرانی درج می‌شود که برای استانداردسازی مدارس استفاده می‌شود و یک منبع پایدار خواهد بود. ضمن اینکه تابه‌حال 65 درصد مدارس استان ازلحاظ گرمایشی استانداردسازی شده است و در مدت دو تا سه سال آینده تمامی مدارس استان اصفهان ازلحاظ گرمایشی استانداردسازی خواهند شد به‌طوری‌که امید آن می‌رود در زمستان 1398 دیگر هیچ مدرسه‌ای در استان اصفهان دارای بخاری نباشد.

کاهش مدارس کانکسی از 90 به 75 عدد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به وجود مدرسه های کانکسی در استان، گفت: از 90 محل آموزشی کانکسی که در استان داشته‌ایم امروز به 75 عدد رسیده است. وی بابیان اینکه تعداد زیادی از مدارس اصفهان وقفی است، اظهار کرد: درصدد هستیم با تأمین اعتبار و با بازپرداخت اجاره‌بها به اوقاف از عهده پرداخت بدهی به این نهاد برآییم. سجاد در مورد وضعیت نمازخانه‌های مدارس استان اصفهان، گفت: 55درصد از مدارس استان فاقد مکان مناسب ولی مابقی دارای فضای مناسب نمازخانه هستند. وی درباره وضعیت مدارس واقع در مسکن مهر، اظهار کرد: در دولت قبلی این پروژه تنها ساخته شد و امکاناتی مثل آب و برق و گاز آن راه اندازی نشد. در ادامه طبق توافقی که انجام‌شده است، 50 درصد هزینه ساخت مدرسه در مناطق مسکن مهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی و 50 درصد دیگر بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش گذاشته‌شده و با ساخت 75 مدرسه نیاز اولیه مسکن‌های مهر در استان برطرف می‌شود.

ساخت 5 مدرسه برای بیماران اوتیسم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: در جانمایی مدارس جدید به هم‌جواری‌های مطلوب و نامطلوب اهمیت زیادی داده می‌شود و به‌قرارگیری مدارس در جوار جاده‌های خطرناک، بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، مسیر رودخانه‌ها و دیگر اماکن خطرناک رسیدگی می‌شود. سجاد با اشاره به دانش آموزان با شرايط خاص گفت: موظف هستیم همه دانش آموزان قابل‌تعلیم را زیرپوشش ببریم. رویکرد ما این است که با كمك خیرین و سمن‌ها (NGO ها) دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را پوشش دهیم و تا بهمن سال آینده حداقل پنج مدرسه برای توانخواهان به‌ویژه بیماران اوتیسم ساخته می‌شود. سجاد تأکید کرد: وظیفه این اداره کل تجهیز مدارس نوساز است و مدارس موجود را باید آموزش‌وپرورش هوشمند سازی کند. کل مدارس نوسازی که تحویل می‌شود در حد موردنیاز، هوشمند سازی شده است. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان بابیان اینکه سال گذشته 7و هزار سرویس مدرسه وجود داشت، گفت: خانواده‌ها برای سرویس مدارس حدود 55 تا 60 میلیارد تومان از جیبشان پرداخت می‌کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار