کمبود امکانات پزشکی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد

آنچه از اخبار مناطق آسیب‌دیده از زلزله دریافت می‌شودکافی بودن امکانات پزشکی و خدمات بی‌وقفه تیم‌های امدادی و درمانی مستقر در غرب کشور است.به عنوان مثال تیم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله تیم های اولی بود که همراه کادر درمانی و آمبولانس به منطقه اعزام شد.

اصفهان امروز : آنچه از اخبار مناطق آسیب‌دیده از زلزله دریافت می‌شودکافی بودن امکانات پزشکی وخدمات بی‌وقفه تیم‌های امدادی و درمانی مستقر در غرب کشور است. به عنوان مثال تیم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله تیمهای اولی بود که همراه کادر درمانی و آمبولانس به منطقه اعزام شد. طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیش از 1300 عمل جراحی برای مصدومان زلزله اخیر انجام‌شده است. انجمن ارتوپدی ایران هم اعلام کرد بیش از 700 جراحی ارتوپدیبرای مصدومان زلزله انجام‌شده است. اما برخی از اخبار به برخی بی‌نظمی‌ها در اموردیگر اشاره کردند.برای اطلاع بیشتر از وضعیت مصدومان و نحوه انجام خدمات به آسیبدیدگان زلزله گفتگویی ترتیب دادم با دکتر حسین اکبری اقدم،یکی از جراحان ارتوپدی وعضوهیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در منطقه گیلانغرب و همچنین بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه به درمان آسیب دیدگان می‌پردازد؛ و اما مشروح این گفتگو:
بیشترین آسیب حادثه دیدگان زلزله چه مواردی است ؟
بیشتر مصدومیت‌هازخم ها و انواع شکستگی هااست به همین دلیل ساعات اولیه پس از وقوع زلزله نیاز به وجود جراحان ارتوپدی در مناطق مختلف بسیار احساس می‌شدلذا با استقرار جراحان ونیروهای درمانی از همه نقاط کشور این کمبود برطرف شد وتاکنون جراحی‌هابه‌طور منظم و بدون فوت وقت انجام‌شده است.
مناطق زلزله‌زده با کمبود امکانات پزشکی مواجه نیستند؟
خیر. کمبود امکانات پزشکی در منطقه وجود ندارد. هم دارو به‌اندازهکافی به استان کرمانشاه ارسال‌شده و هم پزشکان و سایر نیروهای امدادی و درمانی بی‌وقفه و به‌طور منظم به درمان آسیب دیدگان می‌پردازند.کادر درمان مشتاقانه علاقمند به حضور در مناطق آسیب دیده هستند.
حادثه دیدگان بیشتر به چه وسایلی احتیاج دارند؟
شیر خشک، پتو، چادر و آب‌معدنی و وسایل گرمایشی مثل والور. در آینده نزدیک کانکس همخیلی لازم خواهد شد. همچنین قرار است از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کمک اساتیدو دانشجویان، کانکس هایی خریداری و به محل اعزام شوند.
آیا کمک‌های دولتی و مردمی به‌طور منظم به دست مردم می‌رسند؟
در منطقه‌ای که تیم ما مستقر هست کمک‌هایبسیار زیادی ارسال شده اما مدیریت توزیع در برخی موارد ضعیف است؛ که البته در مناطق دیگر همکه سایر تیم‌های پزشکی مستقر بودند همین بحث را مطرح می‌کردند.
منظورتان این است که کمک‌ها به دست حادثه دیدگان نمی‌رسد؟
منظور بی‌نظمی و نبود برنامه‌ریزی برای توزیع درست کمک‌هاست. مثلاًماشین‌های زیادی حاوی کمک‌های مردمی که شاید بیشتر از ماشین‌های دولتی هم باشند در مناطق مختلف مستقر می‌شوند و خودشان کمک‌ها را بین مردم تقسیم می‌کنند. به‌محض رسیدن کمک همه هجوم می‌آورند. که در این میان افراد سودجو هم هستند.به‌این‌ترتیب عده‌ای چندین چادر می‌گیرند و به عده‌ای هم چادر نمی‌رسد و در سرما به سر می‌برند.کمک رسانی به برخی روستاها هم باتاخیر انجام شده که یک دلیلش صعب العبور بودن منطقه و دلیل دیگر ضعف های مدیریتی است. برای مواد غذایی و مایحتاج دیگر هم وضع به همین ترتیب است. اگر مسئولین مکان‌هایی را در مناطق آسیب‌دیده در نظر می‌گرفتند و با برنامه‌ریزی خودشان امکانات را توزیع می‌کردندکمترشاهداین بی‌نظمی بودیم و نکته مهم اینکه با توجه به سرمای شدید حاکم برمنطقه ،برای اسکان حادثه دیدگان در مکان‌های مناسب بدون فوت وقت باید برنامه‌ریزی صورت پذیرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار