227 تماس تلفنی در خصوص کودک‌آزاری در 9 ماهه امسال

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در 9 ماهه امسال طبق آمار موجود تعداد 227 تماس تلفنی در خصوص کودک‌آزاری با این مرکز گرفته شده و پس از مداخله همکاران مشخص شده که 50 درصد گزارش‌های دریافتی مربوط به کودک‌آزاری‌های ناشی از غفلت مراقبان و والدین است و نوزاد یا کودک تا سه سال در جایی رها شده بود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در 9 ماهه امسال طبق آمار موجود تعداد 227 تماس تلفنی در خصوص کودک‌آزاری با این مرکز گرفته شده و پس از مداخله همکاران مشخص شده که 50 درصد گزارش‌های دریافتی مربوط به کودک‌آزاری‌های ناشی از غفلت مراقبان و والدین است و نوزاد یا کودک تا سه سال در جایی رها شده بود.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص مسأله کودک‌آزاری و کودکانی که در سال جدید به مراکز بهزیستی استان اصفهان برای حضانت و نگهداری واگذار شدند، با فارس به گفت‌وگو نشست.

به گزارش فارس ، مراقبت از فرزندان از پرمسؤولیت‌ترین کارهایی است که انسان در طول زندگی خود تجربه کند، در حالی که بسیاری از افراد آمادگی لازم برای به عهده گرفتن این مسؤولیت را ندارند یا گاهی آن‌چنان دچار تنش‌های زندگی هستند که نمی‌توانند والدین خوبی باشند و نتیجه این افعال با خشونت به کودکشان بروز و ظهور پیدا می‌کند.

خانواده گسسته، فقر، ضعف آگاهی و آموزش، نبود سازمان‌های خدمات رسان، اعتیاد، کم توجهی به قانون و قانون‌گرایی، بی‌انضباطی اخلاقی، عدم نظارت بر زندگی روزمره کودکان، مشغله‌های روزمره، توجه بیش از حد والدین به فضاهای نامعقول مانند مادی‌گرایی از جمله مهم‌ترین دلایل کودک‌آزاری است و سازمان بهداشت جهانی برای ایجاد فضایی امن برای زندگی کودکان پیاده‌سازی و اجرای قوانین بازدارنده، ایمن‌سازی محیط، پشتیبانی والدین، توانمندسازی اقتصادی، فعالیت گسترده مراکز پاسخگو، افزایش مهارت زندگی و افزایش سواد خانواده‌ها را از جمله شرایط مورد تأکید می‌داند.

خانواده نقش مؤثری در پیشگیری از وقوع کودک‌آزاری ایفا می‌کند، بنابراین سطح آگاهی از مهارت‌های اجتماعی، میزان آشنایی با مهارت‌های فرزند پروری، تحصیلات پایین، سؤسابقه‌های کیفری، اعتیاد و ابتلای والدین به بیماری‌های روانی باعث می‌شود تا کودکان در معرض کودک‌آزاری قرار گیرند.

در همین راستا و برای بررسی برخی از ابعاد این موضوع با مجتبی ناجی، سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم.

*تعریف و دسته‌بندی انواع کودک‌آزاری

فارس: کودک‌آزاری به چه معناست و به چه اقداماتی اطلاق می‌شود؟

ناجی: کودک‌آزاری از نظر مفهومی هرگونه رفتاری است که باعث رنجش جسمی یا روانی پایدار در کودکان می‌شود و علاوه بر آن عدم یک رفتار یا ترک آن مانند برآورده نکردن نیازهای روانی آموزشی جسمی و غذا کودک که منجر به کودک‌آزاری شود جزو این مقوله قرار می‌گیرد.

در دسته‌بندی‌های سنتی کودک‌آزاری را به چند بخش تقسیم می‌کنند، اولین دسته، بعد جسمی است که بیشتر از دیگر ابعاد آمار قابل‌توجهی از کودک‌آزاری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در این بعد کودکان مورد آسیب فیزیکی مثل تعرض جسمی و کتک خوردن قرار می‌گیرد، در ادامه دسته‌بندی بعدی روانی و بعد غفلت از نیازهای کودک این روزها بیشتر از قبل مورد توجه گرفته است.


از آنجایی که در سال‌های اخیر توجه به حقوق کودک بیشتر شده و نیازهای تربیتی، سلامت روانی و اجتماعی آن‌ها مد نظر قرار گرفته، پدیده کودک‌آزاری با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود و به همین منظور در بحث پیشگیری از کودک‌آزاری در سطح دنیا، روز 19 نوامبر برابر با 28 آبان ماه به عنوان روز جهانی پیشگیری و مقابله با کودک‌آزاری مطرح شده و هر ساله در این روز در کشور ما و در استان اصفهان همایش برگزار می‌شود و متخصصان و صاحب‌نظران نتیجه تحقیقات خود در زمینه کنترل و پیشگیری از گسترش این پدیده را بیان می‌کنند.

* 227 تماس تلفنی در خصوص کودک‌آزاری در 9 ماهه امسال

فارس: اقدامات پیشگیرانه و مقابله با کودک‌آزاری در استان اصفهان چگونه است؟

ناجی: سازمان بهزیستی استان اصفهان اقدام به تأسیس اورژانس اجتماعی در این خصوص کرده که هم به صورت تلفنی با خط تلفنی 143 پاسخگوی سؤالات و گزارش‌های مردمی و هم به صورت حضوری، مسأله کودک‌آزاری را پیگیری و با انجام مداخلات مشکلات را مرتفع می‌کند.


فارس: تحلیل آمار تماس‌هایی که با مرکز در 9 ماهه سال جاری گرفته شده چه معنا و مفهومی دارد؟

ناجی: در 9 ماهه امسال طبق آمار موجود تعداد 227 تماس تلفنی در خصوص کودک‌آزاری با این مرکز گرفته شده و پس از مداخله همکاران مشخص شده که 50 درصد گزارش‌های دریافتی مربوط به کودک‌آزاری‌های ناشی از غفلت مراقبان و والدین است و نوزاد یا کودک تا سه سال در جایی رها شده بود. 30 درصد تعارضات نیز فیزیکی بوده، به این معنا که بچه‌ها مورد ضرب و شتم و آزار اذیت جسمی قرار گرفته‌اند، 5 درصد هم آمار کودک‌آزاری‌های جنسی و باقی آمار شامل مواردی است که نیاز آموزشی کودک تأمین نشده است.

فارس: در سال 1396 چه تعداد کودک به مراکز بهزیستی واگذار شده‌اند؟

ناجی: در کل 240 کودک در سال جدید به مراکز بهزیستی برای حضانت و نگهداری در مواردی که والدین کفایت لازم برای سرپرستی مؤثر فرزند خود ندارند واگذار شده، در این موارد با هماهنگی مقام قضایی از والدین سلب حضانت می‌شود و سرپرستی موقت یا دائم کودک به بهزیستی واگذار می‌شود.

فارس: صلاحیت و عدم کفایت والدین در نگهداری کودک چگونه احراز می‌شود؟

ناجی: کفایت والدین کودکانی که از خانواده‌ها جدا شدند، عده‌ای به این دلیل است که کودک مجهول‌الهویه است مانند آن‌هایی که شیرخوار هستند و رها شدند و یا در سنی هستند که خودشان هم به شناخت هویت خانوادگی نمی‌توانند کمک کنند. عده‌ای از والدین بی‌کفایت یا زندانی یا دچار اعتیاد هستند و به دلیل اعتیاد والدین، قاضی تشخیص داده که توانایی تربیت خوب و صحیح کودم خود را ندارند و یا ممکن است کودک هم معتاد شود، عده دیگری دچار اختلالات روانشناسی هستند و به همین دلیل نمی‌توانند وظیفه والدینی را خوب انجام بدهند.


فارس: تعداد پذیرش کودکان بهزیستی چه تعداد بوده است؟

ناجی: امسال در سنین مختلف 40 نفر پذیرش داشتیم که این تعداد آمار نسبت به سال‌های قبل، نشان‌دهنده یک آمار افزایشی است، در سال 96 تعداد 55 مورد در سطح استان به بهزیستی ارجاع شدند که کودکان یا زیر سه سال هستند یا این ارجاع به صورت موقتی است؛ مثلاً مادر یا پدر در هنگام بازدید در زمانی دچار نابه‌سامانی شده‌اند که نمی‌توانند از مأموریتی که بر عهده‌شان در فرزند پروری هست بربیایند به همین دلیل کودک موقتاً به بهزیستی واگذار می‌شوند تا زمانی که والدین درمان شده یا در بهتر بهتری قرار گرفته و یا مجازات زندانی آن‌ها به انتها برسد.

* دو هزار زوج در استان اصفهان پشت نوبت پذیرش فرزندخواندگی هستند

فارس: چه تعدادی از کودکان بهزیستی به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند؟

ناجی: بعضی از زوج‌هایی که به دلایل پزشکی صاحب فرزند نمی‌شوند با یک گزینه فرزندخواندگی روبرو هستند، در استان اصفهان تا حدود دو هزار زوج پشت نوبت برای پذیرش قرار دارند و تعداد 50 تا 60 تا نوزاد شیرخواره در سال پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست و از این میان تعدادی از نوزادان مشکلاتی مثل معلولیت نواقص جسمی دارند و متقاضیان معمولاً این کودکان را انتخاب نمی‌کنند.

طی فراخوانی که امسال داده شد، هفت کودک فلج مغزی به وسیله متقاضیان پذیرفته شدند اما معمولاً زوج‌هایی که مطالبه فرزندخواندگی دارند، گزینه‌های جسمی، سن و وضعیت ظاهری دارند که با این تعداد پذیرش بهزیستی استان برآورده نمی‌شود، زوج‌هایی هستند که 6 تا هفت سال است در نوبت پذیرش کودک مانده‌اند.

* سرنوشت کودک رها شده در خمینی‌شهر


فارس: آخرین وضعیت کودک رها شده در خمینی‌شهر در چه مرحله‌ای است؟ آیا کودک به بهزیستی تحویل داده می‌شود؟

ناجی: کودک تحت مراقبت پزشکی در بیمارستان قرار گرفته و بعد از جراحی هم اکنون در بخش بیمارستان بستری است، بعد از ترخیص قرار است به دستور قاضی از بیمارستان تحویل بهزیستی بشود تا درخصوص تشخیص هویت خانوادگی اقداماتی به عمل آید.

تاکنون بر اساس ظاهر و لهجه کودک گمان می‌شود که کودک مربوط به اتباع خارجی است و به محض اینکه از بیمارستان تحویل گرفته شد، بهزیستی در زمینه کاهش تنش و تعارضات روانی و استرس‌هایی که تجربه کرده، تلاش خواهد کرد و این اقدامات معمولاً تا حدی به شناسایی کودک کمک می‌کند تا فرد به محیط خانواده برگردد و یا اگر خانواده باکفایتی ندارد در مراکز شبه خانواده یا خانه کودک و نوجوان بهزیستی نگهداری شود.

زمانی که هویت کودکی تشخیص داده شود حتی اگر تأیید شود ایرانی نیست و متعلق به اتباع دیگر است و به هرحال چون این فرد در جامعه ما زندگی می‌کند، گاهی حتی ممکن است ساکن شهرهای دیگر باشد، باید تحویل خانواده یا کشور خودش بشود و بهزیستی تمامی اقدامات مربوطه را انجام خواهد داد.

در صورتی که هویت کودک مربوط به اتباع دیگر تا روشن شدن تکلیف کودک از او نگهداری به عمل خواهد آمد باشد و در صورتی که از سمت کشور خودش پذیرش شود، اولین گزینه تحویل دادن او به کشور خودش است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شامگاه پنج‌شنبه 12 بهمن ماه کودکی حدود 4 ساله با پای شکسته و صورتی کبود پشت بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر توسط مردم پیدا و به بیمارستان منتقل شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار