قدیمی ترین خانه تاریخی کاشان در معرض تخریب است

مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: قدیمی ترین خانه تاریخی این شهرستان در معرض ویرانی قرار گرفته است. اين خانه با داشتن ویژگی های معماری، تزیینات گچبری و نقاشی منحصربفرد نیازمند توجه جدی برای احیا و بازسازی است.

مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: قدیمی ترین خانه تاریخی این شهرستان در معرض ویرانی قرار گرفته است. اين خانه با داشتن ویژگی های معماری، تزیینات گچبری و نقاشی منحصربفرد نیازمند توجه جدی برای احیا و بازسازی است.

به گزارش ایسنا ، محمد مشهدی نوش آبادی اظهار کرد: خانه تاریخی منتسب به "عبدالرزاق خان" از آثار دوره زندیه است که با مساحت 3600 مترمربع در دو طبقه در محله پامنار کاشان در نزدیک مسجد آقا بزرگ واقع شده است.

به گفته وی، این خانه در کنار آب انبار عبدالرزاق خان واقع شده و به نام وی شهرت دارد، اما هنوز سند یا مدرک محکمی برای انتساب این خانه به عبدالرزاق خان پیدا نشده است و در صورت اثبات انتساب این مکان به عبدالرزاق، این خانه را باید قدیمی ترین و مهم ترین خانه و الگوی خانه های تاریخی کاشان دانست.

مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان تاکید کرد: درباره صحت انتساب این خانه به عبدالرزاق خان نیازمند انجام پژوهش های میدانی و اسنادی است که با استفاده از کاوش های باستان شناسی و مقایسه تطبیقی ویژگی های معماری و هنری این خانه با دیگر بناهای دوران زندیه در کنار بررسی شهرت این انتساب در ميان مردم محل، می توان به این مهم اطمینان پیدا کرد.

مشهدي نوش آبادي افزود: خانه های تاریخی کاشان عمدتا متعلق به دوران قاجار است، ولی ویژگی های منحصربفرد معماری مانند ارتفاع قابل ملاحظه اتاق ها در طبقه فوقانی که در دیگر خانه های قاجاری کاشان کمتر دیده می شود و نوع تزئینات متفاوت آن در بخش شاه نشین می تواند در تاریخ گذاری این خانه مهم تلقی شود.

وي با اشاره به تخریب بی رویه این اثر بسیار مهم تصریح کرد: با وجود تاکید بر مرمت این خانه، در سالیان اخیر بخش های زیادی از این بنای ارزشمند از جمله شاه‌نشین ضلع غربی تخریب شده است و به مرور زمان، بخش های مختلف آن در حال تخریب و نابودی قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تصريح كرد: عبدالرزاق خان حاکم کاشان در دوران زندیه و اوایل قاجاری بود که بعد از زلزله ویرانگر 1192 هجری قمری در این شهر نسبت به بازسازی کاشان و ساخت بناهای عام المنفعه همت گماشته و حتی با درایت و هوشمندی وی کاشان از هجوم آغامحمدخان قاجار در امان مانده است.

مشهدی نوش آبادی افزود: این خانه در حال حاضر در تملک وزارت مسکن و شهرسازی است و شهرداری کاشان به دنبال تملک این بنا و احیای آن است که این اقدام ارزنده می تواند به نجات و احیای قدیمی ترین خانه تاریخی کاشان بیانجامد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار