گرانی نان ، کیفیت را بهتر نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتقاد بر اینکه با گرانی نان نباید مشکلات نانوایان را حل کرد، گفت: به طور قطع گرانی نان و آرد در عمل موجب افزایش کیفیت نان نمی شود و مردم از این بابت ضرر می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتقاد بر اینکه با گرانی نان نباید مشکلات نانوایان را حل کرد، گفت: به طور قطع گرانی نان و آرد در عمل موجب افزایش کیفیت نان نمی شود و مردم از این بابت ضرر می کنند.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با ایمنا پیرامون گرانی نان از ابتدای آذر ماه، اظهار داشت: چند سال پیش زمانی که بحث افزایش قیمت آرد و نان مطرح شد با توجه به اینکه این محصول نیاز اکثریت مردم از غنی و فقیر است، با مخالفت های بسیاری مواجه شد که سوبسید نان برداشته شود.

وی با بیان اینکه مطابق برخی آمارها مصرف آرد در کشورمان ۲ برابر بیش از کشورهایی با جمعیت مشابه ایران است، افزود: با توجه به اینکه نرخ نان پایین است به طور میانگین از هر ۳ نان خریداری شده حدود ۱.۵ نیم نان مصرف و بقیه دورریز دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه چهارسال پیش اعلام شد که گرانی نان و آزادپز شدن آن موجب رقابت نانوایی ها و در نهایت افزایش کیفیت نان خواهد شد، تاکید کرد: در حقیقت ما شاهد این اتفاق نبودیم و با وجودی که آرد و نان گران شد اما در عمل کیفیت نان بهبود نیافت.

وی گفت: پیش از هدفمندی یارانه ها به طور مثال نرخ نان سنگک بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بود در حالیکه اکنون نرخ همین نان به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است اما کیفیت نان با پیش از هدفمندی یارانه ها تغییری نکرده است.

به گفته موسوی لارگانی، با توجه به معیشت نابسامان قشر بالایی از جامعه و گذران زندگی برخی از اقشار با یارانه ها، گرانی ها و افزایش هزینه های مایحتاج مردم شرایط را سخت تر می کند.

وی در خصوص اینکه نانوایان نیز معتقدند که هزینه های صنف آنها در این سال ها افزایش داشته و ثبات نرخ نان بر زندگی آنها تاثیر گذار بوده است، گفت: البته باید قبول کرد که در طول این سال ها هزینه های گاز، برق، کارگر، بیمه و ... در صنف نانوایی افزایش داشته اما گرانی هر چند وقت یکبار نان راهکار مناسبی برای حل مشکلات این صنف نیست.

به گفته نماینده مردم فلاورجان در مجلس، ما نباید به دلیل مشکل یک قشر و یا صنف از جامعه موجب گرانی و بی ثباتی زندگی بقیه مردم شویم چرا که قشر بزرگی از جامعه با افزایش نرخ نان سروکار دارند بنابراین باید مشکلات صنف نانوایان را به نحو دیگری حل کنیم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار