اصفهان دومین شهر پرسروصدای کشور

طبق آخرین آمار، شهر اصفهان در جایگاه دوم آلودگی های صوتی کشور قرار دارد که نیمی از این آلودگی ها ناشی از سر و صداهای ناهنجارموتورسیکلت ها، ۳۰ درصد مربوط به خودروهای شخصی، ۲۰ درصد مربوط به کارگاه ها و نزدیک ۲ درصد به واسطه صداهای خودروهای سنگین و اتوبوس های شهری است.

طبق آخرین آمار، شهر اصفهان در جایگاه دوم آلودگی های صوتی کشور قرار دارد که نیمی از این آلودگی ها ناشی از سر و صداهای ناهنجارموتورسیکلت ها، ۳۰ درصد مربوط به خودروهای شخصی، ۲۰ درصد مربوط به کارگاه ها و نزدیک ۲ درصد به واسطه صداهای خودروهای سنگین و اتوبوس های شهری است.

به گزارش ایمنا، رشد بی‌رویه جمعیت توأم با توسعه صنعتی و تکنولوژی کلان شهرها، مشکلات عدیده‌ای را برای شهرنشینان به ارمغان می‌آورد که آلودگی محیط‌ زیست یکی از مهمترین این معضلات است.

آلودگی صوتی یکی از مشکلات زیست محیطی مهم شهرها محسوب می شود که شدت آن در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

بسیاری از ما هنوز با زمان و روش صحیح استفاده از بوق به عنوان یک وسیله پرفایده آشنا نشده‌ایم و به محض اینکه در ترافیک گیر می‌کنیم از بوق استفاده می‌کنیم، به این تصور که صدای آن می‌تواند معجزه کند و راه را برایمان هموار سازد.

هنگامی که از دست راننده‌های دیگر عصبانی هستیم به‌خودمان اجازه می‌دهیم تا اعتراضمان را به‌صورت بوق ممتد بیان کنیم و البته وقتی خیلی خوشحال هستیم هم از بوق‌زدن‌های ممتد استفاده می‌کنیم و دیگر توجه نداریم که همین نزدیکی‌ها ممکن است بیماری در بستر باشد و آرامش برایش حکم دارو را داشته باشد.

جالب اینجاست که بعضی‌ها بوق را معادل ناسزا می‌دانند، برای همین اگر کسی برایشان بوق بزند تا هشداری بدهد خود را ملزم می‌دانند که با چند بوق جواب دندانشکنی به او بدهند.

بعضی‌ها هم هستند که وقتی یک راننده تازه‌کار یا گاه راننده خانم را می‌بینند، با بوق ممتد از کنارش رد می‌شوند تا او را دستپاچه کنند.

عده ای هم وقتی حال ندارند از خودرو پیاده شوند و زنگ خانه‌ای را بزنند، ۶ تا ۵ تا بوق می‌زنند تا دیگران را خبردار کنند، گاهی وقت‌ها هم بعضی از شهروندان بر روی خودروی خود یک بوق خفن با صدای خیلی وحشتناک یا بوقی که صدای هزار جانور را در بیاورد، نصب می‌کنند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هیاهو و دغدغه های زندگی ماشینی، باعث ایجاد ناراحتی های جسمی و روحی شهروندان کلان شهرها می‌شود که عوارض جسمی، روحی و روانی ناشی از سر و صدای ترافیکی در مقایسه با انواع دیگر بسیار زیان بارتر است، این مسائل باعث شده است که جهان امروز برای مبارزه با این معضل هزینه‌های هنگفتی را صرف نماید.

عامل ایجاد آلودگی صوتی که به اختصار عامل آلودگی نیز نامیده می شود، عبارت است از هر شخص حقیقی که اداره یا تصدی منابع ثابت و هدایت منابع سیار مولد آلودگی صوتی را خواه برای خود یا به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص حقیقی دیگر برعهده داشته و یا شخصا به طرق مختلف عامل ایجاد آلودگی است.

یک کارشناس حفاظت محیط زیست انسانی اصفهان معتقد است: علی رغم این که آلودگی های آب، خاک و هوای ناشی از صنایع اصفهان در اولویت قرار دارند، آلودگی صوتی هنوز به عنوان یکی از آلاینده های تاثیرگذار شهری مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.

هلنا کعبی با بیان این که آلودگی صوتی زمانی قابلیت عنوان کردن می یابد که برای آن مطالعات دقیقی انجام شود، می افزاید: در اصفهان سرانه فضای سبز بالاست و همواره این دیوارهای سبز می توانند به مثابه محافظ های آلودگی صوتی عمل کرده و در شرایط کنونی که اولویت با آلودگی های دیگر است، از این طریق می توان از شدت معضل آلودگی صوتی کاست .

استفاده کمتر از بوق نشان از فرهنگ بالای مردم دارد

شاید شنیدن صدای ناهنجار موتور خودروها و موتورسیکلت‌ها، صدای اصطکاک جاده و لاستیک، صدای های هشدار دهنده وسایل نقلیه از جمله بوق، آژیرهای دزدگیر، آژیرهای ماشین‌های اورژانس وغیره عادت زندگی مان شده، بی آنکه کسی بداند اثرات آن ها بر سلامت شهروندان چیست .
رییس کمیسیون حمل ونقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که مشکل آلودگی صوتی در اکثر شهرهای صنعتی و بزرگ جهان از جمله در کلانشهرهای ایران مانند: تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، به عنوان یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی تلقی می شود، می گوید: یکی از مواردی که از مصادیق بارز آلودگی های صوتی است، «بوق خودروها» است.


علیرضا نصر اصفهانی بر این باور است که هر چه قدر تعداد بوق زدن ها در خیابان ها و معابر شهر کمتر باشد، نشان از ارتقای فرهنگ مردم آن شهر دارد.

وی با انتقاد از این که این روزها تمام حرف زدن ها وداد و بیداد ها را با بوق زدن انجام می شود، می افزاید: بوق زدن فقط می تواند یک کارکرد داشته باشد و آن هم هشدار به کسانی باشد که در خیابان ها در مقابل خودروها قرار می گیرند یا مانع ایجاد می کنند، این در حالی است که در حال حاضر از بوق برای بسیاری از موارد استفاده می شود و باعث آزار و اذیت و سلب آسایش و آرامش مردم شده است.

رییس کمیسیون حمل ونقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان بهترین راه مقابله با این پدیده را ارتقای فرهنگ شهروندی می داند و تصریح می کند: از سوی دیگر خودروسازان باید در انتخاب نوع بوق ها تجدید نظر کنند و بوق های خشنی که آزاردهنده روح و روان مردم است را بر روی خودروها نصب نکنند.

وی ادامه می دهد: بوق های آزاردهنده ای هم که در بازار بر روی خودروها نصب می شوند، تخلف است و باید توسط نیروی انتظامی و سیستم های اداره کننده همچون اتحادیه های تاکسیرانی و دیگر متولیان سیستم های حمل و نقلی در شهرها، برخوردهای لازم با متخلفان انجام شود.

نصراصفهانی می گوید: در مباحث فرهنگی و آموزشی، گرچه بوق زدن در هر مکانی دارای اشکال است اما مکان هایی که نیاز به آرامش بیشتری دارند مثل: مقابل بیمارستان ها، خانه های سالمندان، مدارس، مراکز آموزشی لازم است اقداماتی انجام، علایمی نصب شود و کارهای فرهنگی صورت گیرد.

نصب صوت شکن ها بهترین راهکار
رییس کمیسیون حمل ونقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است در شهری مانند اصفهان که از آلودگی صوتی رنج می برد، یکی از موانع این نوع آلودگی ها، ایجاد فضاهای سبز عمودی است که می تواند ترکیب کننده صداها باشد.

وی اظهارمی کند: باید در مجوزهایی که برای ساخت واحدهای مسکونی صادر می شود، وجود فاصله مناسب با خیابان ها و معابر اصلی شهر مد نظر قرار گیرد.

نصر اصفهانی تاکید می کند: در کنار بزرگراه ها که علاوه بر بوق ماشین ها، تردد خودروها هم آزاردهنده هستند و ایجاد مزاحمت می کند، باید شرایطی از جمله صوت شکن ها در کنار این معابر نصب تا صوت را به حداقل برساند؛ البته این مهم در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سنجش آلودگی های صوتی شهر اصفهان در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفته است، می گوید: قراراست ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی در برخی از مناطق شهر اصفهان نصب شود تا بررسی کنیم آلودگی های صوتی در کدام خیابان های شهر بیشتر است تا صوت شکن ها در مکان های شناسایی شده نصب و اقدامات لازم انجام شود.

رییس کمیسیون حمل ونقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارمی کند: با توجه به اینکه آلودگی صوتی آثار جسمی و روانی بسیاری بر انسان دارد، امروزه رفع آلودگی صوتی باید یکی از اولویت های اصلی مدیریت مدرن شهری محسوب ‌شود تا از آسیب های جدی و تحمیل هزینه های سنگین تر جلوگیری شود.

رونمایی از نرم افزار و اپلیکیشن اطلاع رسانی آلودگی صوتی و هوا در آینده ای نزدیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ما می گوید: تمرکز بیشتر مسؤلان درباره رفع آلودگی های هوا است، در حالی که آلودگی های صوتی تهدیدی فراموش شده است.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه آلودگی های صوتی به شرایط جوی و ورزش باد بستگی ندارد بلکه منابع ثابت و متحرک عامل ایجاد آن است، ادامه می دهد: به عنوان مثال کارگاه ها، راه آهن و فرودگاه ها منابع آلاینده صوتی ثابت و وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین، ترافیک خیابان ها و بزرگراه ها به عنوان منابع آلاینده صوتی متحرک به شمار می روند.

وی با بیان اینکه واحد اندازه گیری صدا یا صوت «دسی بل» است و در سازمان بهداشت جهانی استاندارد حد مجاز آلودگی صوتی بین ۴۵ تا ۵۵ دسی بل در روز و در طول شب حداکثر۴۵ دسی بل اعلام شده است، می افزاید: در شهر اصفهان محور غدیر را در شرق و پل روگذر شیخ صدوق را در محدوده مرکزی شهر مورد ارزیابی قرار دادیم و در بررسی های انجام شده، آلودگی صوتی در پل غدیر اصفهان تا حد ۸۲ دسی بل یعنی ۵۵ درصد بیش از حد مجاز و در شیخ صدوق ۸۰ دسی بل یعنی حدود ۵۰ درصد بیش از سقف مجاز مشخص شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می کند: طبق آخرین آمار، شهر اصفهان جایگاه دوم کشور را دارد که مطلوب نیست.

وی تصریح می کند: نیمی از آلودگی های صوتی کلانشهر اصفهان ناشی از سروصداهای ناهنجارموتورسیکلت ها، ۳۰ درصد مربوط به خودروهای شخصی، ۲۰ درصد مربوط به کارگاه ها و نزدیک ۲ درصد به واسطه صداهای خودروهای سنگین و اتوبوس های شهری است.

صلواتی می افزاید: در بزرگراه های شهر اصفهان آلودگی صوتی ۲۰ درصد بیشتر از سایر نقاط است که متأسفانه به جهت سرعت خودروها است.

وی با اشاره به اینکه کاهش آلودگی های صوتی راهکارهای مختلفی دارد، از جمله راهکارهای موجود را ایجاد دیواره های سبز در بزرگراه ها و نصب تابلوهای صداگیر می داند و تاکید می کند: ایجاد دیواره های سبز در بزرگراه های شهر اصفهان تاکنون به خاطر حفظ استانداردهای سیمای شهر عملیاتی نشده است اما در تلاش هستیم با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان دیوارهای سبز را به صورت پایلوت در ۲ نقطه شهر اصفهان ایجاد کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار می کند: البته شهروندان هم می توانند با انجام به موقع معاینه فنی خودرو و امتناع از بوق زدن های بی جا، به کاهش آلودگی صوتی کمک کنند.


وی خبر از راه اندازی ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی صدا در نقاط مختلف شهر اصفهان طی ۲ ماه آینده خبر می دهد و خاطرنشان می کند: هدف از نصب این ایستگاه ها داده های مطمئن و استاندارد از آلودگی صوتی شهر اصفهان است.

صلواتی یادآور می شود: در آینده ای نزدیک نرم افزار و اپلیکیشن اطلاع رسانی آلودگی صوتی و هوا را نیز رونمایی خواهیم کرد تا شهروندان آگاه باشند در کدام نقاط شهر، آلودگی های صوتی و آلودگی هوا وجود دارد.
در «کیش» صدای بوق نمی شنوید

پژوهشگران درباره عوارض آلودگی صوتی اعلام می کنند که آلودگی صوتی قدرت شنوایی را به تدریج و به طور غیرمحسوس کاهش می دهد و ابتدا بخش هایی که وظیفه انتقال اصوات بلند را در گوش بر عهده دارند ضعیف می شوند و از میان می روند .
به گفته آنها، قرار گرفتن دائمی در معرض اصوات بلند عارضه زنگ زدن، وزوز و سوت کشیدن گوش را به همراه دارد و از دست دادن قدرت شنوایی بر اثر آلودگی صوتی برخلاف عوارض کهولت بر شنوایی انسانی قابل درمان نیست و حداقل بازگشت به حالت عادی غیرممکن است، چون در این عارضه سلول های حلزونی گوش داخلی تخریب می شود.

سردرد، خستگی، افزایش فشار خون، تحریک پذیری و زودرنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، سوءهاضمه و مشکلات گوارشی، آسیب پذیری در مقابل بیماری های ویروسی و عفونی دیگر عوارض آلودگی صوتی هستند که در شهرهای شلوغ و صنعتی با شدت و ضعف نسبی رخ می دهند.

اما بد نیست حالا که صحبت از عوارض آلودگی های صوتی بر سلامت انسان و نقش فرهنگسازی در استفاده کمتر از بوق شد، یکی از مناطق کشورمان که در این زمینه می‌تواند الگوی مناسبی باشد را معرفی کنیم.

جزیره زیبای کیش تنها به‌خاطر اماکن زیبا، ساحل رویایی و معابر خلوتش معروف نیست بلکه فرهنگ شهرنشینی حاکم بر این جزیره هم توانسته آن را از سایر مناطق پرجمعیت کشورمان متمایز سازد.

در این جزیره با پدیده‌ای به نام ترافیک مواجه نمی‌شوید، همه به قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق عابران پیاده به‌شدت پایبندند و از آن تخطی نمی‌کنند.

نکته جالب اینکه طبق یک قانون نانوشته، بوق‌زدن در همه جای شهر ممنوع است، به‌طوری که همه رانندگان ساکن کیش سعی می‌کنند به هیچ‌وجه از بوق خودرویشان استفاده نکنند.

اگر خودرویی هم در کیش بوق بزند، همه بلافاصله متوجه می‌شوند که سرنشین‌های آن اهل کیش نیستند و جزو توریست‌هایی‌ هستند که برای چند روزی مقیم جزیره شده‌اند .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار