عدم رعایت حق‌آبه عامل وضعیت نامناسب زاینده‌رود شده است

نمایندگان استان اصفهان که پیش‌تر به دفاع از کشاورزان شرق اصفهان و مسئله بی‌آبی چه در مجلس و چه در جلسات با حضور مسئولان دولتی به پا خاسته بودند، باز هم خواهان مطالبات کشاورزان و حق‌آبه داران شدند.

نمایندگان استان اصفهان که پیش‌تر به دفاع از کشاورزان شرق اصفهان و مسئله بی‌آبی چه در مجلس و چه در جلسات با حضور مسئولان دولتی به پا خاسته بودند، باز هم خواهان مطالبات کشاورزان و حق‌آبه داران شدند.
به گزارش تسنیم، نمایندگان استان اصفهان که چندی پیش در جلسه‌ای عنوان کرده بودند که اگر مشکلات متعددی که در اصفهان وجود دارد برطرف نشود دسته جمعی استعفا خواهند داد باز هم برای مشکلات کشاورزان شرق اصفهان و نیز کم‌آبی در اصفهان این جمله را تکرار کردند.

پیش‌تر کشاورزان شرق اصفهان به عدم دریافت مطالبات خود و نیز عدم دریافت خسارت نکشت اعتراضاتی را به گوش مسئولان رساندند اما هنوز هیچ‌یک از دردهای کشاورزان درمان نشده است.

بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود

استاندار اصفهان نیز پیش‌تر در این باره اظهار داشت: امیدواریم براساس مصوبات تا دوشنبه، سه‌شنبه و یا حداکثر چهارشنبه بخشی از مبالغی که دریافت می‌کنیم را با اولویت یک در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

محسن مهرعلیزاده با اشاره به مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی افزود: این طرح هفته گذشته تصویب و جلسه نخست آن در استان تشکیل شد، امیدواریم براساس مصوبات تا دوشنبه، سه‌شنبه و یا حداکثر چهارشنبه بخشی از مبالغی که دریافت می‌کنیم را با اولویت یک در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: کشاورزان عضو آسیب دیده این خانواده هستند و به دنبال این هستیم تا در آستانه عید بخشی از معیشت آنها را تأمین کنیم.

استاندار اصفهان بیان کرد: منابع از خود استان تأمین خواهد شد، به دنبال این هستیم تا آن را در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا مشکلات آنها در شب عید کمتر باشد.

نمایندگان استان اصفهان هم چند روز پیش به دفاع از کشاورزان شرق اصفهان به پا خاستند و عنوان کردند اگر مشکلات متعدد در اصفهان به‌ویژه مشکل کشاورزان حل نشود دسته جمعی استعفا خواهند داد، این جمله از زبان نمایندگان مجلس کورسوی امیدی بود که در دل کشاورزان و مطالبه‌خواهان درخشید.

وزیر نیرو جدول زمان‌بندی اجرای مصوبات شورای عالی آب را ارائه دهد

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور اظهار داشت: آقای رئیس جمهور مگر شما در سفر استانی نگفتید مشکل آب استان اصفهان را حل می‌کنم؟ آیا می‌دانید کشاورزان استان اصفهان چه روزهای سختی را می‌گذرانند؟ آیا می‌دانید با نبود آب، نبود کشت و نبود شغل دیگر هیچ درآمدی ندارند.

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه در واقع افرادی که تا دیروز زکات‌ده بودند امروز خود مستحق گرفتن زکات شده‌اند، افزود: آقای رئیس جمهور شما بگویید کشاورزان چگونه معیشت خود و فرزندانشان را تأمین کنند؟

وی گفت: اگر قبول ندارید بیایید وضعیت مردم را در 2 شهرستان برخوار و همچنین شاهین‌شهر، میمه، شرق و غرب و جنوب اصفهان ملاحظه کنید.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیایید راهکاری برای آن‌ها بیابید، ما نمایندگان استان اصفهان در مجلس موضوع آب را رصد خواهیم کرد، اگر زمانی به نتیجه برسیم که نمی‌توانیم حقوق مردم را استیفا کنیم حتماً بایستی جای خود را به دیگران بدهیم و از این سمت استعفا دهیم.

وی گفت: از وزیر نیرو انتظار بود که جدول زمان‌بندی اجرای مصوبات شورای عالی آب را ارائه کند که تاکنون این کار را انجام نداده است.

حاجی دلیگانی خطاب به استاندار اصفهان گفت: انتقال پساب از شهری به شهر دیگر نه امکان‌پذیر است نه کارشناسی و نه مردم حق‌آبه دار اجازه چنین کاری را خواهند داد، آقای استاندار کاری بدون مطالعه انجام ندهید که بیت‌المال از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: مردم شمال، جنوب و غرب اصفهان همانند شرق اصفهان همه اهل این استان هستند، هرگونه پرداخت هزینه عدم کشت به همه افرادی که به جهت بی‌آبی نتوانستند کشت کنند باید به آن‌ها پرداخت شود و نباید تبعیض قائل شد.

این صحبت‌ها کافی بود تا کشاورزان زحمت‌کش استان اصفهان به ویژه شرق این استان بدانند که مطالبه آن‌ها توسط برخی از مسئولان به ویژه برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است تا روزی نوید پرداخت مطالبات را به گوش این قشر زحمت‌کش جامعه برسانند.

وزارت نیرو آب کشاورزان شرق اصفهان را غارت کرده است

همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل کشاورزان شرق اصفهان و شهر ورزنه اظهار داشت: سئوال من از نمایندگان این است که باید با مدیران برخورد شود یا محرومان؟ مدیران باید به دادگاه کشیده شوند یا پابرهنگان؟

حسن کامران با بیان اینکه کشاورزان شرق اصفهان از زمان صفویه کشت داشتند، افزود: کشاورزان شرق اصفهان زمانی برخوردار بودند، خمس و زکات پرداخت کرده و برای محرومان جهیزیه تهیه می‌کردند.

وی تصریح کرد: امروز وزارت نیرو آب کشاورزان شرق اصفهان را به غارت برده است اما این وزارت‌خانه پاسخگو هم نیست، چندین بار من در مجلس متذکر شدم که هر اتفافی رخ دهد باید وزیر نیرو محاکمه شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمان وزرای نیروی قبل تاکنون حدود 50 کشاورز را به حضور این وزرا فرستادم و عنوان کردم که کشاورزان افراد متدین و متشرعی هستند چرا این روزگار سیاه بر سر این افراد بی‌گناه آمده است؟

وی بیان کرد: در اغتشاشات اخیر اصفهان، کشاورزان مردانگی خود را نشان دادند و با اینکه خواهان مطالبات خود بودند در اغتشاشات شرکت نکردند و با اغتشاش‌گران مقابله کردند.

مدیران ارشد نظام حتی زبان عذرخواهی ندارند

کامران با بیان اینکه من متأسف از مدیران ارشد هستم چرا که بین این افراد نرفته و از آن‌ها عذرخواهی نکردند، خاطرنشان کرد: مدیران ارشد زبان عذرخواهی هم ندارند.

وی ادامه داد: کشاورزان صدقه نمی‌خواهند، کشاورزان تنها نرخ آبی که به صنایع از جمله فولادمبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه، صنایع نظامی، بالادست و پایین دست داده شده را می‌خواهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه بی‌عرضگی برخی از مسئولان به نیروی انتظامی و مردم لطمه می‌زند، گفت: حدود 200 هزار نفر جمعیت در شرق اصفهان تادی هستند یعنی یک زبان قدیمی دارند و متدین و متشرع هستند.

وی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب بیان کرد: به وزیر نیرو گفتم حداقل حق‌آبه چاه‌های کشاورزان را کم نکنید، اگر میزان چاه‌ها 50 لیتر است چرا آن را 20 لیتر می‌کنید؟ حداقل مشکل برق آن‌ها را حل کنید.

کامران اظهار داشت: همچنین عنوان کردم کشاورز زحمت‌کش شغلی ندارد، کارخانه هم ندارد، اگر قصد پرورش ماهی در استخر خود را داشته باشد عنوان می‌کنید پول نداریم ترانس در اختیار کشاورز قرار دهیم.

وی اضافه کرد: مسئولانی که اقدامی برای کشاورزان و دیگر قشرها انجام نمی‌دهند حداقل از محضر مردم عذرخواهی کرده و از سمت خود استعفا دهند.

عدم رعایت حق‌آبه عامل وضعیت نامناسب زاینده‌رود شده است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز اظهار داشت: برداشت بی‌رویه و عدم رعایت حق آبه عامل وضعیت نامناسب زاینده‌رود شده است که جاری بودن زاینده‌رود نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی است.

وی افزود: نحوه مدیریت آب تا خشکسالی و به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده‌رود و تأخیر در انتقال طرح‌های انتقال آب از عواملی است که دست به دست هم داده و شرایط زاینده‌رود را به اینجا رسانده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور در سفرهای استانی به مردم قول دادند که باید زاینده‌رود همیشه جاری باشد اما برای اجرایی شدن این قول باید تمام دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند.

وی ادامه داد: چند روزی است که کشاورزان زحمت‌کش شرق اصفهان خواستار رفع مشکلاتشان شدند، این در حالی است که ما شاهد بودیم در اغتشاشات 2 ماه گذشته کشاورزان خویشتن‌داری از خود نشان دادند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار