تئاتر خیابانی برای مردم است

تئاتر خیابانی «ساعت زمین» تولید گروه تئاتر نگار سبز زنده رود با طراح و کارگردان سیدپویا امامی، منتخب شرکت در دومین جشنواره غیررقابتی تالار هنر بود.

سعید آقایی - اصفهان امروز : تئاتر خیابانی «ساعت زمین» تولید گروه تئاتر نگار سبز زنده رود با طراح و کارگردان سیدپویا امامی، منتخب شرکت در دومین جشنواره غیررقابتی تالار هنر بود. داستان نمایش اشاره به حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف برق دارد که با توجه به کاهش مصرف برق از گرمای زمین کاسته می‌شود و انسان‌ها می‌توانند به کره زمین ساعاتی استراحت بدهند.

در این نمایش به کره زمین جان بخشیده شد و کارگردان نمایش گفت: زمین هم مثل انسان‌ها نیاز به استراحت دارد. این کار که نوشته شیخ‌جبلی و امامی و بازی محمد قبادی‌نژاد و امامی بود توانست در مرحله اول سه اجرای عمومی در مکان‌های سی‌وسه‌پل (ساعت ۱۷ روز پنجشنبه 20 مهر) و میدان نقش‌جهان (ساعت ۱۸: ۴۵ پنجشنبه) و نیز پارک ناژوان (ساعت ۱۸: ۴۵ روز جمعه 21 مهر) داشته باشد. «ساعت زمین» پس از بررسی طرح و ایده و همچنین ساختار نمایش و بازبینی آن توسط نادر برهانی مرند در این جشنواره غیررقابتی پذیرفته شد. نادر برهانی مرند، متولد 1349 نویسنده، کارگردان و بازیگر ایرانی است که کارشناسی مدرک نمایش با گرایش ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد نمایش با گرایش بازیگری و کارگردانی را از دانشکده سینما و تئاتر دانشکده هنر دریافت کرده است.

داستان نمایش «ساعت زمین» از زبان پسری که دانشجوی رشته مهندسی برق در دانشگاه آزاد است بیان می‌شود که به نشانه اعتراض به مصرف برق خانه‌شان، کابل و سیم برق وسایل را از خانه برداشته و به بیرون آمده است. پدر او که شخصیتی مردی کمی لومپن را دارد وارد خیابان می‌شود و به دنبال پسرش می‌گردد تا از سیم و کابل‌هایی که پسر برداشته باخبر شود. در این حین پسر که ترم آخر دانشگاه است تحقیقی دارد که با خواهش و تمنا به کمک پدر در راستای موضوع محیط‌زیست و ساعت زمین آن را کامل و به مردم ارائه می‌کنند. این نمایش دارای کمدی‌های موقعیت بود که در کمترین زمان و کمترین وسیله و آکساسوار برای مخاطب اجرا شد.

کارگردان اثر درباره استقبال مردم به‌ویژه در میدان نقش‌جهان گفت: خوشبختانه با استقبال بسیاری از تماشاگران پرشور مواجه شدیم و توانستیم برای چند دقیقه با کمترین زمان و کمترین وسیله بهترین ارتباط را با مردم برقرار کنیم و توانستیم با ایجاد کمدی‌های موقعیت و لحظاتی طنز پیام خود را به مردم بدهیم.

امامی همچنین در پاسخ به این پرسش که امروز اصفهان چقدر به تئاتر خیابانی و با چه گستره مکانی و موضوعی نیاز دارد؟ گفت: نه‌تنها اصفهان بلکه هر شهر و جامعه‌ای نیازمند تئاتر است چراکه تئاتر یعنی فرهنگ آن مرزوبوم و نیز امروز شاهد اجراهای تئاتر خیابانی از طرف شهرداری و برخی سازمان‌ها هستیم که این امر ستودنی است و قطعا یک جامعه در قلب خودش نیازمند تئاتر خیابانی با موضوعات مرتبط با آداب‌ورسوم، فرهنگ، مشکلات و دغدغه‌های مردم آن است.

وی همچنین درباره ایده نمایش گفت: ایده نمایش خیابانی ساعت زمین درواقع زمانی به ذهنم خطور کرد که راجع به مسائلی در اینترنت در حال جستجو بودم. یکسری نکات ظریف و موشکافانه‌ای دستگیرم شد که آنها را جمع‌آوری کردم و نمایشنامه ساعت زمین را نوشتم و پس از بررسی‌های فنی با امیر شیخ جبلی آن را مطرح کردم و او چندین نکته را به این نمایشنامه اضافه کرد و مواردی را هم اصلاح کرد و به همراه بنده نویسندگی کار را بر عهده داشت.

وی همچنین درباره تئاتر خیابانی گفت: تئاتر خیابانی در دل مردم جای دارد و بیشترین ارتباط را با مردم برقرار می‌کند. بازیگر و مخاطب در تئاتر صحنه‌ای کاملا از هم جدا هستند و هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی با مخاطب ندارد اما ارتباط با مخاطب یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های تئاتر خیابانی است که بین بازیگر و مخاطب به‌طور مستقیم و صادقانه قرار می‌گیرد. گاهی تماشاچی در روند قصه به ما کمک می‌کند و گاهی ممکن است قصه را به سمت دیگری سوق دهد. گاهی هم تماشاچی خود بازیگر تئاتر خیابانی می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار