گذشت زمان ورزش چوگان را در ایران فقیر کرده است

مربی تیم چوگان میراث فرهنگی اصفهان گفت: گذشت زمان ورزش چوگان را در ایران فقیر کرده است چون مردم کشورمان به بازی‌های غربی روی آوردند.

مربی تیم چوگان میراث فرهنگی اصفهان گفت: گذشت زمان ورزش چوگان را در ایران فقیر کرده است چون مردم کشورمان به بازی‌های غربی روی آوردند.

جواد عابدی در گفتگو با ایمنا در مورد شرایط ورزش چوگان در اصفهان، اظهار کرد: خاستگاه ورزش چوگان، ایران است و در گذشته میدان نقش جهان مکان اصلی برگزاری مسابقات چوگان بوده است و از کشورهای خارجی نیز برای انجام بازی چوگان به میدان نقش‌جهان می‌آمدند.

وی ادامه داد: متأسفانه پس از گذشت زمان چوگان در ایران خیلی فقیر شد و ورزش ناشناخته‌ای است تا جایی که اکثر مردم از این رشته ورزشی شناختی ندارند که دلیل آن نیز عدم ترویج، تبلیغ و آشنا نکردن چوگان بین مردم است. وقتی این ورزش را برای مردم توضیح می‌دهیم ذهنشان به سمت ورزش گلف می‌رود و چوگان ورزشی ناشناخته برای آن‌ها است.

عابدی هدف از برگزاری بازی نمادین چوگان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در میدان نقش جهان را برگشت چوگان به جایگاه اصلی خود، ترویج و نمایش چوگان در انظار عمومی برشمرد و گفت: هدف اصلی این مسابقه آشنا نمودن مردم با ورزش چوگان است.

مربی تیم چوگان میراث فرهنگی اصفهان در مورد سابقه خود در این رشته خاطرنشان کرد: از سال ۸۷ ورزش چوگان را شروع کردم. در آن زمان محمدرضا عابدی ریاست هیأت چوگان استان را برعهده داشت. پس از فوت عابدی این ورزش در اصفهان نزدیک به سه سال به طور کامل تعطیل شد اما با ورود حسین جعفری به هیأت، چوگان اصفهان در حال جان گرفتن است و تقریباً از بهمن ماه سال گذشته هیأت فعالیت قوی خود را شروع کرده که در این مدت هشت ماهه نیز پیشرفت خیلی خوبی داشته و امیدواریم بتوانیم این ورزش را در اصفهان به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی با بیان اینکه قرار است در آذرماه چوگان به ثبت جهانی برسد، تصریح کرد: اصفهان مهد چوگان است و در تلاش هستیم تا به هر بهانه‌ای این رشته را در میدان نقش جهان برگزار و مردم را با این ورزش آشنا کنیم.

عابدی اشاره کرد: اکثر مردم کشورمان غرب‌گرا شده‌اند و به بازی‌های غربی روی آورده‌اند در صورتی‌که ترویج و گسترش این رشته باید از خود مردم شروع شود و دولت نیز در این زمینه همکاری کند چراکه دولت و مسئولان در این زمینه نقش خیلی مهمی دارند که البته متأسفانه به ورزش چوگان هیچ نگرشی ندارند و دلیل اصلی اینکه چوگان ورزشی غریب و ناشناخته در بین مردم شده نیز همین موضوع است.

مربی تیم چوگان میراث فرهنگی اصفهان تأکید کرد: ورزش چوگان محدودیت سنی ندارد و از ۵ سالگی تا زمانی که فرد قدرت و توان اسب‌راندن را داشته باشد می‌تواند این ورزش را ادامه دهد. تنها مشکل این ورزش پرهزینه بودن آن است. در گذشته نیز چوگان ورزش خان‌ها و اشراف‌زادها بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار