تابلوی جنگ چالدران چهلستون بزرگترین نقاشی رنگ روغن صحنه جنگ در ایران است‌

مرمتگر پیشکسوت اصفهان گفت: تابلویی که از جنگ چالدران در سالن مرکزی چهلستون وجود دارد، بزرگترین تابلو رنگ روغن از صحنه جنگ در ایران است.

مرمتگر پیشکسوت اصفهان گفت: تابلویی که از جنگ چالدران در سالن مرکزی چهلستون وجود دارد، بزرگترین تابلو رنگ روغن از صحنه جنگ در ایران است.
به گزارش تسنیم ، به همت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اصفهان، دومین نشست تخصصی چهلستون اصفهان از گذشته تا امروز با موضوع "رزم چالدران" با حضور اساتید برجسته هنر مرمت و علاقمندان این حوزه در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
مرمتگر پیشکسوت اصفهان در این نشست با بیان اینکه در مرمت نمی‌توانیم چشم بر پیشرفت‌های علمی دنیا بست و نه می‌تواند به سنت گذشته خود پشت کنیم، اظهار داشت: روش‌های مرمت را برای نخستین‌بار ایتالیایی‌ها به ایران آوردند و همراه سعی شده روش‌های سنتی با روش‌های مدرن آشتی داده شود.
حسین آقاجانی با بازنگری، بررسی و کورونولوژی ایجاد تابلوی جنگ چالدران در دوران صفوی تصریح کرد: تابلوی جنگ چالدران حکایت از جنگی دارد که برای روایت دلیل رشادت سرداران ایران در این جنگ کتاب ها نوشته شده است.
وی با بیان اینکه بعد شاه عباس بر روی نقاشی‌های اولیه در سالن مرکزی چهلستون را گچ گرفته و به جای آن شش تابلوی جدید می‌گذارند، گفت: تابلویی که از جنگ چالدران در سالن مرکزی چهلستون وجود دارد، بزرگترین تابلو رنگ روغن از صحنه جنگ در ایران است.
مرمتگر پیشکسوت اصفهان با بیان اینکه تمام تغییر و تحولات 3 پادشاه صفویه در چهلستون به صورت نقاشی‌های رنگ روغن موجود است، گفت: طراحی اولیه در زمان شاه عباس بر اساس تفکر و سلیقه‌های جدید صورت گرفته که در ابتدا دستور می‌دهد که با حضور علما و معماران و هنرمندان برجسته، هنری ماندگار را ثبت کنند.
وی گفت: این نکته قابل توجه است که در تابلوهای بزرگ با آنکه کار اساتید ایرانی است اما کمی اصالت نقاشی ایران در این آثار کم شده اما در نقاشی‌های بالایی کاخ کاملا اصالت نقاشی ایرانی حفظ شده است.
جنگ چالدران، نخستین نبرد دولت صفوی با عثمانی بود که در نزدیکی شهرستان چالدران در شمال غربی ایران رخ داد، نتیجه این نبرد پیروزی سپاهیان عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم اول بر سپاه صفوی به فرماندهی شاه اسماعیل اول بود.
بعد این جنگ هنرمندان زیادی در تلاش برای تصویرکشیدن این جنگ به زبان هنر بودند که نمونه‌هایی از این تصاویر امروز در سردر بازار قیصریه و کاخ موزه چهلستون اصفهان وجود دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار