ماجرای سفر ۴۰ روزه دور ایران با کاروان ساخت داخل

یک جوان خلاق و مبتکر اصفهانی با تولید کاروان تمام داخلی مسافرتی به دنبال ایجاد تحول در صنعت گردشگری است.

یک جوان خلاق و مبتکر اصفهانی با تولید کاروان تمام داخلی مسافرتی به دنبال ایجاد تحول در صنعت گردشگری است.

به گزارشتسنیم ، شاید برخی از انسان‌ها در طول زندگی خود آرزوهای دست نیافته‌ای داشته باشند که برخی از تولیدکنندگان امروز آن نیازها و آرزوها را به واقعیت تبدیل کرده و محصول رویایی برخی از افراد را تولید و به بازار عرضه کنند.

یکی از این محصولات رویایی که در ذهن برخی انسان‌ها از کودکی رشد کرده، ساخت کاروان‌های مسافرتی و تجهیزات مورد نیاز سفر است که هنگام مسافرت بتوان به نحو احسن از آن استفاده کرد و هزینه‌های سفر را به نوعی کاهش داد.

این کاروان‌های مسافرتی در اصل اتاقک کوچکی است که تمامی تجهیزات سفر را شامل می‌شود و به گفته سازنده این کاروان‌ها، مسافران هزینه مکان استقرار و نیز تغذیه را از سفر خود حذف خواهند کرد.

اکنون یک جوان اصفهانی این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است. محسن رزمجو متولد 1362 و دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری است که با خلاقیت و ابتکار گامی در جهت کارآفرینی، تولید و اشتغال برداشته است.

تولیدات داخلی می‌تواند مزایای بسیاری برای مصرف کننده داشته باشد که از جمله این مزایا مقرون به صرفه بودن و تناسب با نیازهای مصرف کننده ایرانی است.

این روزها ایده‌های بسیاری در کشور خلق می‌شود که نیازمند حمایت دولت از تولید داخل است تا این تولیدکنندگان با ایده‌های خلاقانه خود ایران را بی‌نیاز از واردات از دیگر کشورها کرده و این کشور عظیم و ثروتمند را به سمت صادرات بیشتر پیش ببرد. رزمجو نیز یکی از همین جوانان است.

وی در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم جزئیات این دستاورد اقتصادی که می‌تواند گام مهمی در توسعه صنعت گردشگری، حمایت از تولید داخلی و همچنین اشتغال‌آفرینی باشد را شرح داده است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

تسنیم: ایده ساخت کاروان مسافرانی از کجا شکل گرفت؟

رزمجو: سال‌هاست که بحث سفر را آغاز کرده‌ایم، در ایران و خارج از ایران سفرهای مختلفی داشته‌ایم. از حضور در هتل و سفرهای آژانسی تا سفرهای کمپری، زمینی و کوله‌ای و سفر با دوچرخه را تجربه کرده‌ایم.

در این سال‌ها یکی از نیازها و در واقع مشکلاتی که برای سفرهای خود داشتیم و اکثر مردم نیز با این موضوع درگیر هستند بحث هزینه سفر بود که بحث عمده آن بر روی خوراک و اسکان است.

در سفرهایی که داشتیم کاروان‌های مسافرتی را مشاهده کردیم و بعد در ایران پیگیری و جست‌وجوی خود را در این راستا آغاز کردیم، همچنین با دوستان دیگری در این زمینه آشنا شدیم و دیدیم که در ایران کاروان مسافرتی وجود ندارد و ابتدا اقدام به وارد کردن کاروان مسافرتی کردیم.

با توجه به اینکه برای وارد کردن این کاروان‌ها 95 درصد هزینه گمرک دریافت می‌شد هزینه بسیار بالایی برای ما داشت، یعنی اگر بخواهید کاروان مسافرتی را که اکنون من تولید کرده‌ام از سایت CARETTA آلمان وارد کنید چیزی حدود 10 هزار و 800 یورو معادل 56 میلیون تومان هزینه در بردارد که با 95 درصد مبلغ بیشتر که گمرک اخذ می‌کند بیش از 100 میلیون تومان در داخل ایران برای ما هزینه داشت.

ما با 2 نفر از کمپرسواران ایران جلساتی برگزار کردیم و تصمیم به ساخت این کمپر گرفتیم و دیدیم که در ایران امکان ساخت این کمپر وجود دارد، از این رو شرکتی ثبت کرده و مجوزها را اخذ و اقدام به ساخت کمپر کردیم.

تسنیم: شرکت شما چه زمانی به ثبت رسید و کار خود را آغاز کردید؟

رزمجو: باتوجه به اینکه شرکای من قبلاً نمونه کارگاهی ساخته بودند و نمونه بسیار موفقی بود، این کار را شروع کردیم و 8 ماه طول کشید تا ما در خردادماه شرکت را ثبت کنیم.

با یک سرعت باورنکردنی و دور از انتظار در 20 آبان‌ماه نمایشگاه آفرود و کمپینگ قزوین با حضور اکثر بزرگان کمپرسوار ایران رونمایی شد که استقبال بی‌نظیری را شاهد بودیم و در واقع دوستان این اقدام را پسندیده دانستند، چرا که نمونه‌های کارگاهی و ناموفق این محصول قبلاً در ایران ساخته شده بود اما هیچ‌کس در نمایشگاه باور نمی‌کرد که این کاروان در ایران تولید شده باشد.


تسنیم: هزینه‌ای که برای کاروان تولیدی خود اعلام کردید چه مبلغی بوده است؟

رزمجو: هزینه‌ای که ما برای این کاروان اعلام کردیم حدود 29 میلیون تومان است و یک نمونه هم 18 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده است.

به جرأت می‌توان گفت کاروان تولیدی در ایران از نمونه آلمانی که اکنون موجود است و ما آن را مهندسی معکوس کردیم یک سر و گردن بالاتر است و این کلیت کاری است که ما انجام دادیم.

تسنیم: ایده و فعالیت شما از چه زمانی وارد بازار کار شد؟

رزمجو: ما حدود یک ماه پیش نخستین محصول خود را به فروش رساندیم، همچنین خط تولید شروع به کار کرده و 5 بهمن‌ماه نخستین محصول تولیدی ما وارد بازار شد.

تسنیم: از ابتدا با چه ایده و فعالیتی وارد بازار کار شدید؟

رزمجو: گروهی تشکیل شد به نام گروه پرشین کمپر ایران، چندین سال من دغدغه چنین وسیله‌ای را داشتم و این وسیله حُسن‌های بسیار زیادی داشت و زمانی که ما سفرهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی داشتیم بسیاری از مکان‌ها را باید به صورت گذری رد می‌کردیم و همیشه جمله " ای کاش می‌توانستیم در این مکان توقف کنیم" بر زبان‌های ما جاری بود.

در بسیاری از مکان‌ها به دلیل بارندگی و باد شدید امکان احداث کمپ یا چادر نبود یا برخی از مواقع به دلیل امکان محدود برای آشپزی نمی‌توانستیم یک مسیر را ادامه بدهیم و زمان اتراق را طولانی کنیم، تمام این موارد دغدغه ما بود و دائماً جستجو می‌کردیم که چگونه می‌توان وسیله‌ای پیدا کرد تا این مشکلات برطرف شود.

همچنین وسایل خارجی مورد نیاز ما موجود بودند اما هزینه بسیار بالایی داشتند، تا اینکه در ایران با گروهی آشنا شدیم به نام پرشین کمپر ایران، که این گروه پرشین کمپر افرادی بودند که کاروان‌های دستی ساخته بودند و یا کاروان از خارج وارد کردند و یا اینکه خودروهای خود را تغییر کاربری دادند و در واقع اجاق گاز و سینک به آن اضافه کردند.

ماجرای 40 روز سفر دور ایران با شعار "مرزهای امن و آسوده"

حدود 2 سالی با این گروه سفر رفتم و اکنون عضو هیئت مدیره این گروه هستم و درواقع سال گذشته برای نخستین بار سفر 40 روزه دور ایران را برنامه‌ریزی کردیم و 40 روز خط مرزی ایران را با شعار "مرزهای امن و آسوده" اجرا کردیم، دقیقاً در اوج دوره "داعش" ما خط مرزی ایران را پیمودیم و از مرزبانان غیور تشکر کردیم که بسیار سفر خاص و ویژه‌ای بود که برای نخستین بار این سفر در ایران رخ داد.

تابستان امسال نیز به در سفر خارج از کشور به ترکیه، گرجستان و ارمنستان رفتیم، آن‌چه که نیاز بود و دوستان از این موضوع می‌رنجند "در مضیقه بودن امکانات استاندارد کاروان‌های مسافرتی و نیز نبود کاروان داخلی" بود.

تسنیم: تفاوت میان کاروان و کمپر چیست؟

رزمجو: تجهیزات کاروان با کمپر به صورت کلی متفاوت است برای مثال یک اجاق گاز باید مخصوص کمپر باشد که ساخت آن حدود 6 ماه به طول می‌انجامد که سازنده آن نمی‌تواند ضمانت این وسیله را برعهده بگیرد.

تحول در صنعت گردشگری با ساخت کاروان‌های مسافرتی

ما به صورت شرکتی آغاز به ساخت کردیم و خدمات پس از فروش برای این کار در نظر گرفتیم مانند شرکت‌های خودروسازی، همچنین چک‌آپ‌های دوره‌ای برای این محصول در نظر گرفتیم و قطعات یدکی را آماده کردیم که در این راستا تحولی در صنعت گردشگری صورت می‌گیرد.

تسنیم: با ساخت این کاروان تا چه اندازه می‌توان صنعت گرشگری را در ایران متحول کرد؟

رزمجو: از آن جایی که در قسمت گردشگری برای جذب توریست با مشکلاتی مواجه هستیم، از این رو توریست‌های طبیعت‌گرد باید به صورت توریست کوله‌ای و یا توریست‌هایی که کمپر دارند که تعداد آن‌ها محدود است، وارد شوند.

با این کاروان‌ها امکان سرویس‌دهی به توریست‌های طبیعت‌گرد در بیابان و کویر و جنگل را داریم و شرکت‌های مسافرتی می‌توانند تعداد مورد نیاز این کاروان‌ها را خریداری و در این کاروان از توریست خود پذیرایی کنند.


تسنیم: چه تجهیزاتی در این کاروان وجود دارد؟

رزمجو: در این کاروان یک جای خواب دو نفره، آشپرخانه، یخچال، اجاق گاز، تلویزیون، منبع آب، دستشویی و دوش پرتابل دارد و در هر مکانی از جمله کویر و جنگل نیاز به استقرار در هتل نیست و با خرید این کاروان‌ها می‌توان به توریست سرویس‌دهی کرد، همچنین طرح دیگر ما برای این کاروان مسافرتی ویژه فست فودها و کافی شاپ‌های سیار است.

از همه مهم‌تر، از آن جایی که خدمات‌رسانی درمانی به مناطق محروم محدود است و در مناطق محروم همه درمانگاه‌ها اصولاً در قالب یک خودروی سواری است نه آمبولانس و درمانگار سیار، از این رو به جای اینکه دولت مجبور به خرید و تجهیز یک دستگاه آمبولانس به مبلغ 200 میلیون تومان شود می‌تواند با هزینه 15 میلیون تومانی یک کاروان تهیه کند همچنین به صورت دو کاره هم از خودروی شخصی و هم از کاروان برای اقدامات درمانی استفاده کند.

همچنین در بحث ستاد بحران به جای کانکس‌ها که مسئله‌ساز بوده و هزینه‌های بسیار زیادی برای دولت داشته و جابه‌جایی کانکس‌ها مقرون به صرفه نیست می‌توانند از این کاروان‌های مسافرتی استفاده کنند چرا که حمل آن راحت بوده و وزن سبکی دارد و کامل‌تر از کانکس اما کوچک‌تر از آن است.

این کار به این اندازه گسترش داشته و ما خوشحالیم که برای نخستین بار این اقدام را در اصفهان به صورت جدی شروع کردیم.

تسنیم: دقیقاً این فعالیت از چه زمانی شکل گرفت؟

رزمجو: من حدود 2 و نیم سال گذشته به صورت جدی به دنبال خرید کاروان بودم ولی توان مالی که از خارج از کشور وارد کنم را نداشتم از آن طرف دوستانی که کاروان را تولید می‌کردند با مشکلاتی روبه‌رو بودند.

از این رو با آقای هراتیان و حیدری که با هر 2 نفر آن‌ها در سفر آشنا شدم صحبت کردم که آیا امکان ساخت چنین کاروانی وجود دارد؟ دوستان موافقت کردند و عنوان کردند که بسیار راحت می‌توانیم یک کاروان با چنین جزئیاتی تولید کنیم سپس اقدام به ساخت این کاروان کردیم، دوستان من به کار فنی وارد هستند و بارِ فنی شرکت و کاروان بر دوش آن‌ها است.

هر 3 نفر ما عشق به این موضوع داشتیم و دنبال آن بودیم که این حرکت را انجام دهیم تا جماعت چادرخواب را با کمترین هزینه به کمپرسوار تبدیل کنیم، افرادی که در مضیقه مالی هستند و نمی‌توانند سفر بروند با این کاروان‌ها می‌توانند با کمترین هزینه به سفر بروند.

معیشت و زندگی و سفر با این کاروان‌ها راحت‌تر و ساده‌تر خواهد شد، ما امیدواریم که بتوانیم این راه را ادامه دهیم، همچنین بُعد مالی این کار در درجه دوم برای ما قرار دارد یعنی هر کاروانی که دست مصرف کننده می‌رسد بری ما لذت بخش است.

تسنیم: به نظر شما با ساخت این کاروان تا چه اندازه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند؟

رزمجو: ما معتقدیم بر مبنای این استراتژی هزینه سفرها کاهش پیدا می‌کند و میل به سفر در افراد بیشتر خواهد شد و حال مردم بهتر شده و نشاط به جامعه باز می‌گردد، چرا که هزینه مکان سفر و نیز تهیه غذا از رستوران حذف خواهد شد و در سفر تنها هزینه بنزین خودرو را پرداخت می‌کنیم.

صادرات کمپر برای ما مقرون به صرفه‌تر می‌شود

تسنیم: سرمایه اولیه برای این کار چقدر بوده است؟

رزمجو: متأسفانه تا این لحظه هزینه بسیارسنگینی حداقل برای ما داشته است اما براساس محاسبات ما، با هزینه‌ای بالغ بر 29 میلیون تومان این وسیله را به بازار عرضه می‌کنیم و امیدواریم که فروش ما در این راستا بالاتر برود چرا که هرچقدر فروش افزایش پیدا کند هم از لحاظ مالی برای ما بهتر می‌شود و هم امکان این را داریم که نمونه‌های جدیدتر و بهتر را وارد بازار کنیم.

همچنین برای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که امکان صادرات هم داریم، از این رو باید گفت زمانی که تولید را بالاتر ببریم، صادرات برای ما بسیار مقرون به صرفه می‌شود.

تسنیم: آیا تاکنون اقداماتی برای صادر کردن این وسیله به کشورهای دیگر صورت گرفته است؟

رزمجو: هنوز خیر، اما ما برنامه‌هایی در این راستا در نظر داریم، اما باید گفت که در مرحله نخست باید فرهنگ‌سازی استفاده از این کمپر را به مردم آموزش دهیم، گروه پرشین کمپر در راستای فرهنگ‌سازی سفرهای جاده‌ای تلاش می‌کند و در واقع این گروه همانند یکNGO عمل می‌کند.

این اقدامات در کنار هم قرار گرفته و امیدواریم که نتیجه بخش باشد و بعد از فرهنگ‌سازی وارد بحث صادرات می‌شویم.

تسنیم: مشکلات و موانع بر سر این راه چیست؟

رزمجو: ما چند مسئله داریم یکی اینکه یک سری از قطعات را مجبوریم از خارج از کشور وارد کنیم، ما سعی کردیم تا جایی که امکان دارد از قطعات داخلی استفاده کنیم و تا جایی که خودمان توان داشتیم برخی از قطعات را حتی تولید کردیم.

از این رو امکان تولید چند آیتم را نداریم و به ناچار مجبور هستیم از خارج از کشور وارد کنیم که تعرفه گمرکی آن‌ها بسیار سنگین است و از طرفی چون تعداد کم این قطعات را نیاز داریم و در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی اگر تکنولوژی این کار را داشته باشند مقرون به صرفه نبوده و برای بحث واردات در واقع امکان‌پذیر نیست، چرا که با آن تعرفه گمرکی هزینه بسیار سنگینی باید پرداخت شود.

اگر تعرفه گمرکی را بر روی قطعاتی که وارد می‌کنیم برداشته شود می‌توانیم محصول تولیدی را حداقل 5 میلیون از قیمت فروش کم کنیم.

بحث دیگر این است که ما قصد داریم این محصول را به شهرداری و میراث فرهنگی و به ارگان‌هایی از این قبیل و سازمان گردشگری معرفی کنیم اما در حال حاضر دو دل هستیم و نمی‌دانیم دوستان از این کار استقبال می‌کنند یا خیر.

چرا که این ارگان‌ها باید به دنبال این موقعیت‌ها و فرصت‌ها باشند و ما طرحی را آماده کردیم که 40 درصد گردشگر را به ایران اضافه می‌کند، همچنین چند درصد سفرهای جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

یکی از اهداف ما این است که با اتکا به گزارش شما به دوستان اعلام کنیم که چنین محصولی ساخته شده است و چنین کاربردهایی دارد.

دانش تولید را داریم ولی تجربه نداریم

تسنیم: برای توسعه این کار چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

رزمجو: اگر ما پشتیبانی شویم می‌توانیم برنامه‌های بهتر و بزرگ‌تری پیاده سازی کنیم، به عنوان مثال بعد از تولید کاروان قطره باید نمونه‌های بزرگ‌تر را آماده کنیم در این راستا باید گفت ما دانش تولید را داریم ولی تجربه نداریم، در نظر داریم 3 مدل کاروان مختلف را تولید کنیم و اگر بعد از 3 مدل دانش و تجربه در کنار هم قرار گرفت نمونه چهارم را طراحی داخلی خودمان در نظر بگیریم.

3 کاروان تولیدی نخست را مهندسی معکوس می‌کنیم بنابراین 3 نمونه کاروان دیگر نیاز به خرید و وارد کردن به ایران داریم، برای این کاروان‌ها مقرون به صرفه نیست که 20 هزار یورو پرداخته و یک کاروان نو خریداری کنیم بلکه ما می‌توانیم یک کاروان ارزان و کارکرده و آن چیزی که جوابگوی نیاز ما است با 6 هزار یورو خریداری کنیم.

اگر دوستان اجازه دهند که این کاروان‌ها وارد شود (چون وارد کردن دست دوم آن‌ها ممنوع است) ما حاضر هستیم هزینه گمرک را به صورت شخصی پرداخت کنیم و به جای اینکه 200 میلیون تومان پرداخته و یک کاروان وارد کنیم با کمک دوستان می‌توانیم با 40 میلیون تومان یک کاروان وارد و پس از بررسی‌های لازم مهندسی معکوس کنیم. قطعاً این کاروان‌های مسافرتی گردشگری ایران را متحول خواهد کرد.


تسنیم: از اهداف و سیاست‌های خود در این راستا بگویید؟

رزمجو: بحث ما اشاعه فرهنگ کاروان سواری در کنار گروه‌هایی همچون پرشین کمپر است که هدفشان توسعه ترویج فرهنگ سفرهای جاده‌ای است که باید امکانات لازم در این راستا وجود داشته باشد، زیرا زمانی که بخواهند فرهنگ کمپر سواری را اشاعه دهند باید در کنار آن کمپری هم وجود داشته باشد.

به ازای هر 10 کاروان تولیدی 3 نفر مشغول به کار می‌شوند

تسنیم: چه تعداد کارگر در شرکت شما فعالیت می‌کنند؟ با این کار برای چه تعداد می‌توانید اشتغال ایجاد کنید؟

رزمجو: ما تاکنون حدود 8 نفر را مشغول به کار کرده‌یم و به راحتی می‌توانیم به شرکت‌های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا با همان گستردگی تبدیل شویم، ما به ازای 10 کاروان که تولید می‌کنیم، می‌توانیم برای 3 نفر اشتغال‌زایی کنیم.

تسنیم: حُسن کاروان تولیدی شما نسبت به نمونه‌های خارجی چیست؟

رزمجو: یکی از حُسن‌هایی که کاروان ما دارد این است که ما خودمان مصرف کننده بودیم و به نیازها و کمبودها اشراف داریم، تغییراتی براساس بومی سازی انجام دادیم سپس آن را گسترش دادیم و در حال طراحی اپلیکیشنی هستیم که با گوشی موبایل هدایت‌ها و کنترل‌های لازم را انجام دهیم.

تسنیم: با طراحی این اپلیکیشن چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

رزمجو: هدف شرکتی ما تولید و گسترش بیشتر محصولات است که بازدهی این کار بحث اشتغال، جذب توریست، افزایش توریست داخلی و نشاط، کمک به ستاد بحران، آمبولانس‌ها و بحث‌های درمانی است، همچنین استفاده‌های کاربری دارد، برای مثال مشاغل سیار و کافی شاپ‌ها، رادیو و تلویزیون و نیز صنعت فیلم‌سازی را پوشش می‌دهد.

نیازمند حمایت به معنای واقعی هستیم نه اسمی

تسنیم:به نظر شما حمایت دولت از تولید داخلی به چه صورت است؟

رزمجو: من نه قصد مخالفت دارم و نه موافقت، اما آن‌چه ما نیاز داریم حمایت به معنای واقعی نه اسمی است، ما به وام نیاز نداریم وام برای صنعت به معنای یک قرض و قرص مسکن است ما این‌ها را نمی‌خواهیم بلکه ما تسهیل کردن کارها را می‌خواهیم.

نه اینکه ما به هیچ حمایت مالی نیاز نداشته باشیم اما بیشتر نیازمند تسهیل کارها و اقدامات هستیم، اگر مسئولان با محصول تولیدی ما مخالف هستند ما را قانع کنند که این محصول به درد نمی‌خورد و کم‌کار است ولی اگر هم موافق هستند و ما توانستیم آن‌ها را در این راستا قانع کنیم ما را حمایت کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار