شهردار اصفهان: هوای پارک، نخستین حق مردم است

شهردار اصفهان گفت: ساختن شهری با امید والاترین هدف مدیریت شهری است، که در این راه از تمامی سلایق افراد استفاده می‌کنیم.

شهردار اصفهان گفت: ساختن شهری با امید والاترین هدف مدیریت شهری است، که در این راه از تمامی سلایق افراد استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهارکرد: در اردیبهشت ماه امسال شاهد برگزاری انتخابات پرشکوهی با حضور تمامی آحاد ملت بودیم، در این انتخابات گروه‌های مختلف برنامه‌ها و شعارهای خود را اعلام و در این فضا لیست امید نیز برنامه هایی ارائه کرد که در نهایت لیست امید از سوی مردم انتخاب شد، کسانی که برگزیده شدند با امید حرکت خود را آغاز و در یک فرآیند پیچیده و علمی بنده را به عنوان شهردار اصفهان انتخاب کردند.

وی افزود: پس از انتخاب شدن بر اساس همه سلایق، بر مبنای مصلحت و آبادانی شهر شروع به فعالیت کردیم که در این راستا اولین رویکرد مدیریت شهری جدید، توسعه پایدار شهری، تامین حقوق مردم و تضمین حقوق آیندگان است.

شهردار اصفهان معتقد است: زمانی که انتخاباتی صورت می‌گیرد، گروه‌های سیاسی شعارهایی می‌دهند و پس از آن حزبی پیروز می‌شود، اما این دلیل نمی‌شود گروه حاکم محدودیت‌هایی برای گروهی که رای نیاورده ایجاد کند، از این رو به عنوان شهردار همه مردم شهر، سعی کرده‌ام برای آبادی و ساختن شهری پایدار با تمامی سلایق گفتگو کنم، البته در این راه رویکردهای خاص خودمان را داریم، به عنوان مثال اولین رویکرد شهرداری در حوزه شهری، توسعه پایدار است و این مهم یکی از اصلی‌ترین مواردی است که برای ساختن شهر باید در نظر باشد، در توسعه پایدار هدف تامین حقوق مردم این دوره و دوره‌های بعدی است و هیچ توسعه‌ای نمی‌تواند اکنون را به قیمت تخریب آینده بسازد.

نوروزی تاکید کرد: محیط زیست محور توسعه پایدار است، زیرا اگر در توسعه پایدار حقوق شهروندی رعایت نشود و نگاه‌ها کیفی نباشد مثمرثمر نخواهد بود، ممکن است توسعه به صورت فیزیکی در شهرها برقرار باشد، اما توسعه پایدار واقعی نیست.

قرار نیست نقطه‌ای از شهر را به قیمت نابودی نقطه دیگر آباد کنیم

وی با بیان اینکه محور توسعه ابزار و ماشینها نیستند، تصریح کرد: در توسعه پایدار انسان محوری مد نظر است، در توسعه پایدار قصد داریم فعالیت‌های عمرانی را به سمتی ببریم که افراد بیشتری از امکانات ایجاد شده استفاده کنند و در سرمایه‌گذاری در شهر همه شهروندان بتوانند از دستاورد سرمایه بهره مند شوند.

شهردار اصفهان در ادامه بر صیانت از هویت، میراث و آثار باستانی شهر اصفهان تاکیدکرد و گفت: اگر فعالیتی دستاوردهای شهری را تخریب کند، توسعه پایدار محقق نخواهد شد، زیرا باید در مسیر توسعه همواره به دنبال حفظ شهر موزه اصفهان باشیم و از آن پاسداری کنیم، مجموعه شهرداری اصفهان باید پاسداران واقعی حفظ دستاوردهای تاریخی شهر باشند و البته با این نگاه همه مدیران شهری فعالیت می‌کنند.

نوروزی با بیان اینکه توسعه مورد هدف مدیریت شهری، توسعه ایی متوازن است، تصریح کرد: قرار نیست نقطه ای از شهر را به قیمت نابودی نقطه دیگری آباد کنیم، زیرا مبنای توسعه متوازن، عدالت است و عدالت محوری باید محرومیت زدایی کند، این مهم در برنامه‌های مدیریت شهری مطرح است.

وی افزود: باید زیرساخت ها در شهر به گونه ای آماده شود تا همه شهروندان به صورت عادلانه از آنچه تولید می‌شود، بهره مند شوند، به عنوان مثال سامانه بی. آر.تی، قطار شهری و حمل و نقل عمومی باید به گونه ای بسترسازی شود که همه ساکنان شهر بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی ادامه داد: مدیریت شهری برای رعایت توازن جلسات شورای معاونان را به صورت جدی در مناطق مختلف شهری تشکیل داده و به بسیاری از مناطق محروم شهر سر زده ایم، جلساتی تشکیل داده ایم، گزارش شهرداران را شنیده‌ایم ، مسائل را بررسی کردیم و پس از حضور در محل پروژه‌ها و بررسی نقایص و پیشرفت‌ها تصمیمات لازم را با شناخت واقعیات اتخاذ کرده‌ایم.

هوای پارک، نخستین حق مردم است

شهردار اصفهان با بیان اینکه معتقدیم در توسعه پایدار باید حقوق شهروندی رعایت شود، افزود: نخستین حق مردم داشتن هوایی پاک است که کمتر آن را در اختیار دارند، به همین دلیل هر هفته جلسات متعددی برای تامین مالی خط اول تا سوم مترو برگزار می‌شود و همه بخش های مربوطه بسیج می‌شوند تا این مسئله را حل کنند، همه این اقدامات دلیلی است برای آنکه مردم تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

نوروزی اضافه کرد: نگاه مدیریت شهری در اداره شهر باید تأمین کننده نظر اکثریت مردم باشد، زیرا در این صورت است که وقتی میدانی یا پروژه ای ساخته می‌شود مردم از آن استقبال می‌کنند، اما متاسفانه برخی پروژه‌ها با نارضایتی و تحریم مردمی روبرو شده و این عدم توسعه پایدار را نشان می‌دهد.

ضرورت چابک سازی سازمان‌های شهرداری

وی تصریح کرد: باید با سنجش درست درخواست‌ها و نیازهای اکثریت مردم، پروژه های بعدی را انجام داده و علمی، دقیق و حساب شده حرکت کنیم، با توجه به این مهم باید تغییراتی در سازمانهای شهرداری در راستای چابک سازی آنها انجام شود تا در نهایت افراد شایسته چه زن و مرد در بخش های مدیریتی و شهرداری اصفهان مشغول به کار شوند، البته تا به امروز به این مهم توجه داشته ایم.

طی ۱۰۰ سال فعالیت شهرداری، یک شهردار زن نداشتیم!

شهردار اصفهان افزود: شهرداری اصفهان سن زیادی پیدا کرده است و در طول این ۱۰۰ سال تا به امروز یک نفر شهردار زن هم نداشتیم، البته جنسیت برای ما ملاک نیست، گرچه باید به این مسائل دقت داشت تا هر فردی در جای خودش باشد، شهرداری از توان افرادی که شایستگی دارد، استفاده می‌کند، این درحالی است که در هیچ نظامی به جنیست توجه نمی‌شود اما به کارآمدی و تخصص و عدالت باید توجه کرد.

در مدیریت دچار گسست نسلی شده‌ایم

وی با تاکید بر استفاده از جوانان در سیستم مدیریتی شهرداری تصریح کرد: نمی شود عده ای ۳۰ سال مدیر باشند و بعد از بازنشستگی جایگزینی نداشته باشند، در مدیریت دچار گسست نسلی شده‌ایم، در این خصوص مدیران تربیت نشده و نگاه علمی دقیقی نداشته ایم، هنوز کسی آماری ندارد که چقدر از مدیران جوان هستند، چه تعداد بازنشسته شدند و چه کسانی چه قابلیت‌هایی را دارند.

نوروزی با بیان اینکه مدیریت شهری بر این باور است که اگر در اداره امور شهر نگاه تغییر و تحولی صورت می‌گیرد باید از جوانان استفاده شود، اظهارکرد: از این رو سعی کرده ایم در این زمینه در اموری که ممکن بود از ظرفیت جوانان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تعدد و تکثر نیرو و تعدد فعالیت‌ها در شهرداری نیاز به انضباط مالی و اداری دارد، افزود: سیستمی که می‌خواهد برای انجام وظایفش حرکت کند باید چابک سازی شود تا اهداف خود تحقق یابد، زیرا با تن لش و سنگین نمی‌توان گام های استوار برداشت.

هیچ زخم زبانی نمی‌تواند مانع راه شهرداری شود

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه باید هزینه‌های اضافی و غیرضروری حذف شود، گفت: برای این امر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و هیچ زخم زبانی نمی‌تواند مانع راه شهرداری اصفهان شود و در جاهایی که باید هزینه ضروری انجام شود، به طور حتم هزینه می‌کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه مردم به شهرداری اصفهان در خصوص برخی هزینه‌های اضافی تذکر می‌دهند، اضافه کرد: در این زمینه با اقشار مختلف گفت و گو کرده‌ و در راستای کاهش هزینه‌های اضافی اقداماتی را انجام داده‌ایم، البته نیاز به زمان بیشتری داریم.

وی اجرای چارت جدید شهرداری را پروژه‌ای سنگین در حد اجرای پروژه مترو دانست و افزود: با اجرای چارت جدید که از سوی وزارت کشور اعلام شده است و مدیریت شهری اصفهان ناچار به اجرای آن است، مجبور به ادغام برخی سازمان‌ها هستیم.

ناگزیر هستیم توان مدیریتی کارکنان را افزایش دهیم

شهردار اصفهان تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم توان مدیریتی کارکنان را افزایش دهیم، البته شهرداری اصفهان از کارشناسان، کارکنان و مدیران بسیار خوبی بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه مدیریت مبتنی بر توان نیروی انسانی می تواند کارها را به خوبی پیش ببرد، اظهار کرد: سیاست ها باید تغییر کند و از تمام ظرفیت های داخلی شهرداری استفاده شود تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

مدیریت شهری کارکنان شهرداری را سرمایه‌های این نهاد می‌داند و برای آنها بیشتر از سایر سرمایه‌ها ارزش قایل است، در این مدیریت هم شاهد بوده‌ایم بسیاری از کارکنان با تمام ظرفیت برای خدمت رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه حکمرانی خوب جزء شعارهای مدیریت شهری اصفهان است، تصریح کرد: در حکمرانی خوب، توسعه مشارکت اصلی مهم است و مردم باید در اداره امور شهر نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمی توان دایره نظارتی مردم را تنگ و زمینه را برای حضور آنها نامساعد کرد، بلکه باید شرایط توسعه و استفاده از مشارکت های مردمی فراهم باشد، اظهارامیدواری کرد: با کمک رسانه‌ها زمینه مشارکت هر چه بیشتر مردم فراهم شود.

صدای مردم را در اصفهان فردا می‌شنویم

شهردار اصفهان با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز کاری از فعالیت خود اظهارکرد: از ابتدای فعالیت بحثی را با عنوان سلسه نشست‌های «اصفهان فردا» شروع کردیم و هم اندیشی در اصفهان فردا با گروه‌های مختلف آغاز شد، در این طرح کسانی دعوت شدند که در بین صنف خود از ویژگی‌های لازم برخوردار بودند.

نوروزی ادامه داد: در ۱۰۰ روز کاری ۲۰ جلسه هم اندیشی برگزار شد به این معنا که در این ۱۰۰ روز، حرف هزار نفر را در ۲۰ جلسه هم اندیشی شنیدیم و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد، در واقع تا جایی که امکان داشته باشد، جلسات اصفهان فردا را گردشی برگزار می‌کنیم و پس از پایان یک دوره، برنامه جدید را آغاز خواهیم کرد تا بیشتر صدای مردم را بشنویم زیرا برگزاری چنین جلسات و این گونه شنیدن صدای مردم کارشناسی‌تر خواهد بود چون سخنان از زبان اهل فن بیان می شود.

افتخار می‌کنم که قانون شفاف سازی را برای اولین بار در شهرداری فعال کردم

وی تاکید کرد: نمی‌توان حرف از حکمرانی خوب زد، اما مردم از بودجه‌ها و اقدامات خبر نداشته باشند، من نخستین شهرداری بودم که قانون مربوط به شفاف سازی را مطرح و مشاور شفاف سازی و مبارزه با فساد را منصوب کردم و این مهم یکی از مولفه‌های نظام های دموکراسی است.

نوروزی اظهارکرد: اگر این تفکر در همه شهرهای کشور تعمیم یابد و همه بدانند دارایی های شهرداری چقدر است، چه میزان از بودجه محقق شده و عوارض صرف چه کارهایی می‌شود، مردم بیشتر اعتماد می‌کنند، البته رسانه‌ها باید در این مسیر مدیریت شهری را همراهی کنند.

مدیریت شهری تسهیل‌کننده امور است

وی با بیان اینکه مدیریت شهری متصدی امور نبوده و تسهیل کننده آن خواهد بود، گفت: به عنوان مثال باید زمینه توسعه گردشگری را فراهم کنیم، این درحالی است که برای توسعه گردشگری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردمی وجود دارند، اما باید در زمینه رونق بخشی به این موارد باید زیرساخت‌های لازم را بسازیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر می‌گوییم حکمرانی خوب به عنوان یک امر مهم باید اجرایی شود به این معنی است که امور باید به بخش خصوصی واگذار شود، افزود: نباید بسیاری از کارها را مدبریت شهری انجام دهد، بلکه باید این امور با توسعه تعاملات بخش خصوصی به آنها واگذار شود، به عنوان مثال باید بازارهای کوثر توسط مردم ساخته شود، مشارکت‌ها افزایش یابد و کارآفرینان شهر را بسازند.

وی با اعلام اینکه در موضوع گردشگری و توسعه بخش خصوصی اقداماتی شده است، تصریح کرد: برای هموار کردن توسعه گردشگری، حداقل با پنج وزیر گفتگو کرده و در کیش، تهران و شهرهای دیگر و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی‌ جلساتی داشتیم و به تازگی هم با یک هیئت ترکی برای ساخت هتل مذاکره کرده‌ایم. حمایت از کارآفرینان اشتغال را به همراه دارد و این مباحث نیاز امروز شهر است تا یک شهر جهانی و در شان اصفهان ساخته شود که البته این امر با همت همه شهروندان شدنی است.

شهردار اصفهان در بخش پرسش و پاسخ در خصوص روند انتصابات در شهرداری و میزان شایسته سالاری در این انتخابات، گفت: اینکه از من بپرسید بر اساس شایسته سالاری انتخاب داشته ام یا خیر پاسخ من روشن است و تاکنون هم می‌بینم که آنچه که انجام داده‌ام، درست بوده است.

۲۲ حکم مدیریتی زدم که تنها ۲ مدیر خارج از شهرداری بودند

وی افزود: البته برخی مطرح می کنند که نیروها را از بیرون آورده‌ام و از ظرفیت شهرداری استفاده نکرده‌ام، باید بگویم از ابتدای انتصابات تاکنون در مجموع برای ۲۲ نفر حکم زده شده که دو نفر آنها از بیرون بوده و شش نفر هم مامور از دستگاه‌های دیگر را انتصاب کرده‌ام.

شهردار اصفهان افزود: ۵۰ درصد از انتصاباتم از کارکنان شهرداری بوده و برخی از معاونت‌ها مانند معاونت برنامه ریزی و معاونت خدمات شهری را به خاطر سابقه کاری و علمی که داشته‌اند، انتخاب کرده‌ام.

وی در خصوص پروژه‌های جدید در شهر اصفهان افزود: من نیامده‌ام کاری که هر روز انجام می دهم را نمایش دهم، وقتی با اتمام سرمایه‌های شهر روبرو هستیم باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام برنامه‌ریزی کرد.

نوروزی تصریح کرد: همه پروژه‌های رها شده و نیمه کاره را در دستور کار قرار دادیم تا بیش از این هزینه به مردم تحمیل نکنیم، وگرنه می‌توانستیم از دل گفتمان‌ها، ایده‌ها و طرح‌های جدید ارایه کرد، اما قصد نداریم پروژه نیمه کاره ای در شهر باقی بماند.

شهردار اصفهان رینگ چهارم ترافیکی را یکی از پروژه‌های در دستور کار شهرداری اصفهان دانست و افزود: این پروژه بیش از ۵۰ کیلومتر مساحت دارد که بیش از ۴۶ کیلومتر آن در شهر اصفهان است، این پروژه رینگ بسیار مهم با هزینه‌های سنگین است که حداقل برای هر پل این پروژه، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

قفل توقف پروژه‌ها را شکسته‌ایم

نوروزی در خصوص اینکه رکود و توقف پروژه‌های شهرداری گفت: هرگز در پروژه‌ها قفلی نداشته‌ایم، بلکه ما قفل توقف پروژه‌ها را شکسته‌ایم و مشکلات مالی و فنی پروژه ها را برطرف کرده‌ایم. هر چند برخی انسان‌های بی انصاف گفته‌اند که من دستور تعطیلی برخی پروژه‌ها را داده ام که در این زمینه قضاوت را بر عهده شهروندان و رسانه ها که دید بازتری دارند، واگذار می کنم.

وی با اشاره به شرایط دروازه های ورودی اصفهان گفت: ورودی شهر بیانگر ماهیت شهر است، ما در نظر داریم معماری‌های ورودی را به گونه ای تعریف کنیم که آنچه در اصفهان موجود است را به صورت آبرومندانه ای به گردشگران نشان دهیم.

نوروزی در خصوص مرکز همایش‌های بین المللی شهر اصفهان اظهارکرد: همه باید بر پای این مرثیه گریه کنیم، باید پل هفتم اصفهان را برای این پروژه احداث کنیم تا بخش عظیم جمعیت آینده شهید کشوری را مدیریت کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار