کاهش قدرت خرید مردم مانع از رونق بازار شده است

بازار لوازم‌خانگی در طی ماه‌های اخیر به دلایل مختلف اعم از کاهش تقاضای مؤثر، با رکود مواجه شده و گذر کوچه یخچال که همه اوقات سال به دلیل استقرار فروشگاه‌های بزرگ لوازم‌خانگی، محل خریدوفروش محصولات خانگی بود، خالی از خریدار شده است

بازار لوازم‌خانگی در طی ماه‌های اخیر به دلایل مختلف اعم از کاهش تقاضای مؤثر، با رکود مواجه شده و گذر کوچه یخچال که همه اوقات سال به دلیل استقرار فروشگاه‌های بزرگ لوازم‌خانگی، محل خریدوفروش محصولات خانگی بود، خالی از خریدار شده است

به گزارش فارس، بازار لوازم‌خانگی در طی ماه‌های اخیر به دلایل مختلف اعم از کاهش تقاضای مؤثر، با رکود مواجه شده و گذر کوچه یخچال که همه اوقات سال به دلیل استقرار فروشگاه‌های بزرگ لوازم‌خانگی، محل خریدوفروش محصولات خانگی بود، مدت‌هاست که متأثر از این رکود، خالی از خریدار شده و حتی فروش‌های اقساطی و طرح‌های ویژه فصلی نیز نتوانسته رونقی به این بازار ببخشد.

حتی این روزها نیز که رفته‌رفته، فصل سرما فرا رسیده و به سنت هر ساله باید شاهد ایجاد تقاضا برای خرید لوازم گرمایشی باشیم نیز خریداری در بازار لوازم‌خانگی تردد نمی‌کند.

*کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بازار

فروشندگان حاضر در کوچه یخچال دلیل این اتفاق را کاهش قدرت خرید قاطبه جامعه می‌دانند و معتقدند، در وضعیتی که درآمد ماهانه مردم، باز زحمت کفاف هزینه‌های جاری را می‌دهد، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند خرید کالاهای با دوامی نظیر لوازم‌خانگی را تا آنجا که ممکن است به تعویق اندازند.

از دیگر سو، تقاضای لوازم‌خانگی ارتباط مستقیمی با نرخ ازدواج در جامعه داشته و کاهش این نرخ در سال‌های اخیر و خصوصاً در وضعیت فعلی به دلایل متعدد، مشهود بوده و آن دسته از زوج‌هایی نیز که اقدام به ازدواج می‌کنند؛ تلاش دارند تا با حداقل هزینه به خرید جهیزیه و وسایل منزل بپردازند و همین مسأله موجب رکود در بازار شده است.

به گفته یکی از مغازه‌داران حاضر در کوچه یخچال، دیگر عامل عدم استقبال از خرید وسایل گرمایشی در هفته‌های اخیر، نوسانات نرخ ارز و افزایش یک‌باره قیمت‌ها است که خریداران را سردرگم کرده است.

به گفته این فعال بازار لوازم‌خانگی، در طی دو هفته اخیر، نرخ ارز از محدوده 3 هزار و 900 تومانی به بالای 4 هزار و 100 تومان رسیده و همین امر موجب رشد بیش از 5 درصدی قیمت لوازم‌خانگی در بازار اصفهان شده است.

*شکست طرح‌های حمایتی دولت

رکود بازار لوازم‌خانگی از جمله مواردی است که صنایع استان اصفهان را با چالش جدی مواجه کرده و دلیل آن، سهم مناسب تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی در بازار است. سیاست‌های دولت در ایجاد رونق در این بازار نیز تا کنون نتیجه مثبتی در بر نداشته و حتی طرح خرید کالای ایرانی نیز پس از تغییرات متعددی که بر آن اعمال شد عملاً به طرحی ناقص و بی‌نتیجه تبدیل شد.

در این طرح که ابتدا قرار بود اقدامی در جهت تزریق مستقیم نقدینگی به کارخانه‌ها و تحریک تقاضای عمومی باشد؛ به دلیل عدم تأمین اعتبارات، دسترسی چندانی برای مردم ایجاد نشد و به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کشور، « ادامه خرید با کارت‌های اعتباری منتفی شده است و بانک مرکزی نه امکان و نه اعتقادی به خرید با کارت‌های اعتباری ندارد و تجربه ناموفقی که در بحث خودرو داشتند، باعث این انصراف شد و مشکل اصلی عدم نقدینگی بود.»

واضح است که تحریک تقاضا بدون در نظر گرفتن تسهیلات ارزان و کافی راه به جایی نمی‌برد و دولت برای تحریک تقاضا در بازار لوازم‌خانگی باید به تجارب موفق کشورهای دیگر نظیر چین و کره جنوبی مراجعه کند. در این کشورها در زمان رکود سال 2008، دولت به عنوان یک واسطه پر قدرت وارد عمل شد و با برقراری نظام فروش اقساطی ارزان، توانست ظرف 6 ماه، نقدینگی مناسبی را به کارخانه‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی تزریق کند.

در حال حاضر انتقاد اصلی که در رابطه با طرح کارت خرید، بالا بودن نرخ سود آن و عدم واریز مبلغ تسهیلات به حساب تولیدکننده است.

*از بازار چه خبر؟

در حال حاضر قیمت بخاری در بازار اصفهان بین 300 تا 650 هزار تومان بوده و متوسط قیمتی این کالا برای نام و نشان‌های معتبر حدود 400 هزار تومان است.

رادیاتورهای برقی در محدوده 218 الی 340 هزار تومان به فروش می‌رسند که قیمت آن‌ها به نسبت قدرت خروجی آن‌ها تغییر می‌کند.

شومینه مدرن نیز که محصولی جدید در بازار بوده و جنبه تزئینی و اصطلاحاً لوکس داشته قیمتی بین یک‌میلیون و 400 الی 3 میلیون تومان دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار