افزایش شکاف طبقاتی چالش این روزهای اصفهان

یکی از اتفاقات قابل‌توجه دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان حضور دو بانو در جمع منتخبان اعضای شورای شهر بود که البته با موفقیت کامل لیست امید همراه بود و تعداد بانوان حاضر در شورا به دو نفر رسید. این اتفاق نویدبخش روزهای خوب برای حضور بانوان در مسندهای مدیریتی بود و به‌نوعی انتظارهای زنان شهر را در دفاع از مطالباتشان توسط این بانوان اعضای شورا بالا برد.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : یکی از اتفاقات قابل‌توجه دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان حضور دو بانو در جمع منتخبان اعضای شورای شهر بود که البته با موفقیت کامل لیست امید همراه بود و تعداد بانوان حاضر در شورا به دو نفر رسید. این اتفاق نویدبخش روزهای خوب برای حضور بانوان در مسندهای مدیریتی بود و به‌نوعی انتظارهای زنان شهر را در دفاع از مطالباتشان توسط این بانوان اعضای شورا بالا برد. فریده روشن با تحصیلات دکتری مدیریت آینده‌پژوهی که در حال حاضر منشی شورای اسلامی شهر، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی و رئیس دانشگاه علمی کاربردی فنی و حرفه‌ای است، یکی از این دو بانوی عضو شوراست که از ابتدای فعالیت خود در شورا اقدام به فعالیت‌های نوین ازجمله واکاوی‌های فرهنگی شهر را داشته که در شماره‌های قبلی به‌تفصیل به آن پرداختیم؛ اما اصفهان‌امروز گفتگویی با روشن داشته که در ادامه می‌آید:

با توجه به پیوستن شما به لیست امید و موفقیت بی‌سابقه این لیست در انتخابات، ابتدا به طور مشخص بگویید که هدف اصلی و کلیدی‌تان از حضور در شورای شهر و پیوستن به لیست امید چه بود؟

لیست امید بر مبنای گفتمان اصلاحات شکل گرفت و اساس این گفتمان، اداره خوب کشور است و هدف کسب قدرت نیست ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در تمامی زمینه‌ها در کلان‌شهر تاریخی اصفهان داریم و همگان به‌خوبی به این موضوع اذعان دارند و آنچه موجب شده آن‌گونه که باید از این داشته‌ها بهره‌برداری نشود، نگاه مدیریتی حاکم بوده است و گفتمان اصلاحات به دنبال تغییر در این نگاه و رویه است که رویکرد مدیریت شهر مبتنی بر عقلانیت و منطق و ارائه و توزیع عادلانه خدمات و عدالت‌محوری بوده و همچنین استفاده از نیروها بر اساس نخبگی و شایسته‌سالاری باشد. از طرفی در این گفتمان نگاه جنسیتی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های افراد نیست و البته حضور قدرتمند زنان و موفقیتشان در این لیست، مبیّن همین موضوع است. نخستین پیام من برای حضور در انتخابات این بود که همگان بدانند زنان هم می‌توانند پا به‌پای مردان در عرصه‌های مختلف ازجمله سیاست مشارکت داشته باشند و با حضورشان در این عرصه، به نیازهای بخش مغفول مانده نیمی از جامعه یعنی زنان توجه بیشتری شود.

عمده مشکلات موجود در شهر که نیاز به رسیدگی و پیگیری اعضای شورا دارد را بیان کنید؛ برنامه‌ها و اهداف؟

با توجه به اینکه بیشتر تمرکز شورای اسلامی شهر بر حوزه مدیریت شهری است و در این حوزه سیاستگذاری و ارائه راهبرد می‌کند، مسائلی همچون ترافیک شهری، حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی و به‌ویژه موضوع خشکی زاینده‌رود از مهمترین چالش‌های شهر اصفهان است که مدیریت شهری با آن مواجه است. رویکرد شورای پنجم، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات است و علاوه بر نقش نظارتی و سیاستگذاری بر حوزه مدیریت شهری و شهرداری، از جایگاه قانونی خود برای ایجاد تعامل بین‌بخشی و هم‌افزایی میان نهادهای حاکمیتی و گروه‌های مردم‌نهاد در این راستا استفاده خواهد کرد. هم در حوزه توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها با در نظر داشتن ضرورت‌ها و نیازهای شهر و هم تقویت فرهنگ شهروندی و آگاهی‌بخشی با بهره‌گیری از ابزارهای اطلاع‌رسانی و رسانه، طرح و برنامه‌های متعددی داریم. برای مثال تسریع در ساخت و راه‌اندازی فازهای بعدی قطار شهری، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری همچون هتل و غذای سالم و مطلوب برای گردشگران بافرهنگ‌های مختلف و پیگیری برای بالا بردن پهنای باند اینترنت و ...، ازجمله این برنامه‌هاست.

در بدنه و چارت گروه‌های شورا چه تغییراتی را لازم به اجرا می‌دانید؟

در این باره با تکیه‌بر قانون اساسی در مورد وظایف و شرایط شوراهای اسلامی، باید تصمیم گرفت. با عنایت به اینکه تقریباً شورای اسلامی شهر با تمام مباحث و موضوعات شهری مرتبط هستند و کمیسیون‌های پنج‌گانه شورای اسلامی شهر اصفهان هم بر همین مبنا شکل‌گرفته است، تخصصی بودن این کمیسیون‌ها دغدغه دوره پنجم بود که حضور اعضاء محترم در این کمیسیون‌ها با همین رویکرد اتفاق افتاد و ساختار شورا در این دوره نسبت به دوره‌های قبلی از این منظر بهبود داشته است. فعال شدن کمیته‌های تخصصی به‌ویژه کمیته فرهنگی و هنری، یک نقطه عطف است. شاید ایجاد کمیته‌های دیگری همچون کمیته «بررسی سقف شیشه‌ای مدیریت شهری» که موانع نامریی و فرهنگی را بررسی می‌کند به‌ویژه آنچه مانع حضور زنان در سطوح بالای مدیریت شهری است، بتواند نقش مهمی در توسعه مدیریت شهری داشته باشد.

برنامه شما در مورد آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهر چیست و گام نخست را در هرکدام از این زمینه‌ها در چه مسیری خواهید برداشت؟

افزایش شکاف طبقاتی، نحیف‌تر شدن طبقه متوسط، بیکاری و شیوع اعتیاد ازجمله آسیب‌های اجتماعی شهر است که البته موجب آسیب‌های دیگری همچون طلاق، کودکان کار، زنان خیابانی و ... می‌شود و خانواده‌ها را به‌شدت در معرض آسیب و خطر قرار داده است. پایین بودن میزان متوسط ورزش در میان مردم؛ البته ورزش‌های همگانی و غیرحرفه‌ای که برای سلامت افراد لازم است. پایین بودن سرانه مطالعه و کتاب‌خوانی؛ همچنین پایین بودن فرهنگ و مهارت تعامل و گفتگو در جامعه که خود منجر به انواع آسیب‌های اجتماعی ازجمله نزاع خیابانی می‌شود. اینها ازجمله مواردی هست که در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با آن روبرو هستیم که البته چندان بدون ارتباط با یکدیگر هم نیستند. ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و توزیع درست و بجای آن در تمام نقاط شهر با توجه به فرهنگ هر منطقه و محله با رویکرد محله محوری از مهمترین اهداف ما است. برگزاری نشست‌ها و دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها و زوج‌ها در راستای مهارت حل مسئله از راه گفتگو و تقویت هنر شنیدن حرف یکدیگر و انتقادپذیری در میان آنها که به تقویت فرهنگ تعامل و گفتگو در جامعه به‌ویژه نسل جدید و جوان‌ترها کمک شایانی می‌کند.

در مورد مطالبه مردم اصفهان از جاری بودن زاینده‌رود چه برنامه و اقداماتی در نظر داشته و نقش شورا در این مورد را چقدر تأثیرگذار میدانید؟

جاری بودن زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب، حق مسلم اصفهان است. شورا در این زمینه پیگیر است که در صورت کم‌کاری دیگر نهادهای مسئول، نقش جدی‌تری در این زمینه به عهده خواهد گرفت. البته عنایت داشته باشید که موضوع زاینده‌رود فرا استانی و یک چالش ملی است و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای حل این مشکل منوط به ارتباط و تعامل بیشتر وجدی‌تر شورای اسلامی شهر و شهرداری با نهادهای ذی‌ربط در جایگاه کلان کشوری و استانی است. به لحاظ برنامه‌ای و اقدامی هم استفاده از ظرفیت تبلیغی و رسانه‌ای شورا و شهرداری در آگاهی‌بخشی به مردم اصفهان نسبت به حقوق قانونی و به‌حق خود در این زمینه و حساس نمودن افکار عمومی به این موضوع و چالش مهم!

به‌عنوان یکی از بانوان حاضر در شورا و عضو هیئت‌رئیسه چه برنامه ویژه‌ای در نظر داشته و ارتباط شما با مردم و رسانه‌ها به چه ترتیب خواهد بود؟

رسانه‌ها، از پایه‌های جامعه مدنی و جامعه توسعه‌یافته هستند. پاسخگویی به آنها و دعوت از آنها برای حضور در جلسات به‌منظور شفاف‌سازی و ایجاد ارتباط منطقی با مردم، در رأس برنامه‌های من بوده و همیشه از اصحاب رسانه با آغوش باز استقبال کرده‌ام. وجود ده‌ها مصاحبه، میزگرد و مقاله تنها در مدت دو ماه شاهد این مدعاست. راه‌اندازی شورایاری‌ها نیز برای ارتباط منسجم‌تر و قوی‌تر با مردم، از مهمترین اهداف کمیسیون فرهنگی - اجتماعی- ورزشی شورای اسلامی شهر است.

در مورد خانه بانوان که در دوره شورای قبلی کلید ساخت و بهره‌برداری آن زده شد، چه نظری دارید و آیا ساخت آن را پیگیر خواهید بود؟

هر طرح و پروژه یا ایده‌ای که در راستای خدمت به بانوان شهر و توانمندسازی آنها باشد مورد تائید ماست و در جهت تحقق آن می‌کوشیم. تمام تلاش شورای اسلامی شهر در دوره پنجم این است که این بخش کمتر دیده‌شده جامعه، موردتوجه بیشتر قرار گیرد و نیازهای مغفول و معطل‌مانده آنها برطرف شود. همچنین مشارکت دادن گروه‌های فعال زنان در برنامه‌ها و استفاده از دیدگاه‌ها و تجربه‌های آنان در مدیریت امور شهری، مدنظر ما است.

نظرتان در مورد تلفیق سازمان ورزش شهرداری با سازمان فرهنگی تفریحی چیست؟ پیگیری و اقدام‌ها در مورد وضعیت ورزش مردم شهر اکنون چطور انجام می‌شود؟

برخی به‌درستی معتقدند که شهرداری نباید در امور تخصصی نهادهای دیگر ازجمله ورزش که مرتبط با اداره کل تربیت‌بدنی و امور جوانان است ورود کند. همچنین لازم است که این بخش‌ها تا حد امکان به بخش خصوصی واگذار شود. البته فعالیت‌های ورزشی شهرداری که در حوزه برنامه‌های فرهنگی و تفریحی مدیریت شهری انجام می‌شود و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که درزمینه ورزش شهرداری ایجاد نموده است فرصت مناسبی است برای توسعه و تقویت نشاط و سلامت جامعه که می‌بایست در تعامل و هم‌افزایی با نهاد متولی، برای آن برنامه‌ریزی شود. همچنین در راستای مدیریت یکپارچه شهری، شهرداری مهمترین نهاد برای بسترسازی و کمک‌رسانی به نهادهای دیگر ازجمله ورزش است. ما امیدواریم که تلفیق این دو بخش در شهرداری، در عمل بتواند گام مهمی برای افزایش علاقه‌مندی شهروندانمان در ورزش بردارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار