87 درصد از آلودگی گوگردی هوا ناشی از موتورسیکلت‌ها و خودروها است

ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درخصوص رسیدگی به آلودگی هوا و بیان نقاط ضعف‌ اظهار داشت: موارد مختلفی از جمله وجود کوره‌های آجرپزی در شرق اصفهان و به‌هم ریختن اکوسیستم شرق و نیز کل اصفهان به دلیلی خشکی زاینده‌رود و نیز تالاب بین‌المللی گاوخونی در این راستا دخیل هستند.

ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درخصوص رسیدگی به آلودگی هوا و بیان نقاط ضعف‌ اظهار داشت: موارد مختلفی از جمله وجود کوره‌های آجرپزی در شرق اصفهان و به‌هم ریختن اکوسیستم شرق و نیز کل اصفهان به دلیلی خشکی زاینده‌رود و نیز تالاب بین‌المللی گاوخونی در این راستا دخیل هستند.
به گزارش تسنیم ، آلودگی هوا پدیده شوم این روزهای شهرهای صنعتی جهان است. براساس نظر کارشناسان آلودگی هوا بر اکوسیستم اثرگذار بوده که باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا کلان‌شهرها از آلودگی هوا رها شوند.

از جمله عوامل آلودگی هوا در اغلب شهرهای بزرگ گاز اُزن در سطح زمین است، اُزن در سطح زمین هنگامی تشکیل می‌شود که گازهای آلاینده حاصل از اتومبیل‌ها و سایر وسایلی مصرف کننده سوخت با نورخورشید واکنش نشان دهند، درنتیجه گاز اُزنی به وجود می‌‌‌‌آید که برای انسان سمی است.

شاید بتوان گفت کلان‌شهرهای ایران همچون اصفهان علاوه بر شرایط زیست محیطی به دلیل آلایندگی ناشی از فعالیت صنایع نیز دچار آلودگی می‌شوند که در این راستا طرح جامع کاهش آلودگی هوا در دستور کار مجموعه‌ای از دستگاه‌های استان قرار گرفته است.

صنایع بیشترین تاثیر را بر آلودگی هوا ایجاد می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به راهکارهای برون رفت از آلودگی هوا اظهار داشت: طرح جامع کاهش آلایندگی هوا 3 ساله بوده و یک سال دیگر تمدید شده همچنین به روزرسانی این طرح در دستور کار ما قرار گرفته است.

دانیالی با بیان اینکه بحث آلودگی هوا در کلان‌شهرها تنها مختص کشور ما نبوده بلکه دیگر کشورها را هم دربرمی‌گیرد، افزود: برطرف شدن آلودگی هوا در بسیاری از کشورها حداقل فرجه زمانی 15 ساله داشته در این 3 سالی که طرح جامع کاهش آلودگی هوا شکل گرفته روند کاهشی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا مستلزم همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: طرح جامع 8 شهرستان دیگر به جز اصفهان، شاهین شهر، نجف آباد، برخوار، لنجان، مبارکه و خمینی شهر در محدوده مطالعاتی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اگر صنایع از نظر تعداد به 6 رتبه تقسیم شوند، اصفهان رتبه نخست، دوم شاهین‌شهر، سوم کاشان، چهارم نجف‌آباد، پنجم برخوار و ششم خمینی‌شهر است که 5 مورد آن در حوزه مطالعاتی بوده و متأسفانه بیشترین اثرگذاری آلودگی را دارند.

وی با بیان اینکه طی 3 سال اخیر با کوره‌های گچ و آجری برخوردهای لازم صورت گرفته است، ادامه داد: تعدادی از واحدهای غیرمجاز به کمک محیط زیست و دستگاه قضایی پلمب شدند.

دانیالی با اشاره به وضعیت کنونی صنایع سنگین و فیلترگذاری صنایع بیان کرد: بارگذاری زیادی به واسطه 2 نیروگاه حوزه اصفهان شکل گرفته است که مازوت این دو نیروگاه به مقدار تقریبی 9 میلیون لیتر حذف و حدود 93 درصد سوخت گازوئیل در طرح کاهش آلودگی هوا کاهش یافت.

وی گفت: علی‌رغم کاهش سوخت گازوئیل در طرح کاهش آلودگی هوا، همچنان اصفهان رتبه نخست مصرف گازوئیل را دارد و نیز رتبه دوم مصرف چهار فرآورده اصلی یعنی نفت، بنزین، گازوئیل و نفت کوره را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را به صفر رساندیم، افزود: مصرف گاز در نیروگاه‌ها از 37 میلیارد مترمکعب به 50 میلیارد مترمکعب و سپس به 57 میلیارد مترمکعب رسید که این میزان رشد 35 درصدی کشوری را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: حدودا 2 برابر میانگین کشوری از گاز استفاده و سوخت را حذف کردیم، همچنین پیرامون حذف گوگرد اقداماتی صورت گرفته اما در حال حاضر ورود حدود یکهزار و 772 تُن انواع آلاینده را در شبانه‌روز به جو استان کم کرده‌ایم.

دانیالی با بیان اینکه فیلترگذاری بخش اعظمی از صنایع انجام شده و بخشی از آن در حال انجام است، گفت: بر روی دو سوم اکوسیستم ما آلودگی هوا اثر گذار است.

وی با اشاره به اینکه غیر از طرح جامع کاهش آلودگی هوا بحث برنامه جامع سفر درون شهری از الزامات اصفهان است که متاسفانه در این حوزه عقب هستیم، خاطرنشان کرد: موتورسیکلت‌ها به واسطه اینکه بین 6 تا 8 برابر یک خودرو می‌توانند آلودگی ایجاد کنند در حوزه اصفهان و شهرهای اطراف اثرگذاری خاصی بر روی آلودگی دارند از این‌رو پایش آنلاین بسیاری از صنایع در دستور کار قرار گرفته و امیدوارم این کار با جدیت بیشتری دنبال شود.

همچنین در ذیل طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان، مجموع توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در دستور کار این اداره قرار دارد تا علاوه بر محیط زیست تمامی ارگان‌های مربوطه از جمله هواشناسی، ورزش، استانداری و آموزش‌وپرورش برای کاهش آلودگی هوای کلان شهر اصفهان اقدامی انجام دهند.

رتبه سوم دریافت کمترین میزان بارش به اصفهان اختصاص داده شد

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه تا 15 روزگذشته بر روی خط بارش صفر قرار داشتیم اظهار داشت: تا 30 آبان‌ماه رتبه نخست کشور را در دریافت بارش داشتیم، یعنی کم بارش‌ترین استان کشور استان اصفهان بود.

مجید بیجندی با بیان اینکه خوشبختانه طی بارش‌هایی که در هفته‌های اخیر به خصوص در نواحی غرب استان داشتیم، اکنون رتبه سوم دریافت کمترین میزان بارش بین دیگر استان‌های کشور به استان اصفهان رسیده است، افزود: بعد از قم و خراسان جنوبی که رکورددار دریافت کمترین میزان بارش هستند رتبه سوم به اصفهان اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: اگر در یک سال زراعی(مهرتامهر) 100 درصد بارش را داشته باشیم انتظار داریم تا به امروز 10 درصد میزان بارش را دریافت کنیم.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه شرایط جوی در کاهش آلودگی‌ها تاثیرگذار است، بیان کرد: آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته پایداری هوا درسطح شهر و استان اصفهان بسیار بیشتر بوده است، اگر طرح جامع آلودگی هوا و طرح‌های مشابه نبود مطمئنا تعداد روزهای ناسالم که الان برای گروه‌های حساس است برای عموم مردم ناسالم می‌شد.

وی گفت: ما در اداره کل هواشناسی اصفهان در ذیل طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان، مجموع توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) را داریم که تاکنون بیش از 120 جلسه هرهفته با حضور 18 دستگاه مشارکتی از جمله آموزش‌وپرورش، محیط زیست، ورزش و استانداری برگزار می‌شود.

طرح‌های کنترل آلودگی هوای اصفهان ناموفق بودند

محمد کوشافر فعال محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که الان وضعیت هوای اصفهان برای بسیاری از شهروندان فضای مطلوبی نیست مهم‌ترین دلایل پدیده آلودگی هوا در شهر اصفهان را چه می‌دانید؟ اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل پدیده آلودگی‌هوا در شهر اصفهان را می‌توان "بارگذاری بیش از توان سرزمین در اصفهان"دانست که به دلایل عمده از جمله خودروها و کارخانه‌های اطراف اصفهان و تشدید فرسایش خاک ناشی از بحران آب در اصفهان بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد بهبود نسبی در کنترل آلودگی هوا بودیم ولی به هیچ‌وجه به معنای حل مشکل آلودگی هوای اصفهان نیست، افزود: در آبان‌ماه امسال 21 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم که این گویای عدم موفقیت طرح‌های کنترل آلودگی هوای اصفهان است البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما آن چیزی که می‌بینیم متناسب با آمارهای گفته شده نیست.

این فعال محیط زیست گفت: وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود ما پدیده‌هایی همچون اینورژن و اقلیمی را مطرح می‌کنیم و عنوان می‌کنیم آلودگی هوا تأثیر این‌گونه مسائل است اما وقتی شاهد بهبودی نسبی هستیم آن را به مدیریت صحیح ربط می‌دهیم، البته هر دو عامل هم در بهبود و هم در شرایط نامطلوب دخیل هستند.

وی با بیان اینکه به این دلیل شاهد بهبود آلودگی هوا در اصفهان نیستیم که برنامه ما متناسب با آلودگی‌ها نبوده و این برنامه نیاز به تجدید نظر و شناخت و مدیریت بهتر دارد، بیان کرد: شاید پرسنل محیط ‌زیست تلاش خود را در زمینه آلودگی هوا انجام دادند ولی به نظر می‌رسد این برنامه‌ها در حد توان نرم افزاری و سخت افزاری نیست و احتیاج به راهکارهای جدید در این زمینه داریم.

قوانین لازم پیرامون کاهش آلودگی هوا سال گذشته به تصویب رسیده است

نماینده مردم شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قوانین لازم برای کاهش آلودگی هوا سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما در بحث عمل باید مجریان امر و مسئولان جوابگو باشند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص آلودگی هوای اصفهان افزود: یکی از نکاتی که مسئولان استان باید به آن توجه کنند تهیه طرح جامع است، از آن جایی که آلودگی هوا حدومرز نمی‌شناسد، مسئولان باید همه شهرها و شهرستان‌های اطراف اصفهان را مورد توجه قرار دهند یعنی آلایندگی‌های شهرستان‌های اطراف برای تمامی مناطق اثر گذار است.

وی با بیان اینکه باید همه دستگاه‌های مربوط عمومی از شهرداری‌ها تا دستگاه‌های دولتی همه به صحنه بیایند، بیان کرد: از 15 سال پیش عنوان کردند که معادن گچ و شن و یا برخی از کارخانه‌های آلاینده‌ را پلمب کنند ولی یکبار هیچ استاندار یا مسئولی از منابع طبیعی، جهاد کشاورزی یا دستگاه‌ها و کارگروه‌ها این اقدام را حتی برای جانمایی و استقرار صنایع انجام نداد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس با بیان اینکه متاسفانه اراده‌ برای اجرایی کردن اقدامات نیست، اضافه کرد: تشکیل جلسات متعدد مهم نیست بلکه تنها باید عمل و تصمیم‌گیری‌های صحیح را اجرایی کرد.

وی خطاب به مسئولان گفت: بخش عمومی چه کاری برای وضعیت اتوبوس‌ها انجام داده مگر ما قانون تصویب نکردیم که اتوبوس‌های بالای 10 سال نمی‌توانند در شهرها تردد کنند؟ خوب است شهردار و بقیه مسئولان اصفهان از اتوبوس‌هایی که از شهرهای اطراف به مرکز اصفهان تردد دارند بازدیدی داشته باشند.

حاجی دلیگانی با اشاره به هجوم ریزگردها به اصفهان بیان کرد: مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست گزارش دهند که مثلا چه اقدامی برای پیش‌روی کویر انجام دادند، البته ما قبول داریم که الان مشکل بودجه‌ای داریم.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان نیازمند اعتبار

علیرضا نصر اصفهانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و محیط زیست شورای شهر اصفهان با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و آلایندگی‌هایی که از آن‌ها ایجاد می‌شود، اظهار داشت: عمر ناوگان اتوبوسرانی ما افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس و نمایندگان مردم در شورای شهر باید دست به کار شوند و در بودجه سال 97 مبلغ قابل توجهی را برای این امر در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به دست بودجه حل می‌شود، افزود: آن‌چه که در این مدت به سازمان اتوبوسرانی گذشته این است که بالارفتن قیمت اتوبوس‌ها و نبود بودجه لازم برای خرید اتوبوس منجر به این اتفاقات شده است.

نصراصفهانی در پاسخ به این سئوال که سلامت مردم چه اندازه برای اعضای پنجمین دوره شورای شهر اصفهان اولویت دارد؟ خاطرنشان کرد: باتوجه به دیدگاه اعضای شورای شهر در دوره پنجم اولویت نخست، سلامت مردم است از این‌رو سازمان اتوبوسرانی و حمل‌ونقل بار، تاکسیرانی و خدمات شهری به طور کلی مباحث زیست محیطی را دنبال می‌کنند.

وی گفت: ما به عنوان مدیریت شهری در بحث خرید اتوبوس‌های جدید با سوخت یورو 4 و راه‌اندازی فازهای یک، دو و سه قطار شهری تلاش می‌کنیم.

87 درصد از آلودگی گوگردی هوا ناشی از موتورسیکلت‌ها و خودروها است

ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درخصوص رسیدگی به آلودگی هوا و بیان نقاط ضعف‌ اظهار داشت: موارد مختلفی از جمله وجود کوره‌های آجرپزی در شرق اصفهان و به‌هم ریختن اکوسیستم شرق و نیز کل اصفهان به دلیلی خشکی زاینده‌رود و نیز تالاب بین‌المللی گاوخونی در این راستا دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث تولید آلودگی توسط خودروها و موتورسیکلت‌ها است، افزود: فکر می‌کنم حدود 87 درصد از آلودگی گوگردی هوا را موتور سیکلت‌ها و خودروها ایجاد می‌کنند و مهم‌ترین موضوع این است که دستگاه‌های مختلف دولتی و شهرداری باید به این موضوع ورود کرده و آن را حل کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: اصفهان یک استان صنعتی است ولی درصد سهم آلودگی که توسط صنعت ایجاد می‌شود در مقایسه با دیگر آلودگی‌ها کمتر و بسیار تأثیرگذار است از این رو برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه اصفهان باید یک سری راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت اندیشیده شود.

به گزارش تسنیم، حال که گره برخی از مشکلات پیرامون آلودگی هوا به دست مدیریت و بودجه حل‌شدنی است امیدواریم علاوه بر اخذ تصمیم‌ گیری‌های مناسب، بودجه 97 برای استان اصفهان به گونه‌ای تعیین شود که شهر گنبدهای فیروزه‌ای اصفهان دیگر بار شاهد آلودگی هوا نباشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار