امکان توزیع آب کشاورزی نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بابیان این‌که بارش‌های اصفهان از ابتدای سال آبی تا 22 بهمن، 5/4 میلی‌متر بوده است، گفت: این رقم در سال گذشته 26 میلی‌متر و در متوسط بلندمدت 60 میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بابیان این‌که بارش‌های اصفهان از ابتدای سال آبی تا 22 بهمن، 5/4 میلی‌متر بوده است، گفت: این رقم در سال گذشته 26 میلی‌متر و در متوسط بلندمدت 60 میلی‌متر بوده است.
به گزارش ایسنا، مسعود میر محمدصادقی در حاشیه برگزاری چهارمین جلسه شورای راهبری فناوری اطلاعات، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری در ایستگاه چلگرد که میزان بارش آن نسبت مستقیم با حجم سد زاینده‌رود دارد، بارش‌ها کاهش چشمگیری داشته است، به‌طوری‌که تا 22 بهمن 193 میلی‌متر بارش را نشان می‌دهد.

وی افزود: این میزان در سال گذشته 818 میلی‌متر و در متوسط بلندمدت 773 میلی‌متر بوده که حاکی از کاهش 75 درصدی در سال جاری است، البته در مدت گذشته بارش به نسبت خوبی داشتیم و میزان بارش‌ها در اصفهان با افزایش 6 میلی‌متر به 10 میلی‌متر و در چلگرد با افزایش حدودی 47 میلی‌متری به 250 میلی‌متر رسیده است.

افزایش 4 درجه‌ای دما در کوهرنگ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: در 30 سال گذشته در منطقه کوهرنگ حدود 4 درجه افزایش دما ثبت‌شده که این موضوع سبب کاهش چشمگیر ذخیره برف منطقه شده است به‌طوری‌که در سال جاری فقط سه سانتی‌متر برف به ثبت رسیده است، این مقدار در سال گذشته 79 سانتی‌متر و در میانگین بلندمدت عدد 100 سانتی‌متر را نشان می‌دهد.

میرمحمدصادقی افزود: حجم ذخیره سد زاینده‌رود هم‌اکنون به پایین‌تر از 130 میلیون مترمکعب رسیده است که با مقدار قابل‌توجه رسوب در مخزن سد، حاکی از شرایط بحرانی شدیدی است. این حجم در سال گذشته 230 میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به مطالب ارائه‌شده طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده‌رود امکان توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد و علاوه بر زراعت، باغات نیز در معرض خطر جدی قرار دارند. در همین راستا طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نیز به جدیت در حال اجرا و پیگیری است که به توجه به شرایط موجود و پیش رو مشکلات شدیدی برای کارهای اجرایی نیز در پیش خواهد بود.

امسال بحرانی‌ترین شرایط سد زاینده‌رود است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: حجم سد زاینده‌رود از سال 1350 تا 1397 یک سیر نزولی را نشان می‌دهد که سال جاری با کمترین حجم، بحرانی‌ترین شرایط را رقم‌زده است و آمارها حاکی از آن است که بقیه سدهای استان نیز شرایط مطلوبی ندارند و وضعیت مشابهی را دارند و این به‌منزله هشدار جدی به تمام مشترکان و دستگاه‌های اجرایی در سال آبی جاری (ابتدای مهر 96 تا پایان شهریور 97) است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار