دور دوم سفر هیئت‌های خارجی به اصفهان

امروز اتاق بازرگانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کرسی‌های بخش خصوصی محسوب می‌شود، ارگانی که می‌تواند نقشی تأثیرگذار در توسعه اهداف این بخش در اقتصاد کشور ایفا کند.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز : امروز اتاق بازرگانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کرسی‌های بخش خصوصی محسوب می‌شود، ارگانی که می‌تواند نقشی تأثیرگذار در توسعه اهداف این بخش در اقتصاد کشور ایفا کند. در این شرایط، اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از تریبون‌های اصلی بخش خصوصی در قطب صنعت کشور می‌تواند به بهبود وضعیت واحدهای تولیدی و رفع مشکلات احتمالی آنها کمک زیادی داشته باشد. به گفت‌و‌گو با مصطفی رناسی، رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان پرداختیم تا از جدیدترین اقدامات این نهاد اقتصادی برایمان بگوید. رناسی در ابتدا با اشاره به مهم‌ترین اتفاقات رخ‌داده در فضای اقتصادی استان اصفهان اظهار کرد: امروز اتاق بازرگانی در تلاش است تا به بهبود فضای کسب‌وکار و تولید استان کمک کند و اقدامات خوبی نیز در این بخش شکل‌گرفته است، در حال حاضر شاهد آغاز دور دوم سفرهای هیئت‌های خارجی به استان و کشور هستیم که این موضوع می‌تواند در صورت استفاده هوشمندانه از فرصت، شرایط خوبی برای اقتصاد ما فراهم کند.

ایجاد جو سرمایه‌گذاری در اصفهان

وی اضافه کرد: اصفهان در چندماه اخیر میزبان هیئت‌های خارجی زیادی از کشورهای مختلف بوده است، به تازگی هیئتی اقتصادی از فرانسه به اصفهان آمدند و آمادگی خود برای گسترش همکاری‌ها را اعلام کردند، رئیس مجلس بلژیک نیز به اصفهان سفر داشت و قرار شد مقدمات حضور هیئتی اقتصادی از بلژیک نیز مهیا شود، با مسئولانی از چک‌اسلواکی نیز دیدار داشتیم و مقرر شد مناسبات را در مباحثی همچون آب و فولاد گسترش دهیم. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد: با اتفاقاتی که در مبحث برجام رخ داد، اروپا در حال جدا کردن خط خود از آمریکا است و امید است این روند ادامه داشته باشد، امروز شرکت‌های خوبی از اروپا آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در اصفهان را اعلام کرده‌اند و جو خوبی برای سرمایه‌گذاری در اصفهان به وجود آمده است. وی بیان کرد: همواره در مراودات با هیئت‌های خارجی بر این موضوع تأکید داشته‌ایم که ایران را تنها به‌عنوان بازار فروش محصولات خود نبینند و در تولید با فعالان اقتصادی مشارکت داشته باشند. وی در خصوص اهداف و وظایف کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در راستای حرکت بهتر اتاق، سند استراتژی اتاق بازرگانی اصفهان در 800 صفحه شامل 13 جلد تهیه شد که علاوه بر 11 کمیسیون اصلی 64 کمیته زیرمجموعه را تحت پوشش قرار داده و برای هر کمیته استراتژی تعریف کرده است تا اقدامات مختلف اتاق اثربخشی بیشتری داشته باشند، این سند با توجه به برنامه و چشم‌انداز اقتصادی استان تدوین‌شده و محورهای توسعه استان در آن موردتوجه جدی قرارگرفته‌اند.

لزوم توسعه پایدار اصفهان با توجه به محیط‌زیست

رناسی افزود: از محورهای موردتوجه در این سند، می‌توان به گردشگری، فناوری‌های نوین و صنایع سازگاربامحیط‌زیست اشاره داشت، باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر به تحقق توسعه پایدار فکر می‌کنیم نیاز است نگاه ویژه‌تری به محیط‌زیست داشته باشیم، لذا باید در استفاده از منابع به حقوق نسل‌های آینده نیم‌نگاهی داشت. وی عدم توجه به محیط‌زیست را موجب نابودی شهر برشمرد و گفت: همه حرف این است که توسعه پایدار باید بر مبنای محیط‌زیست شکل گیرد، اتاق بازرگانی نیز در همین بخش اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و چاپ مقالات علمی نموده است تا در این بخش شاهد همت عمومی باشیم، اما درصورتی‌که از این موضوع مهم غفلت شود، توسعه صنعتی نیز نمی‌تواند گره از مشکلات باز کند، بلکه ممکن است موجب گسترش مسائل شود. رناسی بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها این سند در آبان ماه رونمایی خواهد شد، گفت: یکی از اهداف کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق، جلوگیری از موازی کاری و تداخل فعالیت‌های کمیسیون‌ها و کمیته‌هاست، امروز حدود 700 نفر از اعضای اتاق در کمیسیون‌ها و کمیته‌های اتاق بازرگانی فعال هستند که نشان از برنامه‌ریزی در این بخش دارد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه در ارتباط با کارگو پایانه نیز گفت: در این زمینه نیز اقدامات خوبی شکل‌گرفته است و با یک شرکت نیز برای تکمیل آن رایزنی شد، درصورتی‌که این پروژه به سرانجام برسد میوه، سبزی، گل و گیاه که محصولاتی با ماندگاری پایین هستند، می‌توانند به کشورهای مختلف صادر شوند و دیگر نیاز به صادرات این محصولات از تهران نباشد، این موضوع به صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمک زیادی خواهد داشت.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار