پری‫واردوزی زنان سیستان و بلوچستان‬‬

پته‌دوزی، از صنایع‌دستی رایج بین زن‌های کرمانی است و زنان سیستان و بلوچستان درزمینه صنایع‌دستی چون سکه‫دوزی، حصیربافی، آینه‌دوزی، سوزن‌دوزی و پری‫واردوزی فعالیت می‌کنند. من تولیدکننده این نوع صنایع‌دستی هستم و در نمایشگاه‌ها هم شرکت می‌کنم.

اصفهان امروز- بخت‫بی‌بی دکالی:

پته‌دوزی، از صنایع‌دستی رایج بین زن‌های کرمانی است و زنان سیستان و بلوچستان درزمینه صنایع‌دستی چون سکه‫دوزی، حصیربافی، آینه‌دوزی، سوزن‌دوزی و پری‫واردوزی فعالیت می‌کنند. من تولیدکننده این نوع صنایع‌دستی هستم و در نمایشگاه‌ها هم شرکت می‌کنم.

برای اجرای سکه‫دوزی، ابتدا الگوی آن را بر روی صفحه ای از کارتون می‌کشیم، بعد پارچه را به آن وصل می‌کنیم و بر روی آن، پولک می‌دوزیم و پس‌ازآن، به پولک، چسب چوب می‌زنیم و بر روی آن، آینه نصب می‌کنیم و از دور آینه، پارچه را می‌دوزیم. سکه‫دوزی، یک هنر قدیمی است، من آن را از مادرم یاد گرفته‌ام و بیشتر زن‌های اهل ایرانشهر، استاد این کار هستند. فروش آثار مربوط به این هنر هم با خدا است و اگر برخورد خوبی داشته باشیم، می‌توانیم مشتری زیادی جذب کنیم. ما چیزهایی مثل شال، مانتو، روسری، کیف، جانانی و ظرف‌هایی برای کشک و سبزی درست می‌کنیم. این نوع صنایع‌دستی را مردم ایرانشهر می‌خرند، چون این نوع کارهای دست ساز مربوط به هنرهای سنتی در شهرستان‌ها فروش بیشتری دارد.

در این نمایشگاه هم افراد اگر این آثار را نشناسند، از من می‌پرسند که درباره‌اش توضیح می‌دهم که چیست و با چه پارچه‌ای ساخته می‌شود. من در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی تهران هم حضور داشتم و درآمد خوبی در آنها داشتم. در این نمایشگاه ها، رتبه‌هایی به دست آوردم و در کتاب و روزنامه‌هایی درباره من مطالبی چاپ شد. من در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی زنجان و همدان هم شرکت داشتم و از طرف صداوسیمای زنجان با من مصاحبه شد. در یکی از نمایشگاه‌ها هم غرفه من به‌عنوان غرفه اخلاق انتخاب شد.

اولین بار است به نمایشگاهی در اصفهان می‌آیم و بازدیدکننده‌ها هم از صنایع‌دستی ساخته شده من خوششان آمد و فروش هم خدا را شکر، خوب بوده است. هر چیزی خدا بدهد، خوب است و اگر خدا ندهد، اشکالی ندارد. اگر صدنفر هم از کنار غرفه من رد شوند و خدا اجازه ندهد، از من چیزی نمی‌خرند، ولی اگر خدا اجازه دهد، همه سه‌نفری که رد می‌شوند، از من خرید می‌کنند. دوست دارم بازهم به اصفهان بیایم. هم اصفهانی‌ها و هم مسافران داخلی و خارجی به این نمایشگاه می‌آیند، چند گردشگر از کشورهایی مثل آلمان و دانمارک به اینجا آمده بودندو با من هم عکس گرفتند.

همه سیستان و بلوچستانی‌ها، این هنر را بلد هستند، آنها هم این آثار را می‌فروشند و هم خودشان استفاده می‌کنند. برخی لباس‌های محلی ما آنقدر پرکار است که حتی تا 5/1 میلیون هم فروخته می‌شود.

این یادداشت شفاهی است

سکه‫دوز نمونه ایرانشهری
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار