نخستین ایده تاب نساجی و فرش در اصفهان

اصفهان روزگاری به‌عنوان مهد نساجی کشور و حتی منطقه شناخته می‌شد به‌طوری‌که بسیاری به آن لقب منچستر شرق داده بودند، اما امروز از درخشش دیروز اصفهان در این صنعت خبری نیست، البته جوانان بسیاری در سطح استان در حال تحصیل در این رشته هستند که ایده‌های خوبی نیز برای رونق مجدد این بخش در سر دارند.

اصفهان امروز - اصفهان روزگاری به‌عنوان مهد نساجی کشور و حتی منطقه شناخته می‌شد به‌طوری‌که بسیاری به آن لقب منچستر شرق داده بودند، اما امروز از درخشش دیروز اصفهان در این صنعت خبری نیست، البته جوانان بسیاری در سطح استان در حال تحصیل در این رشته هستند که ایده‌های خوبی نیز برای رونق مجدد این بخش در سر دارند. از طرفی اصفهان در صنعت فرش نیز دارای جایگاه شناخته‌شده‌ای در سطح جهان است؛ هرچند این روزها ورود رقبای مختلف داخلی و خارجی به این بازار و سایر مشکلات، راه این صنعت در استان را ناهموار ساخته است. با توجه به ظرفیت‌های مستعد استان اصفهان در این بخش‌ها و با توجه به وجود جوانان توانمند و تحصیل‌کرده، همایش ایده تاب نساجی و فرش با استقبال چشمگیر جوانان و اساتید دانشگاهی به همت مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت فرش ایران سپهر برگزار شد. در ابتدای این مراسم پیام مهدی مارانی، رئیس هیئت مؤسس مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت فرش ایران سپهر قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: هدف از برگزاری این‌گونه همایش‌ها، توانمندسازی جوانان و ایجاد ارتباط سازنده میان صنعت و دانشگاه است، امید است در این مسیر شاهد یاری تمامی بخش‌ها باشیم. سپس دکتر سعید لندران اصفهانی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت فرش ایران سپهر اظهار کرد: ایده تاب فرصت مناسبی برای ارائه ایده‌ها و به اشتراک‌گذاری تجارب مختلف است، به‌طورقطع ایده‌های کاربردی و مناسب می‌توانند به رفع نیازها کمک کنند و در این مسیر ارائه آموزش‌های تخصصی بسیار مفید خواهد بود. وی افزود: مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت فرش ایران سپهر در تلاش است با ارائه آموزش‌های تخصصی و مفید، در راستای رفع نیازهای جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید حرکت کند و در این زمینه نیز به موفقیت دست‌یافته است.

لزوم جایگزینی آموزش‌های مهارتی به‌جای آموزش‌های نظری

در ادامه سید حسن قاضی عسگر، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان اصفهان اظهار کرد: این دانشگاه در حال حاضر 43 مرکز با 27 هزار دانشجو و سه هزار مدرس در استان اصفهان دارد. وی بابیان اینکه همواره به دنبال ارائه آموزش‌های باکیفیت هستیم، ادامه داد: در تلاش هستیم تا بتوانیم ارتباطات بین‌المللی دانشگاه را گسترش دهیم، امروز سه مرکز ما با کشورهای مختلفی همچون آلمان و سوئیس در زمینه مهارت‌آموزی همکاری و تعامل دارند. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر آموزش‌های مهارتی در تمام دنیا از اهمیت زیادی برخوردار هستند به‌طوری‌که 80 درصد آموزش‌های ارائه‌شده در کشورهای پیشرفته از نوع مهارتی هستند اما این روند در کشور ما متفاوت است یعنی حدود 80 درصد آموزش‌ها از نوع نظری است. وی تأکید کرد: یکی از مشکلات موجود، عدم تطابق قیمت ارز با نرخ واقعی است که باعث خروج سرمایه از کشور، تضعیف صنایع، بی‌توجهی به تحقیق و توسعه، افزایش واردات و ایجاد رکود داخلی و مواردی ازاین‌دست شد، این در حالی است که اگر نرخ ارز واقعی بود شرایط به‌گونه‌ای بهتر رقم می‌خورد. قاضی عسگر خواستار افزایش جذب افراد توانمند در صنایع شد و گفت: با برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌هایی باید به دنبال تبدیل ایده‌ها به محصول، خدمات و درنهایت تولید ثروت هستیم و خرسندیم که چنین ایده‌تابی در بخش نساجی و فرش برگزارشده است.

تلاش برای احیای شکوه نساجی اصفهان

اکبر خدامی سرپرست تحصیلات تکمیلی و استاد دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست، توسعه پایدار را در گرو توجه به تولید ملی دانست و اظهار کرد: اصفهان مهد نساجی کشور است و باید تلاش کنیم این شهر را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم. وی فزود: امروز چین و ترکیه برای حضور در بازار در چند سال آینده برنامه‌ریزی دقیق انجام داده‌اند و در این میان واحدهای تولیدی ما نیز باید با ایجاد و توسعه واحدهای تحقیق و توسعه و استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده و درنهایت تولید محصولات دانش‌بنیان به دنبال ایجاد بازار برای محصولات خود باشند. این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: امروز بازار فرش به حالت فوق اشباع رسیده لذا نیاز است با ایجاد تغییراتی جدید در فرش‌ها، بازار جدید ایجاد کرد، در همین ارتباط تولید فرش‌های ضد میکروب، ضد آب و یا هوشمندسازی فرش از ایده‌های مناسب این بخش هستند. پرهام سلطانی سرپرست فرهنگی دانشجویی و استاد دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز اظهار کرد: امروز ظرفیت‌های خوبی در صنایع ساخت فیلتر وجود دارد و جوانان می‌توانند در این بخش وارد شوند و محصولات خوبی تولید و به فروش برسانند، امروز 75 درصد فیلترهای موجود در بازار وارداتی هستند درحالی‌که می‌توانیم با تکیه‌بر دانش بومی، بسیاری از این فیلترها را به‌راحتی تولید کنیم.

پس از آخرین سخنرانی جوانان صاحب ایده، طرح‌های خود را مطرح و در رقابتی علمی خود را ارزیابی کردند. به گفته مجید میرزایی و علی میرمحمد صادقی به‌عنوان دبیران علمی این همایش، بیش از 70 ایده به دبیرخانه این همایش ارسال‌شده بود که پس از بررسی‌های کارشناسی 16 ایده به‌عنوان ایده‌های برتر برای ارائه به این همایش راه‌یافته بودند. «استفاده از نخ پلی بوتیلن ترفتالات به‌عنوان نخ خاب فرش‌های ماشینی»، «بازیابی و استفاده مجدد از ضایعات بنرهای تبلیغاتی»، «پد هوشمند رهایش دارویی برای رهایی از سرطان پوست»، «طراحی فرش ماشینی گل برجسته»، «استفاده از آنزیم پروتئاز بر پایه باکتری در صنایع شوینده و لکه بری»، «طرح فرش جایگزین»، «تولید بارانی پلیس از پارچه پلی‌استر»، «کنترل پارامترهای فرآیند ذوب ریسی و تکسچرایزینگ جهت تولید نخ خاب فرش ماشینی با استفاده از نخ پلی‌استر»، «آهارگیری نشاسته از پارچه‌های پنبه‌ای با استفاده از پلاسمای اتمسفری»، «منسوجات هوشمند پوشیدنی»، «استفاده از مواد ضد عکاسی در فرش و سایر منسوجات»، «جایگزینی رنگ‌های سنتزی در صنایع مختلف با رنگ‌های میکروبی»، «منسوجات شب‌تاب»، «ساخت ساندویچ پانل کامپوزیتی با استفاده از روش سوزن‌زنی»، «پوشش کاری نانو لیفی منسوجات در تماس بدن برای درمان اگزما» و «استفاده از منسوجات آرایشی و بهداشتی جهت ترمیم چین‌وچروک پوست»، 16 طرحی بودند که هر کدام در مدت سه دقیقه ارائه شدند، پس‌ازآن طرح‌های برتر معرفی‌شده و پس از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ طرح‌های نخست تا سوم مشخص‌شده و جوایز خود را دریافت کردند.

گزارش: احمدرضا منزه
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار