نگاه حمایتی شورا به سرمایه‌گذارن

شاهین‌شهر شهری نوین با معماری منسجم در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع‌شده است.

سویا رضایی-اصفهان امروز: شاهین‌شهر شهری نوین با معماری منسجم در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع‌شده است. شهری با شهروندانی از اقلیت‌های مذهبی که زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر دارند. شاهین‌شهر را می‌توان نخستین شهر جدید و از پیش طراحی‌شده در ایران نامید. تلاش اعضای دوره‌های مختلف شورا برای آبادانی بهتر شهر کاملاً مشهود است. دوره پنجم شورای اسلامی با نگاه حمایتی از سرمایه‌گذار و تصمیمات کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش خود را در اجرای ایده‌های خدماتی تفریحی برای شهروندان انجام می‌دهد. برنامه‌های شورای پنجم و اهداف نمایندگان مردم برای این شهر موضوعاتی بودند که اساس مصاحبه ما با مهرداد مختاری رئیس شورای را تشکیل می‌دهد.

س- در دهمین ماه از سال قرار داریم، تاکنون چند درصد از بودجه مصوب شهرداری در سال 96 محقق شده است؟

متأسفانه شهرداری‌های کل کشور اوضاع خوبی از نظر درآمد ندارند و درآمدهای پیش‌بینی‌شده آنها محقق نشده و شهرداری شاهین‌شهر نیز با گذشت بیش از ۹ ماه حدود ۵۱ درصد از بودجه سال ۹۶ خود را وصول کرده است.

یکی از دلایل کاهش درآمدهای شهرداری رکود در بازار ساخت‌وساز است، شهرداری شاهین‌شهر چطور با این مسئله روبرو شده است؟

بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها به عبارتی 70 تا 80 درصد درآمدها مربوط به ساخت‌وساز و صدور پروانه می‌شود، اما در شاهین‌شهر این درآمد در ردیف‌های دوم قرار دارد و با این تفاسیر به‌نوعی سایه رکود ساخت‌وساز کشوری بر ما نیز تأثیر گذاشت. ابلاغ طرح جامع در سال ۹۴ و طرح تفضیلی در سال ۹۵ مزید بر علت شد و ساخت‌وساز در شاهین‌شهر را با بحران جدی مواجه ساخته که در پی آن باعث کاهش شدید درآمدی شهرداری شده است.

برای رفع این مشکل برنامه‌ای دارید؟

همانگونه که گفته شد طرح تفصیلی و جامع شهری نیاز به اصلاحات اساسی دارد زیرا علاوه بر رکود ساخت‌وساز، این طرح‌ها سایه سنگینی بر شاهین‌شهر انداخته، ازجمله موارد قابل اصلاح، ارتفاع ساخت‌وساز بود که در طرح جامع کاهش ارتفاع را داشتیم، چیزی که مسلم است این بود که همه مردم قصد انبوه‌سازی نداشتند اما متأسفانه طرح تفصیلی و ضوابطش حتی برای مردم عادی دردسرساز شده است، چراکه بسیاری از ضوابطش تغییر پیداکرده که با شرایط مردم همخوانی ندارد. در این راستا نخستین قدم دوره پنجم با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ملاقات با وزیر مربوطه بود که اجازه ورود به این بخش را گرفتیم و با دستور وزیر راه و شهرسازی قرار شد موارد مدنظر شهرداری و شورای اسلامی بررسی شود. در این راستا پس از تشکیل جلسات متعدد ضوابط طرح تفصیلی موردبررسی مجدد قرار گرفت و تقریباً تمامی نظرهای شهرداری و شورا درباره اصلاحات اعمال شد و جا دارد از تمامی مسئولان ذی‌ربط نیز تشکر کنیم.

درباره درآمدهای پایدار، یکی از روش‌ها جذب سرمایه‌گذار است که در این رابطه شاهین‌شهر در چند سال گذشته و در دوره قبلی قدم‌های خوبی برداشته، در این دوره از شورا چه اقداماتی صورت گرفته؟

همانطور که گفتید دوره چهارم قدم‌های خوبی برداشته شد اما تنها در بخش‌ هایپرها، سیتی سنترها و ساخت‌وسازها در بخش تجاری بود. دوره پنجم نگاه، چشم‌انداز و دید متفاوتی دارد و به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های رفاهی، تفریحی و خدماتی معطوف است. جلسات مختلفی برای اجرای شهرک سلامت برگزار کرده‌ایم. در بخش هتل‌سازی نیز موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌ایم. همچنین اقدامات و جلساتی برای تبدیل پسماند به برق داشته‌ایم. در کمپینگ ضلع شرق با مجموعه رفاهی تفریحی آبی، اقامتگاه بین‌شهری و نمایشگاه اتومبیل و در ضلع غرب ساخت کمپینگ و نمایشگاه سنگ طرح‌هایی است که با جذب سرمایه‌گذار آن را اجرایی خواهیم کرد. این بخش نیز دارای مشکلات خاص خودش است و ما باید امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذار را فراهم کنیم زیرا تنها راه نجات شهر و شهرداری برای رسیدن به درآمدهای پایدار است که یکی از منابع پایدار جذب سرمایه‌گذار هست. ما دستان سرمایه‌گذاران را می‌فشاریم و از حضور آنها در این شهر استقبال می‌کنیم. جا دارد سرمایه‌گذاران نیز به ما اطمینان کنند زیرا شاهین‌شهر پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.

مشکلات شورای پنجم چیست؟

در هر دوره شورا پروژه‌هایی آغاز می‌شود و بدهکاری‌های مالی نیز به دوره بعد منتقل می‌شود. اتفاق نامبارکی که در این دوره با آن روبرو شدیم این است که دیون پروژه‌ها آمده است اما پروژه نیمه‌تمام نداریم و پروژه‌ها پیش از تمام شدن گشایش یافته اند. به‌عنوان‌مثال پروژه فرهنگسرای خانواده در خیابان عطار ازاین‌دست پروژه است. حتی یک پروژه قابل‌ملاحظه که شورا و شهرداری بتوانند روی آن مانور دهند نداریم. تمامی پروژه‌ها کوچک و خرد هستند. نظر اعضای دوره قبل بر این بود که دوره جدید با فکر خودشان پروژه تعریف کنند. درحالی‌که این حرفی منطقی برای شهرسازی و مدیریت شهری نیست. در بودجه سال جاری حتی یک پروژه شاخص و بزرگ که تعریف‌شده باشد و زیرساخت‌هایش را آماده کرده باشند وجود ندارد. درواقع ما باید از صفر شروع کنیم. طرح‌ها و پروژه‌های در بودجه سال ۹۶ آمده است که حتی تملک هم نشده‌اند؛ اما در بودجه تعریف‌شده‌اند و این اقدامی غیرکارشناسی است مانند ساخت پارک کوهستانی در ضلع غرب.

از پروژه‌ها و طرح‌های شورای پنجم برای شهر بگویید.

ازجمله پروژه‌های که در این دوره از شورای اسلامی برنامه‌ریزی‌شده است می‌توان به اصلاح ورودی شهر از ضلع شرق (پل شهدای گرگاب) اشاره کرد. ورودی ضلع شرقی شاهین‌شهر به‌عنوان اصلی‌ترین ورودی زیبنده و شایسته این شهر نیست. در حال حاضر سه طرح به اداره کل راه و شهرسازی پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم بزودی با یکی از سه پیشنهاد ارائه‌شده موافقت شود. یکی دیگر از طرح‌های اجرایی در میدان امام حسین(ع) واقع در شرق شاهین‌شهر، طرح زیرگذر از بلوار شهیدمحمد منتظری به بلوار آیت‌ا... طالقانی و بلعکس است. پیش‌بینی می‌شود ابتدای سال آتی عملیات اجرایی این طرح آغاز شود. به‌طورکلی ارائه خدمات عمرانی از قبیل رفاهی، ورزشی، فضای سبز و... را بر اساس نیازسنجی و اعتبار سنجی برای کلیه محلات به‌صورت گسترده در سطح شهر مدنظر است.

در مصاحبه‌های قبلی عنوان کرده بودید که شهرداری شاهین‌شهر درباره استخدامی طبق چارت سازمانی عمل‌نکرده و با نیروهای مازاد روبرو است چه تصمیمی در این رابطه دارید؟

روی این موضوع خیلی حرف دارم، همانطور که پیش‌ازاین هم عنوان‌شده شهرداری با بحران مالی سنگینی روبرو است. در شرایط بسیار نامساعدی هستیم و بااین‌حال بیشتر درآمدی که کسب می‌شود به سمت بودجه جاری می‌رود و از هزینه‌های عمرانی کاسته می‌شود. چون سابقه معاون عمرانی شهرداری را دارم اصلاً از این وضعت راضی نیستم زیرا از بخش‌های عمرانی هرروز بیشتر فاصله می‌گیریم و این مورد برای هیچ شورا و شهرداری خوش‌آیند نیست. امیدواریم بتوانیم مشکلات را کنترل کنیم و به بخش‌های عمرانی سروسامانی اساسی بدهیم. هر ارگان و سازمانی چارت سازمانی دارد و بر اساس نیازش نیرو جذب می‌کند و شرایط جذب نیرو به‌هیچ‌وجه فراهم نیست. شهرداری‌ها فراتر از چارت رفته و این موضوع بار سنگینی را به شهرداری تحمیل می کند. شهرداری یک سازمان خدمات رسان و تنها متعلق به مردم است و هر ریالی که غیر از خودش هزینه شود، ضررش به مردم می‌رسد. موظفیم به‌عنوان نمایندگان مردم از هزینه‌های جاری کم کنیم و به هزینه‌های عمرانی و خدماتی مردم اضافه کنیم. حرکتی که در این رابطه شروع شد متأسفانه به‌صورت نادرستی به مردم انتقال و نشان داده‌شده که شاهد عکس‌العمل‌های نامناسبی بودیم و لازم است در اینجا برای شهروندان فرهیخته شهرم عنوان کنم که افزایش یک ریال بودجه جاری یعنی کاهش یک ریال بودجه عمرانی و نتیجه آن کاهش خدمات شهری است. چرا باید این رقم بالا برای بخش جاری هزینه شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار