سال سخت تأمین آب پیش روی بویین میاندشت

فرمانداران نمایندگان عالی دولت در محل خدمت خود هستند و مرجع مناسبی برای آگاهی از شرایط و موقعیت شهرستان محل خدمتشان محسوب می‌شوند. به همین دلیل در روزنامه اصفهان امروز قصد داریم در مصاحبه با فرمانداران شهرستان‌های مختلف شرایط و موقعیت آن شهرستان را ارزیابی و به نحو مطلوب به مخاطب منتقل کنیم. مصاحبه ما با ماشاا... طحانیان زاده فرماندار بویین میاندشت را در زیر می‌خوانید.

حمید رفیعی- اصفهان امروز: فرمانداران نمایندگان عالی دولت در محل خدمت خود هستند و مرجع مناسبی برای آگاهی از شرایط و موقعیت شهرستان محل خدمتشان محسوب می‌شوند. به همین دلیل در روزنامه اصفهان امروز قصد داریم در مصاحبه با فرمانداران شهرستان‌های مختلف شرایط و موقعیت آن شهرستان را ارزیابی و به نحو مطلوب به مخاطب منتقل کنیم. مصاحبه ما با ماشاا... طحانیان زاده فرماندار بویین میاندشت را در زیر می‌خوانید.

یکی از وظایف فرمانداران، پیش‌بینی و پیشگیری معضلات امنيتي است. آیا در شهرستان معضل یا معضلات امنیتی خاصی وجود دارد؟ برای رفع آنچه اقداماتی انجام داده‌اید؟

وظایف یک فرماندار در شهرستان که درواقع نماینده عالی دولت محسوب می‌شود وظایف متعددی را قانون تعیین کرده ازجمله برنامه‌ریزی جهت جذب اعتبارات، تبیین سیاست‌های دولت، برگزاری انتخابات و همچنین تلاش برای افزایش هم‌افزایی بین مردم و مسئولان، پیگیری حقوق شهروندی و رسیدگی به مشکلات مردم حوزه شهرستان اما تأمین امنیت و ایجاد صلح و آرامش در حوزه محل کار خود از مهمترین وظایف یک فرماندار است. از نظر ولایتمداری مردم شهرستان می‌توان گفت که حوزه کاری بنده از بالاترین شاخصه‌های امنیتی در سطح استان برخورداراست. در حال حاضر امنیت در شهرستان شرایط بسیار خوبی دارد این مهم در وهله نخست از اعتقادات عمیق مذهبی و دینی در مردم نشئت می‌گیرد و نشان‌دهنده فرهنگ غنی مردم است.

درباره مبارزه با مواد مخدر، قاچاق سلاح، مواد منفجره، كالا و ارز با مشکلی مواجه بوده‌اید؟

می‌توان گفت که شهرستان بویین میاندشت درواقع دروازه ورودی به استان محسوب می‌شود و همسایگی با استان‌های لرستان و دسترسی به استان‌های کرمانشاه و خوزستان قطعاً نیاز به نظارت و کنترل است که کمترین سوءاستفاده قاچاقچیان به هر نحو گرفته شود. ازاین‌جهت ضرورت تأسیس ایست و بازرسی شهید سالاری مورد درخواست این فرمانداری بوده است. قطعاً باید گلوگاه غرب استان از سمت غرب برای قاچاقچیان مواد مخدر، کالای قاچاق، صلاح و مهمات ناامن شود که بخشی از امنیت استان مستلزم امنیت ایست و بازرسی شهید سالاری خواهد بود.

آیا در شهرستان شاهد حضور اتباع و نمایندگی‌های خارجي، پناهندگان، مهاجران و آوارگان هستیم؟

شهرستان بویین میاندشت ازجمله شهرستان‌هایی است که حضور اتباع خارجی بنا به اعلام استان از این نظر ممنوع اعلام‌شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد. تاکنون هیچ‌ نمایندگی خارجی در شهرستان وجود نداشته اما به جهت وجود اقوام اقلیت‌های دینی در این شهرستان ارتباط مردم با سایر کشورها ازجمله ارمنستان و گرجستان بین اهالی وجود دارد.

فرصت‌ها و تهدیدهای شهرستان تحت مسئولیت شما چیست؟

وجود اقوام و اقلیت‌های دینی که سالیان سال است در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می‌کنند می‌توان گفت یک فرصت است، اما اگر بی‌توجهی بسیار به این موضوع داشته باشیم و روش و منش کاری ما طوری باشد که بین اقوام و اقلیت‌های دینی ایجاد حساسیت و تنش کنیم مطمئن هستم این فرصت‌ها به یک تهدید جدی تبدیل خواهد شد.

شهرستان بیشتر با چه معضلاتی روبرو است و فرمانداری برای مقابله و برطرف کردن آنها چه اقداماتی انجام داده است؟

خشکسالی‌های چند سال اخیر در شهرستان به‌مانند سراسر کشور، عدم استقرار بعضی از ادارات خدمات رسان در شهرستان مانند اداره ثبت‌اسناد و املاک، تأمین اجتماعی، هلال‌احمر. اختلافات شدید ملکی مردم شهرستان با اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی و مشخص نکردن حق‌آبه داران رودخانه قمرود مهمترین معضلات در شهرستان است که باید با تعامل برطرف شود.

در شهرستان شما چه ظرفیت و پتانسیلی وجود دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری از آن به کسب درآمد پایدار رسید؟

برخورداری از جاذبه‌های گردشگری، تفرجگاه‌های طبیعی مثل حیات‌وحش، سرچشمه افوس، روستای زرنه، آغچه و خلیلی واقع‌شدن شهرستان در محور زیارتی به عتبات عالیات در کشور عراق وجود اقوام و اقلیت‌های دینی، استقرار در کریدور و راه ارتباطی مرکز به غرب و جنوب کشور ازجمله ایلام، خوزستان، کرمانشاه و لرستان، برخورداری شهرستان از تنوع آب و هوایی و مراتع بسیار غنی برای فعالیت‌های اقتصادی گردشگری، وجود 300 بنای باارزش تاریخی و فرهنگی، این‌ها بخشی از فرصت‌ها و قابلیت‌های شهرستان در زمینه‌های مختلف است؛ اما وجود آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند فقر و بیکاری نبود یک بیمارستان مجهز و مناسب، مهاجرت بی‌رویه بویژه نسل جوان و جویای کار، افزایش جمعیت سالمندی، نبود تأسیسات و زیرساخت‌ها. ازجمله مهمترین و بخشی از تنگناها و تهدیدات است. این واقعیت را بی‌شک نمی‌توان در شهرستان کتمان کرد که باوجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ذاتی که در بخش گردشگری و طبیعت‌گردی که در شهرستان وجود دارد نتوانستیم رتبه مناسبی در این حوزه در استان و کشور پیدا کنیم. ما می‌توانیم با دو بال میراث فرهنگی و صنایع‌دستی بخش گردشگری را به پرواز درآوریم، اگر هم‌زمان بخش خصوصی دولتی دست‌به‌دست هم دهند این اتفاق می‌افتد و از این بابت به درآمد پایدار نیز دست می‌یابیم.

آیا برای جذب سرمایه جهت رشد و توسعه شهرستان با مشکل روبرو هستید؟

نبودن افراد سرمایه‌گذار بومی در شهرستان و محدودیت از نظر بعد مسافت تا مرکز استان مهمترین مشکل در شهرستان جذب سرمایه‌گذاری در شهرستان است. باوجود محدودیت‌ها اقدامات خوبی در این رابطه انجام‌شده است. ازجمله ساخت چند واحد کارگاهی و صنایع تبدیلی در شهرستان که می‌بایست از طریق متولیان مربوطه در استان درباره تأمین زیرساخت‌های ناحیه صنعتی داشکسن و ارتقا ناحیه به شهرک صنعتی و تملک زمینی به‌منظور جذب سرمایه‌گذار اقدام شود.

آیا در حوزه آموزش‌وپرورش با کاستی‌های منابع مالی و سخت‌افزاری مانند کمبود کلاس روبرو هستید؟

تقریباً 70 درصد واحدهای آموزشی در سطح شهرستان با داشتن نزدیک به 4 هزار نفر دانش‌آموز در تقریباً 60 واحد آموزشی فرسوده است. در چند سال گذشته اقدامات ارزشمندی با استفاده از ظرفیت چندین مدرسه‌ساز صورت گرفت اما به دلیل محرومیت ناشی از گذشته می‌طلبد در زمینه تخریب و بازسازی مراکز آموزشی فرسوده در سطح شهرها و روستاها به‌صورت جدی کمک و همراهی شود.

یکی از بزرگترین مشکلات استان اصفهان خشکسالی است. شهرستان در این زمینه چه وضعیتی دارد؟ اگر با مشکلی مواجه بوده‌اید و یا برای رفع معضل خشکسالی برنامه‌ای اجرا کرده‌اید؟

این شهرستان هم متأثر از خشکسالی‌های چندین سال گذشته است. چالش کمبود آب واقعیت جغرافیایی و تاریخی سرزمین ایران است و از اساس فرهنگ و معیشت ساکنان این سرزمین با این واقعیت کنار آمده است. متوسط بارش سالیانه در شهرستان 390 میلی‌متر است که متأسفانه از ابتدای پاییز سال جاری تاکنون در مجموع 20 میلی‌متر بارندگی داشتیم که اگر این روند ادامه داشته باشد حتماً سال سختی را در زمینه تامی آب شرب و کشاورزی خواهیم داشت. ساخت سدهای ذخیره آب، اجرای طرح‌های آبخیزداری حداقل می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کندکه متأسفانه با مخالفت‌های سازمان آب منطقه‌ای مواجه هستیم. به‌طور میانگین از سرچشمه‌های شهر افوس که نخستین نقطه ورودی به زاینده‌رود محسوب می‌شود به‌طور میانگین در ثانیه 3 مترمکعب آب وارد زاینده‌رود می‌شود. از رودخانه قم رود سالانه نزدیک 160 میلیون مترمکعب آب به گلپایگان و قم از حوزه‌های آبریز این شهرستان سرازیر می‌شود اما متأسفانه حق حقوق مردم حاشیه این رودخانه‌ها از طرف آب منطقه‌ای نادیده گرفته می‌شود.

ايجاد زمينه مناسب جهت رشد و ارتقای فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعی بانوان و ایجاد هماهنگي بين دستگاه‌های مربوطه و نظارت بر فعالیت‌های آنها از وظایف فرمانداری‌ها است. در این حوزه شهرستان شما پیش‌گام است و یا فعالیت چندانی نداشته‌اید؟

این واقعیت را باید بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی باور داشته باشیم که بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما هنوز با محدودیت‌ها و تنگ‌نظری‌های بعضی از مسئولان و متصدیان مواجه هستیم که متأسفانه نگاه جنسیتی دارند. چرا نباید زمینه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم شود؟ چرا به این باور نرسیده‌ایم که زنان هم می‌توانند نفر نخست قوه مجریه باشند؟ چرا اجازه نمی‌دهیم زنان در بعضی از ورزش‌های موردعلاقه خود شرکت نمایند؟ در این شهرستان تشکل‌های بانوان در مجموعه ادارات شهرستان در حال شکل‌گیری است و امروز جایگاه زنان در دولت تدبیر و امید جناب دکتر روحانی و همچنین استاندار استان به‌عنوان مقام ارشد استان در فعالیت‌های اداری و سیاسی ارتقا یافته است و امید داریم بتوانیم با تلاش و تدبیر مؤثر این جایگاه را ارتقا دهیم.

برای فراهم آوردن زمینه‌های مناسب براي رشد و پیشرفت و گسترش آموزش‌وپرورش، ورزش همگاني بهداشت عمومي، آموزش عالي و تحقیقات چه‌کارهایی انجام داده‌اید؟

در حال حاضر یک واحد دانشگاه پیام نور در شهرستان وجود دارد که در سال‌های گذشته ساختمان آموزش که با واگذاری ده هکتار از بهترین نقطه از شهر به‌صورت رایگان در اختیار مسئولان مربوطه قرار داده‌شده هرچند که در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه در استان و کشور اراده‌ای جهت تکمیل و بهره‌برداری از آن وجود ندارد. در مذاکرات و مکاتباتی که با دکتر ترکی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت مقرر شد مبلغی جهت تکمیل و بهره‌برداری از مرکز به‌منظور تکمیل مابقی فضای فیزیکی صورت پذیرد.

اگر بخواهیم شهرستان را ازنظر عدالت اجتماعی و فقر مورد ارزیابی قرار دهیم، می‌توانید بگویید در چه شرایطی قرار دارد؟

شهرستان بویین میاندشت بر اساس مصوبه هیئت وزیران از جمع شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته محسوب می‌گردد و بنا به اطلاع آمار رسمی سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها از کمترین برخوردار است و به عبارتی در حال حاضر یک‌سوم از جمعیت شهرستان تحت حمایت نهادهای خدماتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی قرار دارند که این موارد زنگ هشداری است برای همه ما که باید زمینه و ایجاد اشتغال و ارتقای سطح خدمات و معیشت مردم را از همه نظر فراهم‌سازیم.

آیا در زمینه‌های عدالت اجتماعي و فقرزدایی توانسته‌اید فعالیت‌های تأثیرگذاری انجام دهید؟

شناسایی خانواده‌های محروم و نیازمند و قرار گرفتن آنها تحت حمایت نهادهای خدماتی نخستین قدمی است که می‌بایست انجام می‌گرفت و الحمدا... این مهم صورت گرفته است اما شأن نظام، دولت و مردم این نیست که نان‌خور دولت باشند. می‌بایست زمینه و ایجاد اشتغال در شهرستان ایجاد شود که بخشی از این امور انجام‌گرفته و یا در حال انجام است.

شهرستان با حوادث و بلاياي طبيعي از قبيل سيل و زلزله و رانش زمین مواجه است؟ برنامه‌های پیشگیرانه فرمانداری در این زمینه چیست؟
شهرستان، شهرستان جدیدالاحداثی است و امکانات محدود اولیه در مقابل با حوادث قطعاً جواب‌گو نخواهد بود؛ و انتظار می‌رود متولیان ذی‌ربط نگاه ویژه‌ای به این شهرستان داشته باشند. قرار گرفتن شهرستان بر روی گسل زاگرس مرکزی، بالا بودن بافت‌های فرسوده شهری و روستایی که می‌بایست از این آمادگی برخوردار باشیم که اگر حوادثی‌ اتفاق افتاد چه باید بکنیم.

پیش‌آمده که بعد از نظارت و مراقبت در اجراي برنامه‌های عمراني ملي و استاني به مسئولان اجرايي و يا اعلام مراتب به سازمان و اداره كل مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالي تذکر دهید؟

تقریباً 100 پروژه نیمه‌تمام عمرانی کوچک و بزرگ در شهرستان از اعتبارات دولتی برخوردار است و حتماً بر روند اجرایی پروژه‌ها و سرکشی و نظارت علاوه بر اینکه از طریق دستگاه‌های مرتبط اداری سرکشی و نظارت می‌شود به‌صورت هفتگی از ناحیه اینجانب بازدید مستمر صورت می‌گیرد و اگر قصور و کوتاهی انجام شود تذکر در مرحله بعد برخورد و گاهی دستور توقف پروژه صادر می‌شود.

با توجه به اینکه نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبيعي، محیط‌زیست، استفاده بهينه از منابع و امکانات بالقوه و موجود در شهرستان بر عهده فرمانداری است. در این زمینه وضعیت شهرستان چگونه است؟

تقریباً 75 در صد از مساحت شهرستان که معادل 75 هزار هکتار مراتع به نسبت غنی در شهرستان وجود دارد که 350 گونه از گیاهان دارویی و مرتع زمینه رشد و پرورش دارند و سیاست دولت و همه مسئولان حفاظت از این سرمایه گران‌سنگ بشری هست؛ اما نباید به بهانه حفاظت و حراست از مراتع با نابودی کشاورزان و دامداران منطقه همراه باشد. بخش عظیمی از کشاورزان شهرستان مدعی هستند که زمین‌های آنها بدون اعلام قبلی درگذشته جزو منابع طبیعی و درخواست بررسی دارند که کارگروه رفع مداخلات در شهرستان تشکیل شد و به شکایت کشاورزان رسیدگی و درصورتی‌که تشخیص دهند حق حقوق کشاورز یا دامدار تضییع‌شده برابر مقررات قابل‌برگشت است.

در زمینه شناسايي استعدادهای منطقه و تعيين نیازمندی‌های شهرستان و تصمیم‌گیری، هماهنگي و هدایت برنامه‌ریزی چه مواردی را شناسایی کرده‌اید؟

به دنبال تشکیل یک اتاق فکر قوی در فرمانداری هستیم. تعدادی از استعدادها و افراد نخبه و صاحب‌نظر شناسایی‌شده و با تشکیل این اتاق فکر حتماً در زمینه شناسایی مشکلات و نیازهای اساسی شهرستان حرکت خواهیم کرد. خوشبختانه در سال گذشته چشم‌انداز توسعه شهرستان در افق 1404 تهیه‌شده و مسیر و راه را برای مسئولان در دستگاه‌ها مشخص کرده است.

سیستم بانکی در شهرستان طبق روال قانونی فعالیت می‌کند و یا شاهد کاغذبازی اداری (بوروکراسی) فلج‌کننده در آن هستید؟

در حال حاضر در مجموع بعضی از شعبات بانک‌ها در شهرستان مستقر هستند بعضی از بانک‌ها به‌صورت باجه انجام‌وظیفه می‌کنند که انتظار می‌رود در زمینه ارتقا باجه به شعبات به‌منظور ارائه خدمات بهتر بانکی به مردم اقدام نمایند. درمجموع عملکرد بانک‌های شهرستان رضایت‌بخش است و ارزیابی که صورت می‌گیرد این مهم را تأیید می‌کند اما منکر قصور و کوتاهی‌ها نیستیم که به‌موقع تذکرات داده می‌شود.

می‌توانید نتایج آخرین آمار نفوس و مسکن انجام‌شده در شهرستان را اعلام کنید.

برای اولین بار در سال 95 سرشماری نفوس و مسکن در شهرستان به‌صورت مستقل انجام گرفت. جمعیت شهرستان بر اساس این سرشماری 24163 نفر است که متوسط رشد سالانه جمعیت در سال‌های 90 تا 95 منفی 56/1 درصد را نشان می‌دهد. جمعیت شهری 13 هزار و 585 نفر، جمعیت روستایی 10 هزار و 578 نفر و تعداد کل خانوارها 8 هزار و 26 خانوار است.

ازنظر خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی و آموزشی در چه وضعیتی قرار دارید؟

نگاه دولت تدبیر و امید در موضوع بهداشت و سلامت مردم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در چند سال گذشته خدمات بسیار ارزنده‌ای در زمینه ساخت مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و پانسیون پزشکان مقیم انجام شد، اما از نظر عقب‌ماندگی‌های ناشی از گذشته باید مقدار کار، فعالیت و تلاش مضاعف صورت پذیرد. هنوز گردوغبار محرومیت ناشی از گذشته بر چهره شهر و روستا وجود دارد و انتظار می‌رود در زمینه ساخت حداقل یک درمانگاه درمان بستر، تأمین امکانات لجستیکی ازجمله آمبولانس کمک و مساعدت بیشتری صورت پذیرد. در حال حاضر هفت مرکز بهداشت شهری و روستایی و 21 خانه بهداشت امورات محوله در شهرستان انجام می‌دهند. واقعیت این است که امکانات و شاخص‌های بهداشت و درمان در استان به‌صورت متوازن توزیع نشده است و تفاوت آشکاری بین شهرستان‌های استان و به عبارتی شرق و غرب استان وجود دارد. پیشنهاد می‌شود در ارتباط با بهره‌مندی از شاخص‌های بهداشت و درمان توزیع خدمات بهداشت و درمان بر مبنای عدالت و محرومیت انجام پذیرد تا این امر سبب تعدیل نابرابری موجود بین شهرستان‌ها شود. امروز خدمات بهداشت و درمان در جامعه زمینه‌ساز سلامت جمعی و روانی است و پیش‌نیاز توسعه پایدار است. بهداشت و درمان یکی از مهمترین بخش‌های توسعه در کشور است و توزیع نابرابر منابع در این بخش باعث کاهش سطح توسعه می‌شود. شاید این شهرستان ازلحاظ دسترسی به خدمات بهداشت و درمان یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار