فرودگاه اصفهان چشم انتظار توسعه

در قرن حاضر حمل‌ونقل هوايي در روابط کشورهاي مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمايش قدرت‌هاي اقتصادي و نظامي و تسريع امور حياتي يک کشور، نقش حساسي بر عهده دارد.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز : در قرن حاضر حمل‌ونقل هوايي در روابط کشورهاي مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمايش قدرت‌هاي اقتصادي و نظامي و تسريع امور حياتي يک کشور، نقش حساسي بر عهده دارد. دراین‌بین فرودگاه‌ها بخش حياتي و مهمي از سيستم حمل‌ونقل هوايي را تشکيل مي‌دهند. فرودگاه‌ها زيربنايي‌ترين بخش در صنعت حمل‌ونقل هوايي محسوب مي‌شوند. در حال حاضر با توجه به اهميت فرودگاه‌ها در جابه‌جايي مسافران و درگير بودن مسائل اقتصادي، صنعتي، گردشگري و... با اين صنعت، لازم است به توسعه فرودگاه‌ها نگاه ویژه‌ای داشت. فرودگاه اصفهان به دلیل موقعیت ممتازی که دارد از اهمیت زیادی در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور برخوردار است و در شرایط کنونی نیاز به توسعه دارد. فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای دو باند به طول 4 هزار و 397 متر و عرض 45 متر با 10 جایگاه پذیرش انواع هواپیمای مسافربری و ترمینال پروازهای داخلی و خارجی است. طرح توسعه قسمت‌های مختلف این فرودگاه مدت‌ها است به دلیل مشکلات در تملک اراضی متوقف مانده و حال خبرهای خوبی از رفع مسائل این فرودگاه به گوش می‌رسد. تملک زمین‌های موردنیاز برای اجرای طرح توسعه این فرودگاه، به مساحت 400 هکتار از یک سال گذشته در دستور کار مدیریت استان اصفهان و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار گرفت. با تحقق کامل تملک این زمین‌ها، عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان با سرمایه‌گذاری 120 میلیون دلاری شرکت فرانسوی وینسی آغاز خواهد شد که بر اساس آن در مرحله نخست یک ترمینال جدید به مساحت 25 هزار مترمربع ساخته می‌شود. در مراحل بعدی اجرای طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان با سرمایه‌گذاری شرکت وینسی، فضای ترمینال پروازها به 35 هزار مترمربع گسترش‌یافته و جایگاه تشریفات خصوصی و پارکینگ ساخته می‌شود. طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی اصفهان به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه در جریان سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به فرانسه در سال 94، بین شرکت فرودگاه‌های کشور و شرکت مهندسی وینسی فرانسه که به‌عنوان چهارمین شرکت توسعه‌ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه‌ای اروپا مطرح است، منعقد شد. با اجرای این طرح، ظرفیت فرودگاه بین‌المللی اصفهان دو برابر خواهد شد. از طرفی، طرح توسعه ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان نیز در مساحت 9 هزار مترمربع بااعتبار 203 میلیارد ریال در حال اجراست. عملیات اجرایی این طرح از مرداد سال جاری آغازشده و پیش‌بینی اولیه برای اجرای آن 15 ماه است. با اجرای این طرح توسعه که شامل ایجاد جایگاه تشریفات خصوصی و موتورخانه است، فضای ترمینال پروازهای خارجی از شش هزار به 15 هزار مترمربع افزایش می‌یابد.
ورود وزیر به موضوع فرودگاه اصفهان
اما عباس آخوندی وزير راه و شهرسازی اواخر هفته گذشته در سفر چند روز خود به اصفهان از محل 400 هكتار اراضي موردنیاز جهت توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان بازديد کرد و از نزدیک در جریان مشکلات توسعه این فرودگاه قرار گرفت. پس‌ازاین بازدید بود که وزیر درباره تملك اراضي موردنیاز فرودگاه اصفهان گفت: در نخستین فرصت مجوزهاي لازم اخذ و اراضي موردنیاز جهت طرح‌هاي توسعه‌اي به فرودگاه اصفهان تحويل خواهد شد. وی همچنين از پروژه توسعه ترمينال خارجي فرودگاه بازديد و ضمن ابراز رضايت از روند انجام كار دستورات مقتضي را در جهت تسريع درروند اجراي پروژه صادر کرد.
سرعت گرفتن حل مشکلات توسعه فرودگاه
استاندار اصفهان نیز طی چند روز گذشته خبرهای خوبی در ارتباط با رفع مشکلات توسعه فرودگاه اصفهان داشت، رسول زرگرپور در ارتباط با پروژه توسعه فرودگاه اصفهان اظهار کرد: در طرح توسعه فرودگاه باید پارکینگ هواپیماها از ۱۰ به ۲۰ پارکینگ ارتقا یابد و با توجه به اینکه اصفهان معین تهران است و همچنین در شبانه‌روز حدود هزار پرواز از فراز شهر اصفهان عبور می‌کند و این استان معین این‌گونه پروازها نیز است، طرح توسعه فرودگاه و افزایش پارکینگ ضروری است. وی به محوریت گردشگری در توسعه ۲۰ ساله استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ارتقای گردشگری و عدم مناسب بودن سالن پروازهای خارجی، توسعه این بخش موردتوجه قرار گرفت و بر این اساس مصوب گردید که شش هزار مترمربع برای توسعه سالن پروازهای خارجی استان در نظر گرفته شود. وی با اشاره به امضای قرارداد توسعه فرودگاه در سفر رئیس‌جمهور با شرکت وینسی فرانسه، اظهار داشت: برای توسعه فرودگاه اصفهان ۳۰۰ هکتار از اراضی ارتش موردنیاز بود که خوشبختانه یا پیگیری‌های وزیر اقتصاد و وزیر دفاع در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحویل موقت این زمین‌ها برای توسعه فرودگاه انجام‌شده است.
ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت وینسی
حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اظهار کرد: توسعه فرودگاه در دو محور بلندمدت و تملک اراضی موردنیاز و سرمایه‌گذاری شرکت وینسی و کوتاه‌مدت که همان اقدام بر اساس آنچه موجود است، تقسیم‌بندی می‌شود. وی بیان کرد: طی یک سال گذشته با تلاشی که در مجموعه استان، استانداری، مجمع نمایندگان استان، شرکت فرودگاه‌های کشور، وزارت دفاع، وزارت اقتصاد و امور دارایی و ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام و منتج به یک صورت‌جلسه شده است که 400هکتار از 700هکتار اراضی موردنیاز تحویل فرودگاه اصفهان می‌شود. مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان تصریح کرد: اخذ مجوزها از طریق وزارت دفاع در حال انجام است تا مقدمات سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی برقرار شود، این شرکت قرار است در قالب چند طرح 120 میلیون دلاری، سرمایه‌گذاری انجام دهد و ساخت ترمینال جدید به وسعت 25 هزار مترمربع در مراحل اول است که در مراحل بعدی به 35 هزار مترمربع می‌رسد. وی با بیان این‌که قرار است اجرای سی‌آی‌پی در خور فرودگاه اصفهان، تأسیسات و موتورخانه‌های برق، پارکینگ و سیستم‌های سرمایش و گرمایش توسط شرکت فرانسوی انجام شود، عنوان کرد: در کوتاه‌مدت نیز بر اساس منابع، شرکت فرودگاه‌ها مناقصه‌ای برای افزایش فضای ترمینال خارجی فعلی برگزار کرده است. امجدی ادامه داد: در یک بازه زمانی 15 ماهه، ترمینال خارجی از 6هزار مترمربع به بیش از 15 هزار مترمربع افزایش پیدا خواهد کرد؛ تأسیسات سرمایش و گرمایش احداث خواهد شد و سی‌آی‌پی موقت فرودگاه نیز در قالب همین قرارداد کلنگ آن زده‌شده و ظرف 15 ماه اجرا خواهد شد. وی با بیان این‌که بیش از 20 میلیارد تومان برآورد مالی این طرح بوده و مشکلی در تأمین آن وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به این‌که یکی از سه قولی که رئیس‌جمهور در سفر انتخاباتی به اصفهان دادند واگذاری اراضی موردنیاز به فرودگاه اصفهان بوده است، فرودگاه اصفهان در پروازهای داخلی پنجمین فرودگاه ازنظر جابه‌جایی مسافر و در پروازهای خارجی سومین فرودگاه کشور بعد از فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه مشهد است. مدیرکل شرکت فرودگاه‌های استان اصفهان در پایان گفت: در شهریور سال جاری 455 پرواز خارجی انجام‌شده است که نسبت به شهریور سال گذشته رشد 13 درصدی را شاهد بوده‌ایم؛ در سال 95 بیش از 19 هزار و 74 پرواز مسافری انجام‌شده است که نسبت به سال گذشته آن 5/20 درصد رشد داشته‌ایم، با رفع محدودیت‌های موجود، در یک بازه کمتر از سه سال قابلیت افزایش تعداد مسافران بیش از دو برابر دارد، در پروازهای خارجی در شهریور سال 96 نسبت به مردادماه همین سال بیش از 6/22 درصد رشد در تعداد پرواز داشته‌ایم.
لزوم رسیدگی هر چه ‌سریع‌تر به دروازه ورودی شهر
مصطفی رناسی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ارتباط با لزوم توسعه فرودگاه اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر قسمت مرتبط با پروازهای خارجی این فرودگاه وضعیت شایسته و در خور اصفهان ندارد، از طرفی باند فرودگاه نیاز به توسعه دارد، در همین ارتباط نیاز بود با همکاری وزارت دفاع در جهت در اختیار گذاشتن زمین برای گسترش فرودگاه قدم برداشت. وی افزود: فرودگاه‌ها ویترین و دروازه ورودی شهر هستند، از طرفی نقش آنها در تجارت و بازرگانی بی‌بدیل است، باید شرایطی فراهم شود که پروازهای متعددی به فرودگاه اصفهان انجام گیرد تا هیئت‌های مختلف خارجی و گردشگران برای ورود به اصفهان نیاز به سپری کردن مسیرهای طولانی‌تر نباشند. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: حدود یک ماه پیش معاون مدیرعامل شرکت وینسی فرانسه یعنی همان شرکتی که قرار است طرح توسعه فرودگاه اصفهان را انجام دهد، مهمان اصفهان بود و دیداری با مقامات مسئول داشت، این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های فرانسه است و توسعه فرودگاه‌های اصفهان و مشهد را در حال پیگیری دارد.
عزم راسخ مسئولان
به نظر می‌رسد تمامی مسئولان عزم خود را جذب کرده‌اند تا شاهد رفع مشکلات توسعه فرودگاه اصفهان باشیم، فرودگاهی که توسعه آن، توسعه اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت و می‌تواند کمک زیادی به فعالان اقتصادی استان و جذب گردشگر به اصفهان داشته باشد. حال باید دید در شرایطی که بالاترین مقامات مسئول مرتبط با این موضوع وارد این مسئله شده‌اند چه زمانی شاهد بهره‌برداری از فازهای جدید این فرودگاه خواهیم بود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار