فولاد مبارکه جزو پنج غول صنعتی برتر کشور

سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها، اسامی 500 شرکت برتر و بزرگ ایران را بر اساس میزان فروش و 32 شاخص دیگر را اعلام کرد که در این میان نام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سه شاخص بالاترین ارزش‌افزوده، بالاترین اشتغال‌زایی و بالاترین ارزش بازار در میان پنج شرکت صنعتی برتر کشور به چشم می‌آید.

سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها، اسامی 500 شرکت برتر و بزرگ ایران را بر اساس میزان فروش و 32 شاخص دیگر را اعلام کرد که در این میان نام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سه شاخص بالاترین ارزش‌افزوده، بالاترین اشتغال‌زایی و بالاترین ارزش بازار در میان پنج شرکت صنعتی برتر کشور به چشم می‌آید.
۵۰۰ شرکت برتر و بزرگ ایران که از آنها به‌عنوان موفق‌ترین بنگاه‌های تجاری و صنعتی یاد می‌شود، یکشنبه گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی معرفی شدند. مطابق اعلام سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها (IMI-100)، حجم فروش صد شرکت اول سال ۹۶ بر اساس اطلاعات مالی سال گذشته، ۵۴۹ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به‌کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، 7/17 درصد رشد فروش را نشان می‌دهد. پس از گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص «میزان فروش»، این شرکت‌ها بر اساس میزان فروش به دسته‌های صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته بر اساس ۳۲ شاخص دیگر مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند. به این نحو، شرکت‌هایی باهم مقایسه می‌شوند که ازنظر اندازه تا حدودی به هم نزدیک هستند. دسته‌بندی شاخص‌ها شامل «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های سودآوری و عملکرد»، «شاخص‌های بهره‌وری»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» است.

بالاترین ارزش‌افزوده

بالاترین ارزش‌افزوده در رتبه‌بندی امسال به شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ)، شرکت سایپا (هلدینگ)، شرکت ایران‌خودرو (هلدینگ)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ)، بانک آینده (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت ارتباطات سیار ایران (هلدینگ)، شرکت گروه مپنا (هلدینگ) و شرکت ملی صنایع مس ایران (هلدینگ) اختصاص داشته است.

بالاترین اشتغال‌زایی

در رتبه‌بندی امسال شرکت ایران‌خودرو (هلدینگ)، شرکت سایپا (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) و شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ) بالاترین اشتغال‌زایی را ثبت کرده‌اند.

بالاترین ارزش بازار

بالاترین ارزش بازار نیز مربوط به شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، شرکت ارتباطات سیار ایران (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) و شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ) است.

رتبه نخست فولاد مبارکه میان تولیدکنندگان فولاد کشور

بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه این همایش گفت: فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد در کشور و منطقه ازنظر تولید فلزات اساسی موفق به کسب رتبه نخست در بین صد شرکت برتر شد. فولاد مبارکه در خلق ارزش‌افزوده هم در بین 100 شرکت برتر جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد که نسبت به دوره نوزدهم، پنج رتبه ارتقا پیدا کردیم. ما سال گذشته در بخش فروش فلزات اساسی هم با فروش بیش از 13 هزار میلیارد تومان رتبه نخست را در بین شرکت‌های فولادی داشتیم.

سبحانی بابیان اینکه ارزش فروش، صادرات و اشتغال ازجمله شاخص‌های موردبررسی در انتخاب شرکت‌های برتر بود افزود: فولاد مبارکه از مجموعه‌هایی است که کل حلقه‌های تولید از نخستین مرحله سنگ‌آهن تا مرحله آخر که تولید محصول نهایی است در داخل خود دارد و از این نظر بالاترین ارزش‌افزوده را در بین شرکت‌های فولادی کشور دارد.

وی گفت: ظرفیت تولید فولاد خام در سه گروه فولادسازی مبارکه شامل فولاد مبارکه، فولاد صبا و فولاد هرمزگان در حال حاضر 10 میلیون و 300 هزار تن است، بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده تولید فولاد خام ما در سه سال آینده یعنی تا آخر سال 98 با راه‌اندازی فولاد سپیددشت در استان چهارمحال و بختیاری و اجرای طرح توسعه‌ای 5/1 میلیون تنی در فولاد هرمزگان به 5/12 میلیون تن می‌رسد.

سبحانی افزود: با توجه به پیش‌بینی تولید 55 میلیون تن فولاد خام در 1404 شرکت فولاد مبارکه سعی می‌کند سهم 50 درصدی خود را در تأمین فولاد کشور با ایجاد 20 میلیون تن ظرفیت جدید حفظ کند، برخی از طرح‌ها در سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

برآیند فعالیت‌های صنعتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش فعالیت‌های ۲۰ ساله سازمان مدیریت صنعتی در ارزیابی شرکت‌ها را مثبت ارزیابی کرد که سال‌به‌سال نتایج ارزشمندتری را از خود بروز می‌دهد. محمد شریعتمداری ابتکار عمل و الگوبرداری از جوامع توسعه‌یافته در برنامه‌ها را از مهمترین پارامترهای رتبه‌بندی در شرکت‌های داخلی دانست.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح وضعیت فعلی اقتصاد کشور و بویژه بخش صنعت پرداخت. به اعتقاد شریعتمداری کشور در حال برداشتن گام‌های بلند در بخش اقتصاد است، اما در این میان چرا برخی بذر یاس و ناامیدی در جامعه می‌کارند، درحالی‌که علامت‌ها از روند رو به رشد و توسعه حکایت دارند؟ وی در ادامه به برخی از داده‌های آماری، همچنین نوسانات چند وقت اخیر ارز در کشور اشاره کرد.

وی معتقد است سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب می‌شود که از این میزان ۷۵ میلیارد دلار صرف هزینه‌های کشور می‌شود، بنابراین با میزان قابل‌توجهی مازاد ارزی، کنترل بازار ارز با سیاست‌های معقول به‌راحتی ممکن است. شریعتمداری بابیان اینکه رشد منفی ۱۰ درصدی صنعتی کشور متوقف و مثبت شده است، گفت: در سال‌های گذشته حدود ۵ تا 5/6 درصد رشد صنعتی رقم خورده که نشان می‌دهد قطار توسعه کشور در حوزه صنعت بر ریل خود قرار گرفته است و تنها باید سرعت این قطار به سمت مقصد افزایش یابد که این مهم به دست اندیشمندان ایرانی به‌راحتی قابل انجام خواهد بود.

وی با اشاره به تصویب 7/9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در فضای پسابرجام، اظهار کرد: حدود ۲ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت بوده است و در این مدت ۲۲۴ واحد جواز تأسیس با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی گرفتند که ۴۰ درصد آن در مراحل مختلف اجرا قرار دارد و ۵۰ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان (سه برابر گذشته) برای توسعه عمرانی کشور آورده شده است، گفت: در بودجه ۹۷، علاوه بر ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع برای مجموعه فعالیت‌های عمرانی، برای توسعه فعالیت‌های عمرانی با روش مشارکت بخش‌عمومی-خصوصی منابع فراوانی با مشارکت صندوق توسعه ملی، دولت و بخش خصوصی نیز پیش‌بینی‌شده که مجموعه فعالیت‌های عمرانی و سازندگی کشور را حدود ۳۶۰ درصد رشد می‌دهد.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به فرآیند انتخاب شرکت‌های برتر در اقتصاد ایران، گفت: بر اساس صورت‌های مالی، میزان فروش و درآمد مجموعه ۱۰۰ واحد برتر معرفی شده است، اما به سایر نقاط قوت و ضعف واحدها نیز پرداخته شد که یکی از آن‌ها حضور و فعالیت این واحدها در موضوع صادرات بود که سهم ارزش‌گذاری برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی باید بیشتر شود و توجه به توسعه بازارها و تنوع صادراتی نیز با اهمیت بیشتری دنبال شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار