ورشکسته شدن مرغداری‌ ها به دلیل نوسانات قیمتی

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان گفت: به دلیل نوسانات قیمتی و مشکلات تولید مرغ و نهاده‌ها و دیگر معضلات اکنون نیمی از مرغداری‌های استان اصفهان ورشکسته و تعطیل شده‌اند.

دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان گفت: به دلیل نوسانات قیمتی و مشکلات تولید مرغ و نهاده‌ها و دیگر معضلات اکنون نیمی از مرغداری‌های استان اصفهان ورشکسته و تعطیل شده‌اند.
بهرام پاکزاد در گفت‌و گو با تسنیم با بیان اینکه ابتدای امسال نرخ جوجه یکروزه با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد و بهای آن به 3 هزار تومان رسید، اظهار داشت: با افزایش ناگهانی نرخ‌ها واحدهای تولیدی و مرغداری‌ها با ضررهای هنگفتی روبه‌رو شدند، اما هیچ ارگان و نهادی پاسخگوی معضلات پیش آمده نبود.
وی افزود: اکنون نرخ جوجه یکروزه به قیمت واقعی نزدیک شده و با بهای 1500 تا 1600 تومان در اختیار مرغداری‌های اصفهان قرار می‌گیرد، اما نمی‌دانیم ضررهای واحدهای تولیدی را چه کسانی باید جوابگو باشند.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان با بیان اینکه نقدی مرغ زنده در بازار اصفهان 1300 تا 1200 تومان فروخته می‌شود، بیان کرد: امسال تابستان بهای این کالا 5800 تومان بود که اکنون درب مرغداری‌های اصفهان به 4300 تومان رسیده است.
وی ادامه داد: اکنون مرغداران گوشتی استان اصفهان با کاهش شدید نرخ مرغ زنده هم ضررهای هنگفتی را متحمل شده‌اند.
پاکزاد تأکید کرد: در شرایط فعلی که اقتصاد کشورمان در رکود قرار دارد به هیچ‌وجه هزینه‌ها و ضررهای مرغداران باز نمی‌گردد و هیچ کسی پاسخگوی دغدغه این افراد نیست.
وی با انتقاد از افزایش 15 تا 20 درصدی نرخ سویا و ذرت در بازار، گفت: هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت نهاده‌‌ها وجود ندارد و مرغداری‌ها نهاده طیور خود را با قیمت‌های مختلف در بازار تهیه می‌کنند.
نبود اختیارات لازم تشکل‌های مرغداری دلیل اصلی گرانی مرغ
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان نبود اختیارات لازم برای تشکل‌های مرغداری را یکی از دلایل اصلی نوسانات قیمت مرغ در بازار برشمرد و اظهار داشت: برخی از اختیارات مرغداری‌ها زیرنظر جهادکشاورزی و بخشی هم در دست سازمان صنعت و معدن است باید این سازمان‌ها ابزارها و اختیارهای لازم را به تشکل‌های مرغداری‌ بدهند.
وی افزود: با نبود اختیارات لازم برای تشکل‌های مرغداری‌ها نمی‌توانیم به هیچ‌عنوان بر تولید و حتی کنترل قیمت‌ها مدیریت داشته باشیم، اما کسی در زمینه عدم اختیارات مرغداری‌ها پاسخگو نیست.
پاکزاد با بیان اینکه استان اصفهان تولیدکننده برتر مرغ در کشور است، بیان کرد: متأسفانه مرغداران اصفهانی با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.
وی پیرامون اینکه دغدغه مرغداران از چشم مسئولان پوشیده مانده است، گفت: به دلیل نوسانات قیمتی در تولید مرغ و نهاده‌ها و دیگر معضلات اکنون نیمی از مرغداری‌های استان اصفهان ورشکسته و تعطیل شده‌اند.
دبیر انجمن مرغداران گوشتی اصفهان اضافه کرد: چنانچه صنعت مرغداری اصفهان به همین منوال تداوم یابد با تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی، کاهش تولیدات، کمبود و گرانی مرغ در آینده نه چندان دوری روبه‌رو خواهیم شد.
وی پیرامون اینکه مرغ یکی از محصولات پر خریدار در کشور است و ایرانی‌ها علاقه وافری به مصرف این کالای پروتئینی دارند، افزود: مسئولان می‌توانند با تدابیر و راهکارهای اساسی برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت‌ها و نظارت بر تولیدات مرغ، اختیارات لازم را به تشکل‌های مرغداری‌ها بدهند و با حمایت دولت حتی واحدهای ورشکسته به عرصه تولید بازگردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار