پرواز ناگهانی ذوب‌آهن به آسیا

خبر کوتاه بود و تا حدودی غافلگیرکننده. سه نماینده ایران جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند و یکی از گردونه خارج شد تا تیم دیگری جایش را بگیرد.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : خبر کوتاه بود و تا حدودی غافلگیرکننده. سه نماینده ایران جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند و یکی از گردونه خارج شد تا تیم دیگری جایش را بگیرد. پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی مجوز حضور در معتبرترین لیگ فوتبال قاره کهن را به دست آوردند و نفت تهران که قهرمان جام حذفی فصل پیش شده بود از این جمع خارج شد تا ذوب‌آهن تیم چهارم لیگ شانزدهم جایگزین نفتی‌ها شود. فصل گذشته ذوبی‌ها رقابت تنگاتنگی را با استقلال و تراکتورسازی برای کسب رتبه سومی جدول و به دست آوردن سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمان برگزار کردند. در هفته بیستم همان مسابقات ذوبی‌ها تنها یک امتیاز با استقلال تیم سوم جدول فاصله داشتند. اما از هفته بعد سیر نزولی تیم اصفهانی آغاز شد و در یک‌سوم پایانی لیگ ذوبی‌ها تنها 13 امتیاز به دست آوردند درحالی‌که استقلال و تراکتورسازی با عملکردی بهتر به ترتیب به ترتیب 23 و 18 امتیاز کاسب شدند تا در پایان فصل رتبه‌های دوم و سوم جدول را به خود اختصاص دهند. با این شرایط تنها امید ذوبی‌ها به بازی فینال جام حذفی دوخته شد تا بلکه با برتری تراکتوری‌ها مقابل نفت آنها به پلی‌آف لیگ قهرمانان برسند. اتفاقی که هر گز نیفتاد چراکه شاگردان امیر قلعه‌نویی گوی رقابت را به یاران علی دایی واگذار کردند تا تمام امیدهای نماینده اصفهان بر باد برود.

قوانین سختگیرانه AFC

کنفدراسیون فوتبال آسیا در چند سال اخیر است قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها تدوین کرده و بر اساس آن باشگاه‌هایی را که در لیگ قهرمانان آسیا حاضر می‌شوند، ملزم به رعایت این قوانین کرده که ازجمله یکی از مهمترین بندهای آن، مباحث مالی و ترازنامه مثبت باشگاه‌ها است. در نقطه مقابل باشگاه‌های ایرانی که با بدهی‌های بسیار زیادی مواجه بودند، برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا با کمک فدراسیون فوتبال با آماده‌سازی سندهایی که نشان می‌داد هیچ‌کدام از این باشگاه‌ها بدهکار نیستند، بدون مشکل، مجوز حرفه‌ای را کسب می‌کردند. چندین و چند سال سندهایی را به AFC ارائه شد که نشان می‌داد باشگاه‌های ما دارای ورزشگاه‌های اختصاصی و ساختمان‌های مستقل و تمام الزامات مورد درخواست AFC هستند تا این نهاد مجوز حرفه‌ای به آن‌ها بدهد اما در یکی، دو سال اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا، با سختگیری‌های بیشتر اعلام کرد باشگاه‌هایی که خواهان دریافت مجوز حرفه‌ای هستند نباید بدهی داشته باشند. مسئله‌ای که کار را برای باشگاه‌های ایرانی بسیار سخت‌تر کرد. AFC با این کار نشان داد که دیگر نمی‌خواهد فریب سندسازی باشگاه‌های مختلف ازجمله ایرانی‌ها را بخورد و پافشاری زیادی روی تسویه بدهی‌های مالی دارد.

قوانین سختگیرانه AFC

بر طبق قوانین AFC درصورتی‌که ۴ نماینده اصلی ایران برای لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۷ موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای نمی‌شدند، طبق جدول رده‌بندی باید تیم‌های بعدی جای آن‌ها را می‌گرفتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا با استناد به آیین‌نامه حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها اقدام به تعیین ضرب‌الاجلی برای پرداخت بدهی تیم‌های حاضر در فصل پیش روی این مسابقات کرد. طبق اطلاعیه این فدراسیون،‌ درصورتی‌که باشگاه‌های حاضر در این مسابقات نمی‌توانستند تا ۹ شهریورماه تمام بدهی‌های خود را به شخصیت‌های حقوقی و حقیقی پرداخت کنند، مجوز حرفه‌ای آن‌ها صادر نمی‌شد و بر همین اساس نمی‌توانستند در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند. البته این ضرب العجل دوبار دیگر تمدیدشده و سرانجام هم این هفته به پایان رسید.

بدهی‌های انباشته

در شرایط قبلی تیم‌های پرسپولیس، نفت، استقلال و تراکتورسازی چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ بودند که هر چهار باشگاه بدهی‌های هنگفتی را از سال‌های گذشته داشتند و در طول ماه‌های گذشته نتوانسته بودند این بدهی‌های چند ده‌میلیاردی را پرداخت کنند. اما درصورتی‌که هرکدام از نمایندگان ایران موفق به اخذ این مجوز نمی‌شدند، فدراسیون فوتبال پس از تعامل با AFC بر اساس جدول رده‌بندی مسابقات لیگ برتر، نماینده بعدی را معرفی می‌کند. طبق جدول رده‌بندی لیگ شانزدهم پس از تراکتورسازی، تیم سوم جدول که به‌عنوان چهارمین نماینده ایران به AFC معرفی‌شده به ترتیب ذوب‌آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد در رده‌های چهارم تا هشتم قرار داشتند. درصورتی‌که هر یک از نمایندگان ایران در آسیا، موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نمی‌شدند باید یکی از تیم‌های رده چهارم به بعد لیگ قبل که ازنظر بدهی در شرایط مطلوب‌تری نسبت به نمایندگان ایران باشند، به‌عنوان تیم بعدی به AFC معرفی می‌شدند.

نفت تهران یا نفت طلائیه

باشگاه نفت فصل جاری انواع اتفاقات عجیب‌وغریب را پشت سر گذاشت و نامش نیز به نفت طلائیه تغییر پیدا کرد. تیمی که در فصل جاری از سوی شرکت نفت بایکوت شد چراکه آن‌ها دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری در فوتبال نبودند. البته آن‌ها تیرماه سال گذشته این باشگاه را به شرکت خصوصی بهنام پیش روی کیش واگذار کرده بودند. شرکتی که تنها یک‌فصل توانست تیم داری کند و با بدهی‌های انباشته‌ای باشگاه را رها کردند. سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان شرکت نفت طلائیه پیش‌قدم شد و امتیاز نفت تهران را خرید تا این باشگاه از خطر انحلال بگریزد. در فصل جاری هم نفت طلائیه در لیگ برتر حاضر است هرچند دچار مشکلات جدی است اما تاکنون که 11 هفته از رقابت‌ها سپری‌شده به هر شکل ممکن توانسته خودش را حفظ کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار