31 درصد پول اصفهانی‌ها صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود

ایرانی‌ها سالانه بیش از ١٢‌ میلیون تومان برای سکونت خود خرج می‌کنند. بررسی آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که به‌طور میانگین هر خانوار ایرانی سالانه ٣٥‌ درصد از کل هزینه‌های ناخالص خود را به مسکن اختصاص می‌دهد.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز: ایرانی‌ها سالانه بیش از ١٢‌ میلیون تومان برای سکونت خود خرج می‌کنند. بررسی آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که به‌طور میانگین هر خانوار ایرانی سالانه ٣٥‌ درصد از کل هزینه‌های ناخالص خود را به مسکن اختصاص می‌دهد. درواقع هر خانوار ایرانی سالانه ١٢ تا 13‌ میلیون تومان برای سکونت خود هزینه می‌کند. با این اوصاف هزینه مسکن بزرگترین بخش از هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهد. اما در مورد اجاره‌بها وضعیت در شهرهای مختلف متفاوت است. در برخی کلان‌شهرها اجاره‌نشینی فشار کمتری به خانواده‌ها وارد می‌کند درحالی‌که در تعدادی از کلان‌شهرها اجاره‌بها بخش زیادی از هزینه خانواده‌ها را تشکیل می دهد. با بررسی متوسط اجاره پرداختی و میانگین درآمد خانوارها در چند شهر، شرایط را در نقاط مختلف کشور بررسی می‌کنیم تا درنهایت از وضعیت اصفهان در این بخش نیز آگاه شویم. نخست به سراغ تهران می‌رویم، در پایتخت کشور متوسط درآمد خانوار 2 میلیون و 760 هزار تومان و متوسط اجاره‌بها برای هر خانواده یک‌میلیون و 672 هزار تومان محاسبه شده است که با این حساب چیزی حدود 60 درصد هزینه خانوار صرف اجاره مسکن خواهد شد. در حقیقت تهران بالاترین میزان اجاره را در شهرهای ایران به خود اختصاص داده و با توجه به اینکه سایر هزینه‌ها از جمله خوراک و پوشاک نیز در این کلان‌شهر نسبت به سایر مناطق کشور تا حدودی بیشتر است لذا شرایط برای خانواده‌های اجاره‌نشین در این شهر کمی دشوارتر از سایر شهرهاست. در شیراز متوسط درآمد هر خانوار 2 میلیون و 55 هزار تومان و میانگین اجاره‌بها در این شهر در حدود 845 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است، لذا هزینه اجاره‌بها 41 درصد هزینه‌های خانواده‌های شیرازی را به خود اختصاص داده است.
محاسبه متوسط اجاره‌بها در اصفهان
در رشت میانگین درآمد هر خانوار 2 میلیون و 111 هزار تومان و متوسط اجاره‌بها 762 هزار تومان پیش‌بینی‌شده است، در این شهر نیز 36 درصد از درآمد خانوارها صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود. در شهر مشهد متوسط درآمد خانوارها یک‌میلیون و 986 هزار تومان و متوسط اجاره‌بها 645 هزار تومان و در اهواز نیز میانگین درآمد 2 میلیون و 272 هزار تومان و متوسط اجاره‌بها 736 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است، در این دو شهر، 32 درصد هزینه خانوارها صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود. اما در اصفهان متوسط درآمد هر خانوار 2 میلیون و 170 هزار تومان در نظر گرفته شده است، این در حالی است که میانگین اجاره‌بها در این شهر در حدود 690 هزار تومان محاسبه‌شده و با این اوصاف چیزی در حدود 31 درصد از هزینه خانوارهای اصفهانی برای پرداخت اجاره مسکن صرف می شود. در حقیقت از نظر نسبت درآمد و پرداخت اجاره‌بها، اصفهان بعد از شهرهای تهران، شیراز، رشت، مشهد و اهواز قرار می‌گیرد و ششمین شهر کشور در این زمینه است، این موضوع به‌خوبی بالا بودن هزینه اجاره را نسبت به درآمد خانوارهای اصفهانی نشان می‌دهد، موضوعی که می‌طلبد فکری به حال آن شود تا لازم نباشد هر خانواده حدود 30 درصد هزینه‌های خود را برای پرداخت اجاره‌بها اختصاص دهد.
نرخ اجاره‌بها نسبت به تابستان کاهش چشمگیر دارد
اما درباره بازار اجاره‌بها در این روزها، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد عرضه مازاد مسکن اجاره‌ای و پایان یافتن فصل جابه جایی، سبب کاهش چشمگیر قیمت‌ها گاه تا ۵۰ درصد اجاره‌بهای پیشنهادی در تابستان شده است. اگرچه پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن مبنی بر کاهش اجاره‌بها در نیمه دوم امسال به وقوع پیوست اما ارقام کاهش نرخ اجاره‌بها بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود به‌گونه‌ای که در دو گونه از مسکن‌های آماده اجاره، این کاهش بسیار چشمگیر بود، نخست در خانه‌های گران‌قیمت، لوکس و متراژ بالاست که نسبت به تابستان امسال گاهی تا 5/1 برابر کاهش‌یافته و دیگری در خانه‌های آپارتمانی واقع در طبقات بالا بدون آسانسور و پارکینگ است که به دلیل نبود مشتری، موجران مجبورند تا 50 درصد قیمت تابستان را برای اجاره بها در نظر بگیرند یا حتی خانه را به افراد مجرد اجاره دهند. البته به گفته برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌شود نرخ اجاره با نزدیک شدن به ایام پایانی سال به میزان محدودی افزایش یابد اما این افزایش در حدی نخواهد بود که بازار را دستخوش تغییرات چندانی کند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار