قیمت میوه شب یلدا در اصفهان کنترل می‌شود

شب یلدا و نشاط حاکم بر فضای آن برای گذراندن بلندترین شب سال در کنار خانواده‌ها و فامیل، سنتی دیرینه در فرهنگ ایرانی است، اما گرانی برخی کالاها مردم را نگران کرده است تا مبادا سنت‌های کهن در تلاطم افزایش قیمت‌ها به حاشیه رود، زیرا از قدیم‌الایام رسم بوده است که میوه‌هایی همچون انار و هندوانه و… برای بیداری درازمدت در این شب توسط بزرگترها تهیه شود.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : شب یلدا و نشاط حاکم بر فضای آن برای گذراندن بلندترین شب سال در کنار خانواده‌ها و فامیل، سنتی دیرینه در فرهنگ ایرانی است، اما گرانی برخی کالاها مردم را نگران کرده است تا مبادا سنت‌های کهن در تلاطم افزایش قیمت‌ها به حاشیه رود، زیرا از قدیم‌الایام رسم بوده است که میوه‌هایی همچون انار و هندوانه و… برای بیداری درازمدت در این شب توسط بزرگترها تهیه شود. این روزها که در سطح شهر رفت‌وآمد می‌کنیم پدران، مادران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی را می‌بینیم که برای فراهم کردن تدارک مهمانی طولانی‌ترین شب سال دست‌به‌کار شده و در هوای سرد آخرین روزهای پاییز به بازار می‌روند تا میزبانی شب یلدای خود را به بهترین نحو برگزار کنند، اما موضوعی که آنها را نگران کرده افزایش احتمالی قیمت میوه و آجیل برای این شب زیبا است.

قیمت میوه نسبت به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

رئیس اتحادیه میوه و سبزی پایتخت در چند روز اخیر در این باره به خبرگزاری برنا اعلام کرد: وضعیت موجودی و قیمت میوه برای شب یلدا مناسب بوده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. حسین مهاجران اذعان داشت: البته گرانی میوه نسبت به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و چنانچه تقاضا بالا رود به‌صورت مقطعی مثلاً در حد یک‌شب است که باتدبیر وزارت کشاورزی این موضوع کنترل‌شده است. وی تأکید کرد: برای شب یلدا گرانی میوه نداریم و چنانچه این شرایط به وجود آید، فقط شامل انار و هندوانه می‌شود که آن‌هم خیلی نیست. رئیس اتحادیه میوه و سبزی پایتخت با تأکید بر این موضوع که «تولید انار در سال 96 نسبت به سال‌های قبل بسیار کم بوده و این نیز طبیعی است که در برخی از روزهای سال که عرضه کم و تقاضا بالاست قیمت بالا رود» افزود: افزایش قیمت شامل همه میوه و صیفی ها نمی‌شود و احتمالاً قیمت برخی مثلاً خیار که متأثر از عرضه و تقاضاست کمی تغییر کند. مهاجران درباره قیمت نهایی هندوانه شب یلدا گفت: با توجه به تقاضای بالای خرید هندوانه در شب یلدا، قیمت نهایی هندوانه را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

ذخیره انار به میزان کافی برای شب یلدا

رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار اصفهان نیز در گفتگو با اصفهان امروز گفت: میوه‌های فصلی برای شب یلدا به‌صورت مدیریت‌شده وارد بازار می‌شوند. نوروزعلی اسماعیلی عنوان کرد: انواع میوه در بازار اصفهان وجود دارد و برای تهیه آن با مشکل مواجه نیستیم. وی ادامه داد: انگور قرمز بیشتر از انگور بدون هسته در اصفهان به فروش می‌‎رود و چون انگور از اصفهان صادر می‌شود تا حدودی با کمبود آن مواجه هستیم. رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار اصفهان با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی باعث کاهش خرید مردم شده است، اظهار داشت: قیمت میوه در میدان میوه و ‌تره‌بار تقریباً متعادل است، اما در برخی از انواع میوه مانند انار و هندوانه شاهد افزایش قیمت هستیم که دلیل آن کمبود این نوع میوه‌ها در داخل استان است. اسماعیلی بابیان اینکه برای جلوگیری از کمبود انار در شب یلدا تدابیر ویژه اندیشیده شده است، تصریح کرد: مقدار زیادی از این محصول به سردخانه و انبارها منتقل‌شده تا برای شب یلدا با مشکل کمبود انار روبه‌رو نشویم، چراکه انار از دیرباز یکی از مهمترین میوه‌های شب یلدا محسوب می‌شده است.

رکود در بازار میوه همچنان ادامه دارد

وی درباره وضعیت کنونی بازار میوه اصفهان بیان داشت: در حال حاضر نرخ آناناس، انگور، انار و همچنین به دلیل سرمای هوا و بارندگی قیمت سبزی‌ها اندکی نسبت به هفته گذشته افزایش‌یافته است. وی با اشاره به اینکه رکود همچنان در بازار میوه ادامه دارد، گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در سطح خرده‌فروشی‌ها در میدان میوه و تره‌بار نیز مغازه‌داران تقاضای کمتری برای خرید میوه و سبزی دارند؛ بااین‌حال با نزدیک شدن به شب یلدا کمبود میوه در بازار نداریم و شهروندان نباید در این باره نگرانی داشته باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار